INZERCE

Hrozí opět stávka na němeké železnici? Ilustrační snímek. Foto: EVN/Bahnblogstelle

Zastaví se opět v Německu vlaky? Požadavky odborů jsou podle železnice nesplnitelné, začnou jednání

Další konflikt v kolektivním vyjednávání u Deutsche Bahn je na obzoru, německou železnici by tak opět mohly ochromit stávky. Jejich personální šéf Martin Seiler předložil sice návrh, který má rychlé eskalaci situace zabránit, požadavky odborů ale považuje v této chvíli za „nesplnitelné“, upozornil železniční web Bahnblogstelle.

Na železnici v Německu zavládne za několik dní pro cestující opět zřejmě nejistota. Až na konci října vyprší kolektivní smlouva mezi Německým odborovým svazem strojvůdců (GDL) a Deutsche Bahn, skončí také povinnost dodržovat mír. Pak jsou možné výstražné stávky. Předseda GDL Claus Weselsky nedávno oznámil, že bude opět spoléhat na rychlé hlasování, aby mohl časově neomezené stávky zrealizovat. Požadavky odborů považuje vedoucí personálního oddělení železnic Martin Seiler přitom v této chvíli za „nesplnitelné“.

„Chceme se dostat ze spirály konfliktu, chceme se dostat do režimu řešení,“ zdůraznil Seiler v Berlíně. Navrhl proto GDL, aby „od počátku zahájila rozhovory se zprostředkováním poradců pro konflikty ve stylu jakéhosi smírčího řízení“. Rozhovory by měly začít okamžitě v „chráněném prostoru, tedy nakonec v nepřítomnosti veřejnosti“. Přitom by mohly zaznít možnosti a kompromisy formou průzkumné diskuse. Při hledání řešení by měli být od počátku přítomni zkušení mediátoři konfliktů.

Zprostředkovaná jednání mají obvykle podobu arbitráže, pokud selže běžné kolektivní vyjednávání. V posledním kole kolektivního vyjednávání mezi železnicemi a větším odborovým svazem železničářů a dopravců (EVG) takový postup nakonec přinesl dohodu. Seiler nyní navrhuje GDL formát založený na tomto postupu od samého počátku.

Vlaky Deutsche Bahn. Foto: Pixabay

Po dobu jednání v tomto rámci musí existovat mírový závazek, tedy závazek GDL, že v této fázi nebude stávkovat, zdůraznil s tím, že věří, že do období Vánoc lze dosáhnout výsledků. Na znamení vážnosti tohoto návrhu pak ještě před zahájením jednání zmínil perspektivu „zálohy“, a to v podobě nezdaněné a bezcelní kompenzační prémie za inflaci ve výši 1500 eur o Vánocích, tedy v prosinci. Požádal GDL, aby na tento návrh reagovala do konce příštího týdne.

Požadavky GDL jsou pro železnice „nesplnitelné“

Jedno je jasné: cesta k dohodě je obtížná v jakémkoli formátu diskuse. Tarifní požadavky odborů jsou totiž podle Seilera nerealizovatelné, protože, pokud by se splnily, personální náklady by se zvýšily o více než padesát procent. „A to nelze odůvodnit ničím jiným, než ničím,“ uvedl. Odbory mimo jiné totiž požadují zkrácení pracovní doby z 38 na 35 hodin pro pracovníky na směny s plnou náhradou mzdy. To je z pohledu Seilera ale neproveditelné. „Pokud bychom to měli realizovat v plném rozsahu, museli bychom přijmout asi deset tisíc dalších pracovníků na směny,“ řekl.

Předseda GDL Claus Weselsky už tento požadavek označil za sporný bod nadcházejících jednání. „Při jiných kolektivních vyjednáváních s konkurenčními železnicemi jsem si všiml, že zaměstnavatelé se velmi zdráhají přistoupit na zkrácení pracovní doby a vůbec tuto otázku řešit,“ řekl před několika týdny německému listu Deutsche Presse-Agentur.

Kromě zkrácení pracovní doby chce GDL také minimálně o 555 eur měsíčně více a  inflační kompenzační bonus po dobu dvanácti měsíců. Chce také rozšířit svůj vliv ve společnosti Deutsche Bahn a v tomto kole vyjednávat ve prospěch zaměstnanců divize infrastruktury. Tam zatím GDL žádnou kolektivní smlouvu nemá. O členy soupeří s větším železničním a dopravním odborovým svazem EVG. S ním kolektivní vyjednávání skončilo na konci srpna. V předchozích měsících EVG dvakrát výstražnými stávkami ochromil železniční dopravu v celém Německu. Nyní je tak na řadě GDL.

Platí stále „vánoční příměří“?         

V pátek se odbory vyjádřily k návrhu železnice skepticky. GDL byla v minulosti vždy otevřená smírčímu řízení, takový formát však od počátku nikdy neexistoval. „Pokud se od začátku přibere zprostředkovatel, vyjednavač se sám vyřadí ze hry,“ řekl Weselsky listu Südwest Presse.

Už před několika týdny uvedl, že mu společnost navrhla „vánoční příměří“. „To jsme ale odmítli, protože neznáme vývoj a protože nevíme, kolik jednání do té doby uskutečníme,“ řekl tehdy Weselsky agentuře DPA. Pro cestující to nejsou uklidňující slova.

(mig)