INZERCE

Evropská unie chystá sjednocení pravidel u závažných přestupků. Foto: Pixabay

Zákaz řízení má platit v celé Evropské unii, bez výjimky. Evropský parlament si vyžádal změny

Výrazné překročení nejvyšší dovolené rychlosti nebo řízení pod vlivem alkoholu by měly vést na území celé Evropské unie k zákazu řízení. Evropský parlament chce sjednotit pravidla i rozšířit seznam závažných dopravních přestupků. V současnosti platí, že jsou sankce omezeny pouze na zemi, kde byl přestupek spáchán.

Evropští poslanci navrhují také přidat na seznam závažných dopravních deliktů, jako je řízení pod vlivem alkoholu nebo smrtelná dopravní nehoda i řízení bez platného řidičského průkazu.

Parlament navrhuje stanovit lhůtu deseti pracovních dnů pro to, aby se členské státy vzájemně informovaly o rozhodnutích o zákazu řízení, a další lhůtu 15 pracovních dnů pro rozhodnutí, zda bude zákaz řízení platit v celé Evropské unii. Řidiči by měli být o konečném rozhodnutí informováni do sedmi pracovních dnů.

„Aby se zajistilo, že pozastavení, omezení nebo odebrání řidičského průkazu zahraničnímu řidiči bude platit ve všech zemích EU, bude muset být podle nových pravidel toto rozhodnutí předáno členskému státu, kde byl řidičský průkaz vydán,“ informoval tiskový servis Evropského parlamentu.

Mezi závažné dopravní delikty, které by mohly vést k zákazu řízení, patří podle Evropského parlamentu také jízda o 50 kilometrů v hodině rychlejší, než je povolená rychlost. Poslanci přitom požadují stanovit nižší rychlostní limit pro obytné zóny, kde by překročení rychlosti o 30 kilometrů v hodině mohlo vést ke ztrátě řidičského oprávnění nebo k jeho pozastavení.

 „Jsem přesvědčen, že tato směrnice nejen pomůže snížit počet dopravních nehod, ale také přispěje k lepšímu povědomí občanů o zodpovědnějším řízení a ochotě dodržovat pravidla a přijmout důsledky jejich porušení, ať už jezdíme kdekoli v EU,“ uvedl Petar Vitanov, zpravodaj materiálu a poslanec Evropského parlamentu za Bulharsko.

Návrh pravidel o celounijním účinku některých zákazů řízení byl přijat v úterý 6. února 372 hlasy (220 bylo proti a 43 se zdrželo hlasování). Parlament nyní uzavřel první čtení, a z důvodu, že Rada dosud nepřijala svůj postoj, bude právního předpis řešit nový Parlament, který bude zvolen v červnu 2024.

Pravidla o zákazu řízení jsou součástí balíčku o bezpečnosti silničního provozu, který Komise předložila v březnu 2023. Ten obsahuje také pravidla pro přeshraniční výměnu informací o dopravních deliktech, která jsou v současné době předmětem jednání s Radou. Cílem balíčku má být zlepšit bezpečnost účastníků silničního provozu a co nejvíce se přiblížit nulovému počtu úmrtí v silniční dopravě v Evropské unii do roku 2050.

(teč)