INZERCE

Zájem majitelů prodat rodinné firmy roste

Historicky největší tuzemský průzkum v pěti stovkách rodinných firem překvapivě ukázal, že roste zájem prodat rodinné podniky cizím investorům. Nový je trend nechat vyškolit potomky v jiné firmě. 

Výsledky také ukazují, že v polovině rodinných firem již pracují děti majitelů. Třetině z nich bylo při zapojení do firmy mezi 18 – 21 lety. Většina z dotázaných přitom považuje za velmi důležité, aby jejich rodinný příslušník, který firmu převezme, měl zkušenosti z jiné firmy, což je změna vůči minulým rokům.  Drtivá většina majitelů je názoru, že firmu je potřeba předat ještě za života, protože podle většiny oslovených předání podniku prostřednictvím závěti není dobrá varianta. A dvě třetiny firem neuvažují o jiné variantě, že i další generace převezme firmu jak na vlastnické, tak manažerské úrovni.  Podle 3 ze 4 majitelů rodinných firem by se mělo začít mluvit s potomky o jejich budoucím zapojení a předání do 21 let věku. Polovina majitelů považuje ideální věk ještě před dospělostí jejich potomků.

„Každý rok nás průzkum v něčem překvapí. Začínáme pozorovat, že rodinné firmy přestávají být zahleděné pouze do vlastní kuchyně a nebojí se vyslat potomky na zaučení. To je nepochybně dobrá zpráva z pohledu řízení rizik, neboť přebírající generace může přirozeným způsobem kriticky zhodnotit zažité postupy, které mohou být brzdou rozvoje. Současně přestává být tabu hovořit u rodinných klanů o prodeji firmy cizím investorům,“ komentuje výsledky průzkumu AMSP ČR její předseda Karel Havlíček.

Většina dotázaných považuje charakter rodinné firmy za výhodu pro fungování podniku. Nejčastěji přitom v této souvislosti firmy zmiňují flexibilitu, stabilitu, atmosféru ve firmě a etiku. Vnímané nevýhody jsou oproti tomu spíše marginálního charakteru. Největším problémem v očích zástupců firem je získávání zaměstnanců, kteří nejsou členy rodiny. To cítí více než třetina respondentů.

Charakter firmy jí v očích zákazníků pomáhá

Dalším zajímavým zjištěním je skutečnost, že oproti loňskému roku mají letos zástupci firem v menší míře pocit, že jim charakter jejich firmy pomáhá v očích zákazníků. Zatímco v roce 2014 vidělo výhodu rodinného podniku v očích zákazníků 70 % firem, letos je to jen polovina.

„Zlepšit pohled veřejnosti na rodinné firmy je jedním z cílů soutěže Equa bank rodinná firma roku. Proto jsme loni nově uvedli i Cenu veřejnosti a letos v ní budeme určitě pokračovat. Rovněž jsme letos vylepšili kritéria přihlášení. Nově se do soutěže mohou přihlásit firmy s historií pouze 5 let na trhu a s obratem až do 50 milionů euro. Tímto krokem chceme dát šanci i mladším firmám nebo naopak i těm starším, zavedenějším, s vyšším obratem. Reagujeme tak na požadavky firem, které se objevily v loňském roce,“ uvádí David Řehoř, ředitel rozvoje obchodu firemního bankovnictví Equa bank v souvislosti s právě odstartovaným ročníkem soutěže Rodinná firma roku 2015.

Ondřej Fér