Ministerstvo životního prostředí zahájilo proces posuzování dopadů (EIA) jedné z největších investičních akcí na české železnici. Jedná o výstavbu tunelu mezi Prahou a Berounem, ve kterém budou jezdit vlaky rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Náročná stavba bude dokončena zřejmě až za 15 let.

Investorem stavby je Správa železnic. Ta již dříve vybrala z více variant tu severní, označenou písmenem C. Rozhodující část nové rychlostní železnice – téměř 25 kilometrů – tak bude vedena v tunelech. Ty povedou zhruba po trase Praha-Hlubočepy – Praha-Slivenec – Ořech – Nučice – Velký Újezd – Svatý Jan pod Skalou – Beroun.

Jak dále uvedl investor v dokumentaci pro řízení EIA, realizací nového železničního spojení dojde k výraznému zkrácení jízdních dob mezi Prahou a Berounem (a také v navazujících spojeních do Plzně a Bavorska). V současné době jede osobní vlak z Prahy do Berouna zhruba 45 minut, rychlík 30 minut. S využitím nové železniční tratě bude jízdní doba pro vlaky zkrátí na 11 minut.

Nová trať Praha – Beroun bude mít pozitivní přínos také pro rozvoj nákladní dopravy. Pro ni bude určena odbočka z tunelu směrem na stanici Praha-Krč. S ohledem na eliminaci možných bezpečnostních rizik v tunelu je odbočení navrženo jako mimoúrovňové.

Mohlo by vás zajímat

Trasa nové železniční trati z Prahy do Berouna. Zdroj: Správa železnic

S jistou nadsázkou lze říct, že nové spojení mezi Prahou a Berounem bude podobně náročný úkol jako stavba nového bloku Jaderné elektrárny Dukovany. Očekávaný termín zahájení stavby tunelu je v roce 2028 a termín ukončení stavby v roce 2037. V případě Dukovan II jsou časové termíny téměř shodné (2029 a 2036).

Jak Ekonomický deník uvedl loni v září, Správa železnic již vybrala zhotovitele dokumentace pro územní řízení novostavby trati mezi Prahou-Smíchovem a Berounem. Vítězem je společnost SUDOP, která nabídla cenu 90,3 milionu korun. Starší odhad vyčíslil náklady na realizaci nové trati z Prahy do Berouna na 46 miliard korun.

S přípravou projektu začala Správa železnic už v roce 2002. Původně se přitom počítalo pouze s drobnými úpravami stávající trati podél Berounky. Tato varianta se však ukázala jako nemožná, protože na dlouhé trati podél Berounky nešlo dosáhnout výraznějšího zrychlení dopravy.

Tomáš Rovný