Od začátku července začaly platit změny u vysokorychlostního vážení nákladních automobilů. Tomu se přizpůsobují i samotné vysokorychlostní váhy, Ekonomickému deníku to sdělil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) Radek Mátl. Sdružení dopravců Česmad Bohemia úpravy vítá.
„Celkově se dá novela shrnout tak, že řidiči skutečně přetížených vozidel budou i nadále sankcionováni, a to včetně zahraničních, ale odstraní se případy, kdy vysokorychlostní váha vykazuje výsledky na hraně povolených hodnot u souprav, kde přípojné vozidlo krátkodobě může ovlivnit hmotnost tažného,“ poznamenal mluvčí sdružení Martin Felix.
Nově se bude podle Felixe například souprava posuzovat v souladu s evropskou směrnicí jako jedno vozidlo. „Pokud jde o zrušení vážení hmotností na nápravu, hlavním uváděným důvodem je fakt, že přestupek není možné postihovat u vozidel registrovaných v zahraničí, protože správní orgán nemá přístup do registru vozidel,“ uvedl Felix.
Zmínil, že podle původní právní úpravy docházelo k situacím, kdy nebyly překročené hmotnosti na nápravu, ani zdaleka nebyla dosažena celková povolená hmotnost soupravy, přesto vysokorychlostní vážení vykazovalo mírné přetížení celkové hmotnosti tahače.
Mohlo by vás zajímat
„Údajné přestupky vznikaly i tím, že zatímco tolerance vážení u náprav je 15 procent, při výpočtu celkové hmotnosti se používá tolerance jen sedm procent. A to jsou ty desítky či stovky kilogramů, které vysokorychlostní váha u celkové hmotnosti vykazovala ‚navíc‘,“ konstatoval Felix.
Nová úprava zjednoduší podle mluvčího Sdružení dopravců Česmad Bohemia také kontrolu vozidel, která převážejí sypké či kapalné hmoty a u nichž za jízdy dochází k přesunu nákladu a tím i hmotností mezi jednotlivými nápravami.
Na konci letošního roku by mělo na českých silnicích I. třídy fungovat 13 vysokorychlostních vah. Aktuálně dynamické vážení funguje na dálnicích D1, D2, D5, D8, D35 a D48. ŘSD v dubnu nainstalovalo jedny z vah i na dálnici D4 u Jíloviště, vážit se má ve směrech na Prahu i Příbram.
Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) nově schválil také ve zrychleném řízení stavbu vysokorychlostní váhy na dálnici D6 na 11,2 kilometru. V přípravě jsou také například váhy na dálnici D11, obousměrně u Hradce Králové, D3 obousměrně u Soběslavi či na D5 obousměrně u Berouna.
(teč)