Rámcovou dohodu na vybavení vozů Českých drah jednotným evropským zabezpečovacím zařízením ETCS uzavřely České dráhy se společností Škoda Transportation. Ta spolu se svou dceřinou firmou Škoda Pars byla jediným účastníkem tendru. ETCS má na základě dohody dodat do 51 elektrických vozů Českých drah.
V dohodě uzavřené 21. prosince dráhy požadují dodání zabezpečovače ETCS do elektrických vozů řad 640, 650, 650 AVV, 660 a 661, které v Česku jezdí pod názvy RegioPanter a InterPanter.
České dráhy postupně chtějí systémem vybavit stovky svých vozů. Už předloni se dohodly na vybavení až 131 elektrických lokomotiv zabezpečovačem se sdružením ČD-Telematika a AŽD Praha. Dopravce jim zaplatí také asi 1,4 miliardy.
Vedle toho postupně dráhy vyřazují starší lokomotivy a vozy, do kterých se už nevyplatí zabezpečovací systém instalovat. Ty následně nahrazují novými vlaky, které jsou už systémem vybaveny z výroby.
Zavedení ETCS schválila vláda
Plán implementace evropského vlakového zabezpečovacího zařízení (ETCS) posvětila vláda letos v září. Ten počítá s jeho zavedením na 4 800 kilometrů železničních tratí do roku 2030, na celou železniční síť pak do roku 2040.
Podle národního implementačního plánu mají na koridorových tratích od roku 2025 jezdit pouze vlaky vybavené ETCS.
Co je to ETCS
ETCS je automatický zabezpečovací systém, který kontroluje pohyb a polohu vlaků. Umožňuje například zastavit vlak při nedovoleném projetí návěstidla, dohlíží také na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti. Při jejím překročení zabezpečovač zasáhne do řízení. ETCS rovněž sjednocuje zabezpečovací systémy po celé Evropě.
Tomáš Rovný s přispěním ČTK