INZERCE

Prahu s polskou Wroclaví v budoucnu propojí vysokorychlostní železnice. Foto: Pixabay

Z Prahy do Wrocławi za devadesát minut. Další rychlotrať zatím „na papíře“

Návrh budoucí trasy vysokorychlostní tratě (VRT) mezi Prahou, Hradcem Králové a polskou státní hranicí směrem na Wrocław vypracuje společnost SP + MCO_RS 5 VRT Praha – Wrocław_SP, zastoupená firmami SUDOP PRAHA a MORAVIA CONSULT Olomouc. Nabídku firem na studii proveditelnosti za 12,6 milionu korun vybrala Správa železnic.

Vybraná firma navrhne celkovou technickou koncepci trati. Posoudí i to, zda bude možné novou dráhu využít pro nákladní dopravu nebo v jakém rozsahu bude v této trase využita současná železniční síť. Součástí trasy z Prahy k polským hranicím bude také odbočka na Pardubice. Studie má být hotová do osmnácti měsíců.

Za tři hodiny ve Varšavě

Z mezinárodního pohledu půjde o nejrychlejší spojení mezi Prahou a hlavním městem Dolního Slezska Wrocławí, s hlavním městem Polska Varšavou i oblíbenými destinacemi na pobřeží Baltského moře. Trasu do Wrocławi by zde vlaky měly zvládnout do devadesáti minut, za tři hodiny pak dojedou do Varšavy.

V rámci projektu je třeba vyřešit napojení do železničních uzlů Praha, Hradec Králové a Pardubice. Firma se zaměří na možné územní limity a definici vazeb na plánovanou celostátní vysokorychlostní síť i další důležité tratě. U problémových míst navrhne možnosti řešení.

Začátek vysokorychlostního úseku naváže na VRT Polabí v odbočce Hořany. Technicky bude řešen úsek po státní hranici Česka s Polskem, přičemž řešení na české straně musí navazovat na polské studie. Na souhrnné, zejména ekonomické části projektu bude Česká republika spolupracovat s polskou stranou v celé délce koridoru.

Protesty zemědělců

Hlavní směr do Polska zajistí rychlou dopravu do turistických oblastí Krkonoš a Orlických hor. Ke zrychlení dojde i na trase mezi Olomoucí, Českou Třebovou, Ústím nad Orlicí a Prahou. Na tratích směřujících přes Kolín a Velký Osek dojde ke zkapacitnění trati. Odbočka do Pardubic pak umožní převedení dálkové dopravy z dnešního železničního koridoru na vysokorychlostní trať.

První část vysokorychlostní trati je připravena k realizaci současně s VRT Praha – Brno. O úsek mezi pražskými Běchovicemi a Poříčany se obě tratě podělí.

Proti návrhům dalších VRT směřujících z Prahy do Drážďan a na Brno protestují zemědělci z Polabí. Podle nich obě trasy nenávratně zničí nejcennější polabskou zemědělskou půdu. Varují, že v oblasti kolem vodní nádrže Vrchlice může dojít k ohrožení zdroje pitného vodu. Stát kritizují i za to, že s nimi ohledně přípravy VRT nedostatečně komunikuje.

Lucie Přinesdomová