INZERCE

Prahu s polskou Wroclaví v budoucnu propojí vysokorychlostní železnice. Foto: Pixabay

Z Prahy do Wrocławi za devadesát minut. Další rychlotrať zatím „na papíře“

Návrh budoucí trasy vysokorychlostní tratě (VRT) mezi Prahou, Hradcem Králové a polskou státní hranicí směrem na Wrocław vypracuje společnost SP + MCO_RS 5 VRT Praha – Wrocław_SP, zastoupená firmami SUDOP PRAHA a MORAVIA CONSULT Olomouc. Nabídku firem na studii proveditelnosti za 12,6 milionu korun vybrala Správa železnic.

Vybraná firma navrhne celkovou technickou koncepci trati. Posoudí i to, zda bude možné novou dráhu využít pro nákladní dopravu nebo v jakém rozsahu bude v této trase využita současná železniční síť. Součástí trasy z Prahy k polským hranicím bude také odbočka na Pardubice. Studie má být hotová do osmnácti měsíců.

Za tři hodiny ve Varšavě

Z mezinárodního pohledu půjde o nejrychlejší spojení mezi Prahou a hlavním městem Dolního Slezska Wrocławí, s hlavním městem Polska Varšavou i oblíbenými destinacemi na pobřeží Baltského moře. Trasu do Wrocławi by zde vlaky měly zvládnout do devadesáti minut, za tři hodiny pak dojedou do Varšavy.

V rámci projektu je třeba vyřešit napojení do železničních uzlů Praha, Hradec Králové a Pardubice. Firma se zaměří na možné územní limity a definici vazeb na plánovanou celostátní vysokorychlostní síť i další důležité tratě. U problémových míst navrhne možnosti řešení.

Začátek vysokorychlostního úseku naváže na VRT Polabí v odbočce Hořany. Technicky bude řešen úsek po státní hranici Česka s Polskem, přičemž řešení na české straně musí navazovat na polské studie. Na souhrnné, zejména ekonomické části projektu bude Česká republika spolupracovat s polskou stranou v celé délce koridoru.

Protesty zemědělců

Hlavní směr do Polska zajistí rychlou dopravu do turistických oblastí Krkonoš a Orlických hor. Ke zrychlení dojde i na trase mezi Olomoucí, Českou Třebovou, Ústím nad Orlicí a Prahou. Na tratích směřujících přes Kolín a Velký Osek dojde ke zkapacitnění trati. Odbočka do Pardubic pak umožní převedení dálkové dopravy z dnešního železničního koridoru na vysokorychlostní trať.

První část vysokorychlostní trati je připravena k realizaci současně s VRT Praha – Brno. O úsek mezi pražskými Běchovicemi a Poříčany se obě tratě podělí.

Proti návrhům dalších VRT směřujících z Prahy do Drážďan a na Brno protestují zemědělci z Polabí. Podle nich obě trasy nenávratně zničí nejcennější polabskou zemědělskou půdu. Varují, že v oblasti kolem vodní nádrže Vrchlice může dojít k ohrožení zdroje pitného vodu. Stát kritizují i za to, že s nimi ohledně přípravy VRT nedostatečně komunikuje.

Lucie Přinesdomová

[td_block_15 modules_on_row="" hide_audio="yes" f_title_font_family="947" f_title_font_size="eyJhbGwiOiIxNSIsImxhbmRzY2FwZSI6IjE0IiwicG9ydHJhaXQiOiIxMiJ9" f_title_font_line_height="1.1" f_title_font_weight="700" title_txt_hover="#1e73be" modules_category="above" modules_category_padding="3px 4px 2px" f_cat_font_family="582" f_cat_font_weight="400" f_cat_font_transform="uppercase" f_cat_font_spacing="1" f_meta_font_family="582" f_meta_font_size="eyJhbGwiOiIxMyIsInBvcnRyYWl0IjoiMTIifQ==" f_meta_font_line_height="1" f_meta_font_style="italic" f_meta_font_weight="400" author_txt="#000000" date_txt="#000000" show_btn="none" show_excerpt="none" show_com="none" image_height="100" image_floated="float_right" show_cat="none" meta_padding="eyJhbGwiOiI0cHggMTBweCAwIDAiLCJwb3J0cmFpdCI6IjAgMTBweCAwIDAifQ==" all_modules_space="eyJhbGwiOiIzMCIsImxhbmRzY2FwZSI6IjIwIiwicG9ydHJhaXQiOiIxMCJ9" modules_divider="" category_id="_more_author" tdc_css="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" show_author="none" image_width="26" show_date="eyJwb3J0cmFpdCI6Im5vbmUifQ==" limit="3" sort="" image_size="td_324x400" offset="1" mx4f_title_font_family="948" el_class="single-related-articles" mx4f_title_font_size="14" mx4f_title_font_line_height="20px" mx4f_title_font_weight="700"]