INZERCE

Česká pošta se rozdělí na dva podniky. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Obří poštovní revoluce. Z České pošty budou dva samostatné podniky

Pobočková síť České pošty jako samostatný státní podnik. To je směr, kterým by se měla Česká pošta dále ubírat. Plán na rozdělení společnosti dnes oznámilo ministerstvo vnitra. Změna má přinést efektivnější fungování společnosti a umožní transparentně proplácet náklady za služby, které pošta vykonává ze zákona pro stát. Návrh nového organizačního uspořádání nyní posoudí pracovní komise.

Podle návrhu, který dnes představil ministr vnitra Jan Hamáček společně s generálním ředitelem České pošty Romanem Knapem, dojde k rozdělení České pošty na dva samostatné státní podniky. Samostatným subjektem se stane pobočková síť, a to včetně nemovitého majetku a jejích zaměstnanců. Českou poštu tak čeká změna ekonomického, ale i legislativního uspořádání.

Univerzální služba

Hlavním důvodem změn je způsob úhrady nákladů na takzvanou univerzální službu, tedy takové služby, které si objednává u pošty stát. Tato část je pro poštu ztrátová, náklady ji ale nejsou dostatečně kompenzovány.

Aktuální podobu univerzální služby řeší Český telekomunikační úřad. Ten aktuálně zkoumá, které služby z balíčku univerzální služby by mohl již zajistit trh na komerčním základě bez uložené povinnosti.

Kvůli probíhající notifikaci u Evropské komise obdržela Česká pošta kompenzaci nákladů naposledy  za rok 2017, a ztrátu tak musí financovat sama. Nové uspořádání je pak efektivní cestou, jak náklady transparentně proplatit.

„Síť poboček České pošty je unikátní a dobře víme, že činnost pošty je zejména v menších městech a obcích klíčová. Proto ji chceme zachovat. Není ale možné, aby na to pošta sama doplácela,“ sdělil ministr vnitra Jan Hamáček s tím, že změna v žádném případě neznamená rušení poboček nebo propouštění zaměstnanců.

„To je zásadní zpráva pro všechny občany a především pro všechny pošťáky v této složité době,“ dodal Jan Hamáček.

Logistika a doručování

Nové uspořádání umožní České poště soustředit se na své klíčové úkoly, jako je logistika nebo doručování zásilek. Nový subjekt pak bude mít zase větší volnost v komerčním využití pobočkové sítě.

„Je to efektivní model, který je výhodný pro všechny, inspirací nám bylo organizační uspořádání pošty ve Velké Británii. Slibujeme si, že se Česká pošta stane silným hráčem a každý rok budeme končit v zisku,“ uvedl generální ředitel České pošty Roman Knap.

Návrhem se nyní bude zabývat pracovní komise složená ze zástupců Ministerstva vnitra, Ministerstva průmyslu a obchodu, České pošty a dalších přizvaných odborníků.

pdm