INZERCE

Dostavba více než 30kilometrového úseku dálnice D4 výrazně zkrátí cestu do Jižních Čech a na Šumavu. Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Výstavba D4 se po zimní odmlce rozjíždí naplno. Řidiče čekají výrazná dopravní omezení

Dostavba dálnice D4 mezi Příbramí a Novou Hospodou pokročila do další etapy. Ta bude trvat téměř půl roku a přinese s sebou uzavírky a jiná omezení pro řidiče. V jednu chvíli bude už tak frekventovaná trasa mezi Příbramí a Rožmitálem pod Třemšínem úplně uzavřena. Jinde bude omezen provoz na kyvadlovou dopravu.

Práce na budoucí dálnici budou probíhat paralelně na několika úsecích.

Chraštičky

Na začátku dubna začaly práce na vozovce mezi Chraštičkami a hranicí Středočeského a Jihočeského kraje.

Současný stav silnice nedovoluje počkat do doby, kdy má být hotova souběžně vedená dálnice. Využití vozovky pro běžný provoz v kombinaci s nárůstem nákladní dopravy obsluhující výstavbu D4 by způsobilo úplný rozpad vozovky.

Milín a Mirotice

Po celou stavební sezónu, která  potrvá do 11. září, budou přetrvávat dvě omezení. U Milína, kde je již zúžená silnice č. I/4, a dále u Mirotic, kde v dubnu začnou práce na rozšíření silnice na dálnici.

Úplná uzavírka

Současně s rekonstrukcí I/4 je připravena též oprava silnice I/18 v lokalitě Bohutín-Havírna, která si vyžádá úplné uzavření spojnice mezi Příbramí a Rožmitálem pod Třemšínem.

Ostatní práce budou probíhat po celé trase, což si opět vyžádá dílčí omezení provozu v řádu několika dní.

„Řidičům doporučujeme, aby pro dálkové cesty mezi Prahou a Českými Budějovicemi využívali primárně silnici I/3 a dálnici D3, pro cesty z Prahy na západ Šumavy pak raději kombinaci dálnice D5 a silnice I/27.“, říká k uzavírkám mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Mapa budoucí dálnice D4. Foto: ŘSD

V plánu je i řada dalších krátkodobých opatření, která budou převážně souviset s napojením stavby a objízdných tras na stávající silnici I/4.

V jaké fázi je stavba?

V současné chvíli pokračují skrývky ornice, sanace podloží a zemní práce. Pracovat se bude také na přeložkách elektrického vedení a ostatních sítí křižujících budoucí dálnici. 

Běží rovněž zásadní přípravy celého stavebního území, které obnáší například odvoz odstraněné zeleně. Na konci léta je v plánu zakládání spodních staveb některých mostních objektů. 

První PPP projekt v dopravě

Výstavba úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Novou Hospodou je historicky prvním PPP projektem (partnerství veřejného a soukromého sektoru) v oblasti dopravní infrastruktury.

Na konci roku získal mezinárodní ocenění v renomované ročence Project Finance International a byl vyhlášen nejlepším evropským PPP projektem roku 2021.

Stavbu řídí konsorcium francouzských firem Via Salis a po jejím dokončení v prosinci 2024 ji má dalších 25 let provozovat.

Jana Bartošová

 .