INZERCE

Vysokorychlostní tratě jsou vládní prioritou. Ministerstvo dopravy dojednalo jejich rozšíření a zařazení do hlavní transevropské sítě. Foto: Správa železnic

Vysokorychlostní tratě se rýsují. Správa železnic představila úsek Moravská brána

Dvacetikilometrový úsek mezi Prosenicemi a Hranicemi na Moravě je součástí plánované vysokorychlostní tratě z Brna do Ostravy. Společně s VRT Moravská brána II tvoří funkční celek, který by měl navýšit kapacitu železniční dopravy v Olomouckém a Moravskoslezském kraji. Veřejnosti jej chtějí projektanti představit moderní a interaktivní formou.

Na podrobnější dokumentaci pro územní rozhodnutí pracuje Správa železnic s projektanty ze společnosti AFRY od počátku letošního roku. Již od počátku navštěvují zástupci Správy železnic dotčené obce, kudy povede budoucí trať.

„S návštěvou obcí jsme začali ve výrazném předstihu, tedy v době, kdy byl k dispozici pouze základní návrh tratě ze studie proveditelnosti. Nyní postupujeme do další fáze, kdy můžeme diskutovat o konkrétních opatřeních na ochranu obyvatel nebo životního prostředí.“, říká ředitel odboru přípravy vysokorychlostních tratí Martin Švehlík, který považuje spolupráci s krajskými samosprávami za klíčovou.

Prezentace pomocí videoher

VRT Moravská brána I je prvním úsekem, na kterém Správa železnic chce využít moderních nástrojů k prezentaci prací veřejnosti, jako je například interaktivní 3D model, analogický hernímu světu. Videa vytvořená na základě této technologie mohou efektivně ilustrovat citlivé zasazení tratí do krajiny.

„Máme znalosti z projektů rychlých spojení z Německa, Švýcarska a Skandinávie. Pro komunikaci s veřejností chceme využít inovativní a efektivní způsob přenosu informací mezi projektovým týmem, investorem i místními. Půjde o 3D zpracování tratě, GIS portál a transparentní a otevřenou diskuzi s veřejností.“,  říká generální ředitel společnosti Ivo Šimek.

„Naším cílem je přinést do ČR to, co nabízíme jinde ve světě. Využíváme technologii založenou na videoherní platformě, která umožňuje projektová data zobrazit zcela realisticky. Je to nástroj nové generace, vytváříme skutečné digitální dvojče celého úseku tratě o rozloze 200 km2,“vysvětluje Šimek.

Nové tratě ulehčí stávajícímu koridoru mezi Přerovem a Ostravou, který ve velké míře využívá například dálková osobní doprava. Nezanedbatelným benefitem je také zkrácení jízdních dob.

Dálnice na železnici

Tak se přezdívá vysokorychlostním tratím, které v celkové délce 700 kilometrů budou křižovat Českou republiku. Správa železnic slibuje, že po nich budeme jezdit už v roce 2030.

„Na začátku 30. let chceme mít hotovou většinu trasy z Prahy do Brna. I samostatné úseky ovšem přinesou zrychlení a zkvalitnění dopravy a do jednotlivých regionů hospodářský růst. Naším cílem je zajistit dopravu, ne pro horních deset tisíc, ale pro všechny“, vysvětluje Martin Švehlík, ředitel odboru přípravy VRT Správy železnic.

Předpokládá, že vysokorychlostní tratě bude využívat až 5,5 milionu obyvatel.

Dalším důležitým cílem je převést část nákladů ze silniční dopravy právě na železnici. Ta už je na hranici svého maxima. „Je potřeba ulevit silnicím a dálnicím. Je dokázáno, že největší  nehody způsobují nákladní automobily do 3,5 tuny, které převážejí náklad, který se na železnici nevešel. Potřebujeme ten náklad vrátit na železnici, říká Martin Bělčík z Výzkumného ústavu železničního.

Vysokorychlostní vlaky budou dosahovat až 300 kilometrů v hodině. Foto: Správa železnic

Vysokorychlostní tratě protnou Českou republiku ze severu na jih a z východu na západ. Jsou rozděleny do pěti oblastí: VRT Poohří, Podřipsko, Polabí, VRT Východní Čechy a VRT Střední Čechy.

Jana Bartošová

.