Na Evropu se valí zásadní změny ve výrobě. Nové nařízení o ekodesignu má učinit přítrž krátké životnosti výrobků a zběsilému tempu pořizování dalších, což byl trend posledních desetiletí. Naopak se vrátí důraz na trvanlivost zboží a jeho opravy. Zároveň stoupne využití recyklovaných materiálů. Podle Cyrila Klepka, zakladatele odpadové platformy Cyrkl, uspějí jen firmy se zápalem pro inovace. O tom, jak ekodesign přerozdělí trhy, hovořil v podcastu České justice a Ekonomického deníku Perspektivy Česka .
Evropská pravidla o ekodesignu mají zabránit tomu, aby výrobky rychle končily na skládkách nebo ve spalovnách. České ekonomice a zdejším podnikům mohou otevřít nové cesty na lukrativní západoevropské trhy. „Máme tady firmy, které dělají kvalitní plastikařinu. Na Vysočině je to například firma Plastia. Ve stavebnictví třeba Koma Modular, která dělá modulární výstavby domů,“ zmínil Klepek příklady společností, které jsou na dobré cestě uspět i v budoucnu.
Vítězové a poražení
Pro řadu jiných ale nebude cesta nalinkovaná evropským nařízením o ekodesignu jednoduchá a nastane masivní přerozdělování trhů. „Vítězi budou ti chytří, adaptabilní, kteří dokážou výrobky vymyslet, udělat je dobře řemeslně a vymyslet dobrý byznysmodel. Marketing je také extrémně důležitá součást. A pak budou poražení. Ti, co stojí na místě, mají pořád drahou energii, neinovují,“ vysvětluje Klepek.
Poražení se podle Klepka budou rekrutovat z řad firem, které se ostře vymezují proti green dealu nebo tvrdí, že ekodesign bude pro český průmysl katastrofou. O dopadech diskutoval v podcastu Perspektivy Česka s vedoucím oddělení volného pohybu služeb ministerstva průmyslu a obchodu Janem Porubou a produktovou a kreativní ředitelkou textilky Malfini Annou Tuškovou.
Na celý podcast se podívejte zde:
Chuť inovovat je pro firmy klíčová také podle Anny Tuškové. I když je nová legislativa komplikovaná, větší šanci otočit kormidlem mají spíš menší firmy. A to navzdory tomu, že za sebou nemají velké právní aparáty. „Menší firmy a značky mají větší možnost vybírat si materiály – když se jim jeden nelíbí, vezmou si druhý. Proto menší podniky a značky nebo ty, které jsou sezónní a mohou reagovat rychle, budou zvýhodněny,“ míní Tušková.
Kam s odpady i recyklovaným materiálem?
Kromě nové podoby výrobků budou muset firmy a potažmo celé Česko hledat i další řešení, jak se vypořádat s odpady a znovu je využít. Ačkoliv už není problém například s recyklací textilu, nové využití se pro získaný materiál hledá obtížně. „Po recyklovaném textilu není hlad. Část se ho dá využít v automobilovém průmyslu, ale my potřebujeme další odvětví. Potřebujeme systémové řešení,“ upozorňuje Klepek.
Poslechněte si celý díl na Spotify nebo Apple podcast:
Jasněji v tom, jak moc nová pravidla dopadnou na český průmysl, bude poté, co Evropská unie ke schválenému nařízení zveřejní ještě takzvané delegované akty. Ty stanoví konkrétní pravidla pro jednotlivá odvětví. První z nich by měly být hotové na přelomu roku a nastavit by měly pravidla pro výrobu textilu, pneumatik, nábytku či meziproduktů, jako jsou ocel a hliník.
„Důležité nyní je, aby se na nás firmy obracely, aby nám zasílaly své podněty. Díky tomu budeme mít nabito, budeme mít argumenty, abychom mohli v evropských institucích vytvořit pravidla, která budou dávat smysl pro všechny,“ vzkazuje firmám Jan Poruba z ministerstva průmyslu a obchodu.