INZERCE

Vlak z Drážďan do Hannoveru. Ilustrační snímek. Foto: Ad Meskens / Wikimedia Commons

Vlaky bez strojvedoucího? Výzkumný a vývojový projekt „Automatizovaný vlak“ jejich provoz v praxi ověří

Železniční průmysl a Deutsche Bahn chtějí otestovat plně automatické řízení vlaků bez strojvedoucího. Projekt výzkumu a vývoje „Automatizovaný vlak“ má trvat tři roky. S pomocí inteligentních senzorů by vozidla měla být schopna rozpoznat své okolí a samostatně reagovat na překážky. Za tímto účelem budou do roku 2026 technicky vybaveny dva prototypy vlaků – Mireo Smart od výrobce Siemens Mobility a stuttgartský S-Bahn.

Vlak Mireo Smart s „nejnovější technologií GoA4“ má podle oznámení projet z vlečky do první stanice plně automaticky a bez strojvedoucíh a v případě překážek by vozidlo mělo automaticky brzdit. Testuje se také automatická modernizace a demontáž vlaku. Druhý vlak by navíc měl mimo jiné sbírat data pro detekci překážek. „Obě vozidla jsou vybavena stejným hardwarem, ale odlišným softwarovým řešením,“ uvedla mluvčí drah. Tímto způsobem bylo možné vzájemně porovnávat zaznamenaná data senzoru a reakce softwaru na zvláštní události.

Projekt je spolufinancován z prostředků Evropského nástroje pro obnovu a odolnost a Spolkové ministerstvo hospodářství a technologie ve středu předalo grant ve výši zhruba 42,6 milionu eur. „Poprvé v Německu testujeme plně automatizované řízení bez řidiče založené na ETCS v regionální dopravě,“ zdůraznil generální ředitel pro železniční infrastrukturu společnosti Siemens Mobility Andre Rodenbeck.

„Díky plně automatizovanému řízení bez strojvedoucího budeme moci v budoucnu využívat naše vlaky častěji a flexibilněji a učinit tak našim cestujícím ještě atraktivnější nabídku,“ dodala členka představenstva DB pro technologie Daniela Gerd tom Markotten.

Deset partnerů na projekt

Na projektu pracuje celkem deset projektových partnerů z různých sektorů. Zapojena je i společnost Bosch Engineering. Podle šéfa společnosti Franka Schmidta je cílem bezpečně a přesně lokalizovat polohu vlaků a umožnit automatizovaný odjezd a odjezd. K tomu je důležité zaznamenat průběh kolejí v reálném čase a rozpoznat potenciální překážky před vozidlem, přiblížil.

Deutsche Bahn mají aktuálně zhruba třetinu podílu na trhu se smlouvami o zelené elektřině v Německu. Foto: Pixabay

Státní tajemník parlamentu na Spolkovém ministerstvu hospodářství Michael Kellner zdůraznil, že spolupráce mezi železničním průmyslem a Deutsche Bahn bude definovat modulární a otevřenou systémovou architekturu pro plně automatizované řízen. „Projekt pokládá další „základ pro plně automatizované řízení v Německu jako průmyslové a výzkumné lokalitě,“ pokračoval politik Zelených.

Kromě společností Siemens Mobility, Bosch Engineering a společností Deutsche Bahn DB Netz a DB Regio jsou součástí projektu také Technická univerzita v Drážďanech a společnosti Codewerk, Duagon Germany, IAV, ITK Engineering a Red Hat. Výsledky mají být prezentovány na veletrhu InnoTrans v roce 2026.

Finance jsou

Rozhodnutí o financování předal konsorciu projektu „Automatizovaný vlak“ státní tajemník parlamentu Michael Kellner (Zelení) ve středu, oznámilo ministerstvo. Podle tajemníka má s tímto projektem dojít poprvé k demonstraci technické proveditelnosti plně automatizovaného řízení v otevřeném železničním systému, jak poznamenal.

Rozvoj inteligentních technologií pro plně automatizované jízdy vlakem Spolkové ministerstvo hospodářství financuje částkou 42,6 milionu eur. Cílem je podle něho položit základy pro to, aby Německo bylo silným místem železničního průmyslu i výzkumu v něm.

Projekt je financován jako součást budoucího investičního programu „Nové technologie vozidel a systémů“ a poběží do září 2026, za finanční podpory z fondů EU. A podle ministerstva má zároveň posunout transformační proces v průmyslu směrem k pohonům šetrným ke klimatu a plně automatizovanému řízení.

(mig)