Evropský vlakový zabezpečovač (ETCS) má za úkol zajistit bezpečný provoz vlaků na evropských železnicích, tedy i v Česku. Zkušební provoz ale čelil výpadkům a proto na trati simulující plný provoz proběhl před pár dny první zátěžový test. A podle Drážního úřadu se povedl – došlo k několika nouzovým zastavením vlaku pod dohledem ETCS. Podobná situace se ale zároveň o pár dní dříve odehrála i v ostrém provozu, kdy na trati vjel do postavené cesty posunový díl, který projel návěst stůj. „Systém okamžitě zareagoval a vlak zastavil ještě před použitím generálního stopu,“ zdůraznil ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Zátěžové testy by nyní měly probíhat postupně na co nejvíce úsecích, dodal pro Ekonomický deník.
Prvního ledna 2025 má i v Česku začít výhradní provoz ETCS. Na trati Olomouc – Uničov – Šumperk, kde už probíhal, vykazoval ale systém značné problémy. Proto, jak v rozhovoru pro Ekonomický deník uvedl už dříve ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář, v půli ledna proběhla první zátěžová zkouška, kdy po dvě noci křižovalo na dvě desítky různých vlaků s různými typy vozidel trať v obou směrech a testovaly systém.
Intenzivní diagnostika proběhla na trati Staré Město – Břeclav, který v danou chvíli simuloval „výhradní provoz“. Shodou okolností jen o týden dříve, 8. ledna v dopoledních hodinách na stejné trati došlo v běžném provozu k události, kde už ETCS poskytl důkaz o své důležitosti: zabránil srážce vlaku s posunovým dílem v Břeclavi při projetí návěsti zakazující jízdu. „Vlaku jedoucímu pod dohledem ETCS vjel do postavené cesty posunový díl, který projel návěst stůj. Systém ETCS okamžitě zareagoval a vlak zastavil ještě před použitím generálního stopu,“ uvedl ředitel Drážního úřadu (DÚ) Jiří Kolář.
Při samotném zátěžovém testu pak došlo k několika nouzovým zastavením vlaků. Ve čtyřech případech vyhodnotil systém správně, že má zastavit. Tedy ETCS podle úřadu zafungovalo tak, jak má. Ve dvou případech došlo k situaci v důsledku nesprávné obsluhy vlaku strojvedoucím, v dalších dvou to způsobily technické příčiny na ostatních systémech. V pěti případech se nouzové zastavení odehrálo kvůli technické příčině systému ETCS. Detailní vyhodnocení v tuto chvíli podle Drážního úřadu teprve probíhá a využije se k nastavení dalších kroků.
„Zátěžovým testem bychom rádi odzkoušeli postupně co nejvíce úseků na koridorech, kde je ETCS nainstalováno. Sbíráme paralelně ale i data z jízd běžných vlaků, které se po koridorech pohybují a jedou se zapnutým ETCS,“ přiblížil pro Ekonomický deník Kolář.
Kromě zmíněné Uničovky je provoz na koridorech „smíšený“. To znamená, že pokud má strojvedoucí vozidlo s funkčním ETCS, má za úkol tento systém na vozidle zapnout, pokud je v daném úseku ETCS spuštěno a on je řádně proškolen. V tuto chvíli na těchto tratích jezdí ale vlaky, které danou kombinací nedisponují a jedou tak v běžném režimu bez ETCS. „Budeme tedy vyhodnocovat i hlášení z vlaků na těchto koridorech u těch vlaků, které pod dohledem ETCS pojedou. Zátěžový test nám pak v těchto úsecích pomáhá v tom, abychom i na tratích se smíšeným provozem dočasně nasimulovali ‚výhradní provoz‘, kdy v daném časovém úseku nepojede žádný vlak s vypnutým zabezpečovačem. Tato data pak vyhodnocujeme, abychom odhalili případné chyby v nastavení systému. Proto bychom jej rádi zrealizovali postupně na co největším počtu úseků,“ dodal pro ED.
V březnu proběhne další zátěžový test
Spolupracující železniční dopravci vítají realizaci zátěžových testů a chtějí se zapojit i do dalších. Druhý zátěžový test je tak podle úřadu naplánován na konec března na jiné koridorové trati.
Během následujících dvou měsíců proběhnou další kroky, především technického a organizačního rázu. Plánováno je otestování úpravy konfigurace systému, která by umožnila větší toleranci pro obnovu rozpadlého spojení mezi traťovou a mobilní částí. Nyní je odezva při rozpadu komunikace mezi traťovou částí a vozidlem nastavena na časový úsek 18 sekund, jak uvedl pro ED Kolář. Pokud se do té doby signál neobnoví, systém ETCS dá pokyn k zastavení vlaku. A tento interval by se měl zkušebně prodloužit. Úprava této konfigurace bude předmětem dalšího testování. Analýza výpadků systému bude doplňována o kompletní data a bude směřovat k automatizaci hlášení.
Podle Drážního úřadu se zlepšila také výrazně situace na trati Olomouc – Uničov. Díky dílčím úpravám na vozidlech i přenosové síti už ubylo významně výpadků v komunikaci mezi traťovou a palubní částí ETCS. Na některých RegioPanterech, které se pohybují pod dohledem tohoto zabezpečovacího systému, se upravily zkušebně pozice antén. Škoda Transportation tak teď bude a základě povolení zkušebního provozu od Drážního úřadu testovat jejich nové umístění na dalších jednotkách.
Dosavadní výsledky ukazují, že posun antén v kombinaci s posílením signálu na přenosové síti skutečně pomohl. Teď se budou řešit další úpravy v konfiguraci přenosové sítě a na problematická místa budou nainstalovány další vysílače.
Systém ETCS pro Českou republiku znamená zavedení plnohodnotného vlakového zabezpečovače. Jak ukazují zkušenosti z okolních států i dosavadního provozu u nás, pro jeho bezproblémové fungování je třeba sladit veškeré součásti do funkčního celku. K tomu slouží právě testování, práce pracovních skupin a ladění celého systému do optimální podoby, zkonstatoval DÚ, který který je hlavním subjektem dohlížejícím na bezpečné fungování železničního systému v Česku. Pod jeho dohledem budou nyní provozovatele dráhy, železničních dopravců, výrobců železničních vozidel i dodavatelů technologií ETCS odhalovat příčiny problémů, aby zajistili spolehlivé a kvalitnější fungování systému v ČR. Vzniklá pracovní skupina bude pravidelně vyhodnocovat dílčí výsledky.
V České republice je v tuto chvíli systém jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS zaveden na více než 900 km tratí. Vozidel s nainstalovanou palubní částí ETCS se po českých kolejích pohybuje 639.
Monika Ginterová