INZERCE

Aby se cestující v regionálních vlacích setkali co nejméně, značení jim ukazuje cestu. Foto: DB

Vlak jako jednosměrka. V pilotním programu testuje DB Regio naváděcí systém pro bezpečné cestování

Výrazné grafické značení pro samostatný vstup a výstup do a z vlaku podle principu jednosměrné ulice. Značky a piktogramy na dveřích, na podlaze a na schodech vedou cestující vlakem a měly by pomoci lépe rozložit jejich počet v jednotlivých vozech. Německý dopravce DB Regio v pilotním projektu na čtyřech trasách testuje, jak ve vlaku cestovat bezpečněji.

Udržet si odstup a vzájemné ohledy je v současné pandemii důležitější než kdy dříve, zejména v místní hromadné dopravě. Aby se cestující v regionálních vlacích setkali co nejméně, značení jim ukazuje cestu. Pokyny jsou v zásadě doporučujícího charakteru a mají cestujícím usnadnit dodržování vzdálenosti.

Zkušenosti z terénu

Úkolem pilotního projektu je nejen zlepšení pocitu bezpečí cestujících, ale také posílení důvěry ve veřejnou dopravu.

Konkrétní podoba projektu vzešla z workshopu, kterého se účastnili jak interními, tak externí odborníci. Své zkušenosti a zpětnou vazbu poskytli i zaměstnanci německého dopravce Deutsche Bahn, kteří dennodenně přicházejí do styku s cestujícími, různé asociace, odborníci věnující se hygienickým opatřením i samotní zákazníci.

Z průzkumu trhu vzešly různé možnosti, které se odrazily v několika testovacích prototypech. Pro každodenní provoz vlaků se nakonec ukázal jako nejdůležitější naváděcí systém uvnitř vlaku.

Výrazná grafika

Myšlenka pilotního projektu je jednoduchá a efektivní. Aby se cestující v regionálních vlacích setkali co nejméně, značení jim ukazuje cestu. Součástí naváděcího systému jsou grafické znaky pro samostatný vstup a výstup podle principu jednosměrné ulice, které mohou cestující využít k orientaci při cestě vlakem. Šipky na vlaku pak ukazují směr pohybu cestujících ve vlaku během jízdy.

Český Leo Express zavedl obdobné značení i ve svých vlacích. Foto: Leo Express

Naváděcí systém se aktuálně testuje v běžném provozu na čtyřech trasách. Cestující si mohou nová opatření vyzkoušet třeba na trase mezi Karlsruhe a Kostnicí, kterou obstarává dvoupatrový čtyř-vozový vlak. K dalším testovacím tratím patří i ta z Kielu do Hamburku.

Značení najdou cestující i ve všech patnácti vlacích po dvou vozech, které aktuálně obsluhují trasu mezi městy Gesundbrunnen a Wittenberge.

K poslední testovací trase patří linka mezi Hamburg hlavní nádraží a Cuxhaven.

Opatření zůstávají

Orientační nálepky, které usnadňují pohyb ve vlacích a omezují zbytečný pohyb cestujících, zavedl i český dopravce Leo Express. U dveří nainstaloval dávkovače dezinfekce a tiskoviny nabízené ve vlaku mají speciální antibakteriální vrstvu. Přímo ve vlaku je možné si zakoupit respirátor. Osoby starší 65 let mohou získat respirátor zdarma.

České dráhy nabízí možnost zakoupení respirátorů třídy FFP2 ve vybraných stanicích na pokladnách či v infocentrech.

Lucie Přinesdomová