Vláda upřesní pravomoci Energetického regulačního úřadu. Podnikatelé získají podporu ve výši 323,4 milionu korun.

Vláda chce jednoznačně stanovit postup pro výplatu podpory výrobcům elektřiny a tepla z kombinovaných zdrojů. V nedávné době se o možnosti či nemožnosti výplaty vedly sáhodlouhé diskuse a nebylo zcela jasné, jestli je vše v souladu s evropskou legislativou. Vládní legislativci proto připravili návrh nařízení vlády, které tato pravidla upřesní.

[mn_protected]

„Předloženým návrhem nařízení vlády je Energetickému regulačnímu úřadu umožněno stanovit podporu v cenovém rozhodnutí zpětně po získání kladného rozhodnutí Evropské komise o slučitelnosti podpory s právem Evropské unie. Současně má předložený návrh nařízení vlády umožnit operátorovi trhu vyplatit podporu zpětně, po vydání cenového rozhodnutí Energetického regulačního úřadu,“ píší vládní legislativci v předkládací zprávě k návrhu nařízení vlády.

Mohlo by vás zajímat

Nepřijetím legislativní úpravy by byla v řadě případů reálně ohrožena návratnost vložených finančních prostředků u již realizovaných projektů a tím by mohlo dojít ke zdražení tepla pro spotřebitele včetně domácností. V uskutečněných projektech investoři ve svých ekonomických podnikatelských plánech počítali s tím, že nebude přerušeno vyplácení podpory v období, na které je garantováno poskytování podpory podle příslušných ustanovení zákona,“ uvádí autoři v předkládací zprávě.

„Cílovým stavem je legislativní cestou – nařízením vlády k provedení zákona č. 165/2012 Sb.,o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, a zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů(energetický zákon)- stanovit postup Energetického regulačního úřadu a operátora trhu, a topro zajištění zpětné výplaty podpory po získání kladného rozhodnutí Komise o slučitelnosti podpory s právem Evropské unie,“ uvádí legislativci v odůvodnění návrhu směrnice. Nutnost úpravy vychází ze skutečností, že právo na podporu vzniká oprávněnému subjektu účinností zákona. Praktická realizace práva je však možná až po splnění „odkládací podmínky“, tj. získání kladného rozhodnutí Komise o slučitelnosti podpory s právem Evropské unie.

 Navrhovaná právní úprava se bude týkat následujících subjektů a okruhů podpory:

  1. a) Podpora elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla
  • Zařízení vyrábějící elektřinu z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla (KVET) uvedená do provozu od 1. 1. 2013 do 31. 12. 2015
  • Zařízení vyrábějící elektřinu z vysokoúčinné KVET uvedená do provozu od 1. 1. 2016 do 31. 12. 2020
  • individuální notifikace podpory elektřiny z vysokoúčinné KVET u elektráren překračujících prahové hodnoty instalovaného výkonu uvedené v pokynech státní podpory v oblasti životního prostředí a energetiky v období 2014-2020
  1. b) Podpora elektřiny z druhotných energetických zdrojů
  • Zařízení vyrábějící elektřinu z druhotných energetických zdrojů (DEZ) uvedená do provozu od 1. 1. 2013 do 31. 12. 2020 (možné rozdělení na období od 1. 1. 2013 do 31. 12. 2015 a od 1. 1. 2016 do 31. 12. 2020)
  1. c) Podpora elektřiny z obnovitelných zdrojů energie
  • Malé vodní elektrárny (MVE) nově uvedené do provozu (nebo skutečně rekonstruované) od 1. 1. 2016 do 31. 12. 2020
  1. d) Nově zavedený druh podpory do zákona
  • Uvedený návrh nařízení vlády je univerzální předpis a vztahuje se i na případně zavedené nově zaváděné druhy podpory do zákona prostřednictvím jeho budoucích novel. Tyto formy podpory budou předloženy k notifikaci podpory Komisi se žádostí o posouzení slučitelnosti s vnitřním trhem EU.

Předložený návrh se dotkne 414 zdrojů, jejich provozovatelům bude zpětně vyplacena podpora ve výši 323,4 milïony korun.

 

Jiří Reichl

[/mn_protected]