Další zastávku má „cirkus mýto“ ve vládním kabinetu. Od ministrů se očekává, že postup navrhovaný úředníky Dopravy schválí. Nic jiného jim nezbývá.
Materiály dosvědčující, že mýto od roku 2017 nemůže provozovat nikdo jiný, než stávající dodavatel, tedy konsorcium vedené společností Kapsch, dnes dostanou na stůl ministři Sobotkova kabinetu. Znalecké posudky o kterých jsme informovali na konci května v textu Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS potvrzují,že nyní nelze hledat nového dodavatele bez toho, aby výběrové řízení neohrozilo samotný výběr mýta. Postup znalců, kteří vypracovávali posudky, potvrdily také dvě právní kanceláře (Becker & Poliakoff a Dáňa, Pergl & Partneři) s tím, že v tomto případě může ministerstvo dopravy vyhlásit tzv. Jednací řízení bez uveřejnění, což potvrdila také speciální poradní skupina Vlády. Ministři tak vlastně nemají jinou možnost, než materiál schválit, jinak by ohrozili výběr mýta od příštího roku do konce roku 2019. Ročně se vybere cca 10 miliard korun, provoz systému stojí okolo dvou miliard.
Ministerstvu se totiž ani po 9 měsících jednání nepodařilo se stávajícím dodavatelem dohodnou t na úpravách smlouvy tak, aby byl současný systém předatelný jinému dodavateli (v případě vítězství ve výběrovém řízení). „Lze nyní konstatovat, že zejména z technických důvodů je provoz stávajícího systému nepředatelný jakémukoliv jinému subjektu, než kterým je stávající dodavatel služeb. Ministerstvo dopravy již má zpracovánu zadávací dokumentaci pro užší zadávací řízení na provoz stávajícího SEM, avšak bez uzavřené dohody o součinnosti je nevyužitelná,“ píše se v materiálu pro ministry s tím, že navrhované prodloužení smlouvy o tři roky „je minimální čas potřebný pro realizaci zadávacího řízení na Projektového manažera, zpracování nové tarifní politiky a konečně přípravu a realizaci otevřeného zadávacího řízení na dodavatele nového Systému elektronického mýta a poskytovatele služeb s jeho provozem spojených.“
„Cirkus mýto“ narazil ve Sněmovně
Stavem okolo mýta se pravidelně zabývají také poslanci, nejčastěji hospodářský výbor, v minulém týdnu také rozpočtový výbor. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO)se svou početnou suitou minulý týden absolvoval jednání obou výborů. Poslanec František Laudát (TOP 09), který je častým kritikem práce ministerstva dopravy uvedl, že -„kauza mýto“ končí velkou nejistotou. „Jak se zachová ÚOHS a vidím také nebezpečí případně arbitráže. Bohužel už je dnes pozdě, ale trvám si na tom, že jsme mohli připravit nějakou variantu, která by změnila rozsah zpoplatnění,“ dodal Laudát. To byla asi nejostřejší výtka k tématu. O poznání horší situace nastala v rozpočtovém výboru, kdy Ťok hned v úvodu dostal „za uši“ od předsedy výboru Václava Votavy (ČSSD). „Materiál, který jsme dostali není hoden našeho výboru, takže bych prosil pana ministra, aby s tím i nadále počítal a příště k tomu takto přistupoval,“ řekl Votava. S jeho názorem souzněla většina členů výboru, kteří chtěli podrobnější informace o stavu mýta, právních vazbách atd. Ťok to argumentoval, že podle jeho názoru se měl materiál týkat budoucnosti mýta a jeho ekonomických variant včetně dopadu do rozpočtu, nikoliv historie. Se svým argumentem ale neuspěl a výbor mu materiál vrátil k přepracování s tím, že se jím bude zabývat po prázdninách. Zbyněk Stanjura (ODS) bývalý ministr dopravy Nečasovy vlády ještě před hlasování podotkl, že současná situace, kdy ministerstvo argumentuje časovou tísní a proto, že se musí prodloužit smlouva, je lehce komická. „Každý, kdo tomu rozumí, už loni věděl, že jiná varianta, než tato není možná. Stačí jen znát lhůty právního systému na tendry, případná odvolání atd.,“ podotkl.
Výsledky výběru mýta
Podle údajů generálního dodavatele, společnosti Kapsch, kamiony a autobusy v Česku loni najezdily po zpoplatněných silnicích přes 2,3 miliardy kilometrů. Za celý rok se na tuzemských silnicích objevilo 530 tisíc unikátních vozidel, přičemž v průměru to bylo každý všední den najednou 66 tisíc kamionů. Lehčí kamiony s hmotností nad 3,5 tuny se na zaplaceném mýtném podílí 10 %, autobusy pouze jedním procentem, dominanci si drží těžké kamiony těžší 12 tun s 89 procenty.
„Rekordním plátcem byl loni těžký kamion, který tady najezdil 133 tisíc kilometrů a zaplatil na mýtném 922.129 korun,“ doplňuje Karel Feix, generální ředitel Kapsch. Přes devět set tisíc přispělo do státního rozpočtu ještě vozidlo kamion, dalších 142 kamionů zaplatilo přes půl milionu korun mýtného. U drtivých 96 procent všech vozidel se ale platby mýta držely do 100 tisíc Kč. Na platbě mýta se v České republice podílí celkem 62 států světa. Nadpolovičních 53 procent z veškerého vybraného mýta zaplatili tuzemští dopravci, byť jejich podíl pomalu klesá. Na dalších místech se pořadí nemění, cizincům vévodí Poláci (13,5 %), následovaní Slováky (11,4 %).
Jiří Reichl