Vláda chce na výstavbu dopravní infrastruktury získat z Evropské unie více peněz. Finance by měly směřovat zejména na přeshraniční projekty, jako jsou například trasy vysokorychlostní železnice, které budou propojovat Českou republiku s Polskem, Německem a Rakouskem. „Bez dopravní infrastruktury nefunguje mobilita pracovních sil. Dobrá dopravní infrastruktura a její vytváření láká investory, zvyšuje růst a také snižuje rozdíly mezi regiony, což je přesně to, co musíme dělat,“ uvedl po jednání vládního výboru pro strategické investice premiér Petr Fiala (ODS).

Fiala připomněl, že rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury byl pro loňský a letošní rok naplánován na 150 miliard korun. Vláda by ráda podle premiéra udržela tempo dopravních investic i v příštích letech. Poznamenal také, že dostavba důležitých dálnic a silnic přispěje k větší konkurenceschopnosti České republiky.

Podle předsedy vlády by se letos mělo zprovoznit 118 kilometrů dálnic, v realizaci je 198 kilometrů komunikací, zahájit by se mělo 115 kilometrů a ve fázi přípravy je 550 kilometrů. Zmínil také, že primárně je budování dopravní infrastruktury povinností státu.

Vládní výbor zasedal tento týden v pondělí už po páté v řadě. Kromě dopravní infrastruktury řešil také mezinárodní konkurenceschopnost podpory technologických center, u kterých by chtěl stát upravit stávající principy.

Mohlo by vás zajímat

„Potřebujeme lepší podporu vyspělých technologií, být více konkurenceschopní. Vládní výbor vypracuje lepší formu podpory, která by byla méně byrokratická. Lze se inspirovat i v zahraničí a reagovat na současné výzvy,“ vysvětlil premiér úkol pro vládní výbor.

Členové výboru řešili také přípravu pilotního projektu podpory dostupnosti kvalifikovaných zaměstnanců. Zde je podle informací z vládního výboru nutné ověřit a zjistit nároky a závazky firem, oslovit univerzity i kvalifikované absolventy takových oborů jako je výroba polovodičů, anebo v budoucnu jaderný průmysl.

Už na předešlém jednání výboru pro strategické investice v únoru Fiala upozornil, že potřeby strategických investic státu převyšují jeho finanční možnosti. Je proto podle něj důležité využívat všechny zdroje, které má Česká republika k dispozici.

Mezi zdroji, ze kterých chce stát finance čerpat, jsou kromě standardních příjmů státního rozpočtu kohezní fondy, Modernizační fond, Fond pro spravedlivou transformaci, Národní plán obnovy či Evropská investiční banka. V oblasti výstavby dopravní infrastruktury stát také spoléhá na PPP projekty.

(teč)