INZERCE

Vlak německých Deutsche Bahn Cargo s uhlím. Foto: DB Cargo

Vedení Deutsche Bahn plánuje restrukturalizaci carga. Propouštět se nebude, tvrdí. Odboráři ale mluví o 1 800 místech

Německá státní železnice Deutsche Bahn plánuje rozsáhlou restrukturalizaci své nákladní divize DB Cargo. Operativní činnost má být podle německých médií z velké části přesunuta do dceřiných společností – především za účelem snížení personálních nákladů, píše německá média s odvoláním na interní dokumenty Deutsche Bahn.

„Hospodářská situace a postup Evropské unie pro státní podporu nás nutí přijmout okamžitá opatření. Aby byl obrat úspěšný, je zapotřebí disrupce,“ uvádí se v dokumentu.

Plán vedení počítá s rozdělením DB Cargo do šesti průmyslových jednotek, které budou mimo jiné zodpovědné za sektory, jako je ocelářství, automobilový průmysl nebo kapalné a sypké materiály (minerální oleje a chemické látky i sypké materiály).

Kromě toho se dvě dceřiné společnosti mají starat o kombinovanou dopravu – tj. přepravu po železnici a lodí, stejně jako po železnici a kamionech. Koncept předpokládá, že dceřiné společnosti budou fungovat nezávisle – s vlastními rozvahami a prodejními organizacemi.

„Průmyslové jednotky jsou agilnější a mohou se rychleji přizpůsobit tržním podmínkám v souladu s konkurencí,“ uvádí se v dokumentu.

DB Cargo bude i nadále provozovat pouze přepravu jednotlivých vozových zásilek přímo – Deutsche Bahn při této formě přepravy sbírá nákladní vozy přímo od společností, aby je na seřaďovacích nádražích sestavila do větších vlaků.

„DB Cargo se musí stát konkurenceschopným,“ uvádí Deutsche Bahn.

Proto je nutné procesy vymyslet a zjednodušit.

„Nikdo se nemusí bát o své zaměstnání v Deutsche Bahn,“ doplnily státní dráhy.

V průběhu restrukturalizace by však mohlo dojít k převodu zaměstnanců do jiných společností skupiny. Podle železničních kruhů je dalším důvodem plánovaných přesunů to, že dceřiné společnosti podléhají kolektivním smlouvám s flexibilnějšími předpisy o pracovní době než přímo DB Cargo. To by mohlo snížit personální náklady.

Odboráři a podnikové rady restrukturalizační plány masivně kritizovali. Železniční a dopravní odborový svaz EVG opět vyzývá k protestní akci před sídlem DB Cargo v Mohuči, která se koná tento čtvrtek. V tento den se zde uskuteční zasedání dozorčí rady nákladní divize DB. Ve výzvě k demonstraci se uvádí: „Nejméně 1 800 pracovních míst padne za oběť škrtům v DB Cargo,“ tuší odbory.

(nik)