INZERCE

Mgr.Ing.Simona Mohacsi, MBA je první historickou šéfkou dopravního podniku v ČR. Foto: Simona Mohacsi

V zavádění vodíkové mobility jsme poměrně daleko, říká výkonná ředitelka DP Ústí nad Labem. Vodík do autobusů dodá Spolchemie

Vodíkové údolí. Tak se říká Ústeckému kraji, jenž je v rámci České republiky nejdále v zavádění vodíku do dopravní infrastruktury. S výkonnou ředitelkou Dopravních podniků Ústí nad Labem Simonou Mohacsi hovořil Ekonomický deník o vodíkové mobilitě, plnicích stanicích a především vodíkových autobusech, kterých město vysoutěžilo rovných dvacet.

Paní ředitelko, v jaké fázi je Váš projekt pod názvem „Zavádění vodíkové mobility ve městě Ústí nad Labem“,?

Poměrně daleko. Máme předjednanou smlouvu o spolupráci a dodávkách vodíku se Spolchemií, zpracovanou projektovou dokumentaci a vydané územní rozhodnutí a stavební povolení k plnicí stanici, která by měla stát v ulici Solvyaova. Věříme, že realizace projektu bude spouštěcím signálem pro rozvoj vodíkové mobility v celém Ústeckém kraji.

Mohla by plnící stanice sloužit i pro soukromá vozidla?

Ano, mohla. S tímto také počítáme. Nicméně bude záležet na dotačních podmínkách, které upřesňují možnosti využití plnicí stanice i pro veřejný sektor. My jsme připraveni uvést plnicí stanici na trh s oběma tlaky plnění, jak pro osobní, tak i pro nákladní dopravu.

Primárně se ale počítá s plněním vodíkových autobusů. Kdy se jimi budou  moci Ústečané svézt?

Vysoutěžili jsme dvacet autobusů s palivovými články od firmy Solaris. S ní máme také uzavřenou rámcovou dohodu na dodání dvanáctimetrových nízkopodlažních vozidel. Zatím ale čekáme na vypsání dotační výzvy z programu Spravedlivé transformace. Máme zpracovanou projektovou dokumentaci na rekonstrukci haly údržby a oprav vozidel. Se Spolchemií řešíme otázky ohledně čistící a komprimační stanice.

Budou vodíkové autobusy konkurencí pro ostatní druhy dopravy?

My nehledáme konkurenci mezi jednotlivými technologiemi. Každá technologie má své opodstatnění. Aktuální situace s turbulentními cenami pohonných hmot nás ale přesvědčila o tom, že jít cestou diverzifikace využití pohonu v autobusové dopravě je správným krokem. Chceme naplňovat cíle EU, které směřují k dekarbonizaci dopravy.

V čem je hlavní přinos vodíkových autobusů pro cestující?

Vodíkové autobusy jsou velmi tiché, což přinese výrazné snížení hluku v exponovaných křižovatkách a sídlištích, zejména během dopravních špiček. Tato technologie ale přináší i další benefit, a tím je flexibilita. Při plánování výluk nebo nutné aktuální změně trasy, můžeme autobusy nasadit, aniž bychom řešili potřebné trakční vedení nebo maximální dojezd na baterii, jako je u parciálních trolejbusů.

Mezi první výrobce autobusů s vodíkovým pohonem patří polský Solaris. Foto: Solaris

Navíc cena CNG oproti loňskému roku vzrostla o 350 %. Nechceme toto zdražování přenášet na cestující, proto se snažíme být připraveni co nejlépe diverzifikovat i vstupní náklady. Vodík je palivo budoucnosti a my jsme si toho vědomi. Proto se snažíme využit spolupráci se Spolchemií a.s., stejně tak i podpory zastupitelů města Ústí nad Labem, abychom celý projekt zrealizovali.

Jak vám pomáhá členství v celoevropském projektu Vodíkové údolí?

Využívání vodíku v  dopravě, ať už autobusové, osobní či vlakové, stejně tak i využití vodíkové energie v průmyslovém odvětví, je směr u nás v České republice celkem nový. Proto vítáme toto členství, které přináší spoustu podnětných myšlenek a zkušeností, ze kterých pak vznikají dobré a smysluplné projekty.

Jana Bartošová