INZERCE

Prvními průkopníky jaderného pohonu v námořnictví byli tvůrci armádních projektů. Na snímku Big E, letadlová loď USS Enterprise. Foto: Veterans History Museum

V Nizozemsku vznikají plány na nákladní lodě s jaderným pohonem pro těžaře. Budou rychlejší a dál dojedou

Nizozemská společnost ULC-Energy BV, která se zabývá vývojem a poradenstvím v oblasti jaderné energie, dokončila studii, kterou si objednala globální těžební společnost BHP a která zkoumá možnosti využití civilních jaderných technologií pro pohon komerčních námořních plavidel.

Studie porovnávala klíčové charakteristiky různých konstrukcí civilních reaktorů s požadavky na potenciální využití v komerční námořní dopravě a hodnotila řadu regulačních, provozních a obchodních problémů, jako je přístup do přístavů, udělování licencí a klasifikace plavidel, kapitálové náklady a výcvik a certifikace posádky.

Lodní průmysl spotřebuje ročně přibližně 350 milionů tun fosilních paliv a podílí se na celkových světových emisích uhlíku přibližně třemi procenty.

V červenci loňského roku schválil lodní průmysl prostřednictvím Mezinárodní námořní organizace nové cíle pro snižování emisí skleníkových plynů, jejichž cílem je dosáhnout nulových čistých emisí do roku 2050 nebo kolem tohoto roku.

„Dekarbonizace lodního průmyslu je obrovskou výzvou v úsilí o udržitelnější dopravu. Některé z dosud používaných metod se zaměřují na energetickou účinnost pomocí větších lodí, vylepšených konstrukcí trupů a zefektivnění provozu. Kromě toho části námořního průmyslu zkoumají možnosti využití alternativních paliv, jako je LNG, metanol a čpavek,“ uvádí ULC-Energy.

Poznamenala, že jaderná energie se jeví jako slibná alternativa, která by měla být zvážena v rámci tohoto mixu, protože nabízí potenciál delšího dojezdu, rychlejších přejezdů a snížení požadavků na doplňování paliva, a to vše při zachování téměř nulových emisí skleníkových plynů během cesty.

„Zároveň by taková vize civilní jaderné energetiky vyžadovala podstatné změny, včetně překonání technických problémů, aktualizace regulačních rámců pro zajištění souladu s mezinárodními předpisy a restrukturalizace provozu,“ podotkla společnost ULC-Energy.

„Nákladově efektivní a spolehlivé služby mezinárodní námořní dopravy jsou klíčovou součástí globální ekonomické aktivity. Civilní jaderná řešení mají potenciál být spolehlivou a nákladově efektivní alternativou k ostatním možnostem námořních paliv. Není to však jednoduché ani snadné – a bude to vyžadovat spolupráci řady zúčastněných stran, aby bylo možné civilní jaderná námořní řešení realizovat,“ řekl ke studii generální ředitel společnosti ULC-Energy Dirk Rabelink.

BHP je přední světová společnost v oblasti těžby surovin s přibližně 80 000 zaměstnanci a smluvními partnery, především v Austrálii a Americe. Její produkty se prodávají po celém světě a patří mezi přední světové producenty hlavních komodit, včetně železné rudy, mědi, niklu a hutního uhlí. Jako taková je významným pronajímatelem lodní dopravy.

„Společnost BHP si cení významu partnerství při hledání různých způsobů snižování emisí skleníkových plynů v námořním sektoru. Uvítali jsme možnost podpořit tuto studii společnosti ULC-Energy, která zkoumá další možnou alternativu,“ dodal viceprezident pro námořní dopravu a dodavatelský řetězec společnosti BHP Rashpal Bhatti.

(nik)