INZERCE

Železniční přejezd Černošice. Ilustrační snímek. Foto: WIkimedia Commons (CC-BY-4.0)

V Česku dlouhodobě přetrvává vysoký počet železničních nehod, střetů na přejezdech i projetých návěstidel, říká zpráva Drážního úřadu 

Železniční sektor se loni stabilizoval, nárůst počtu dopravců provozujících drážní dopravu na českém území, zaznamenaný v minulých letech, přibrzdil. Dlouhodobě však přetrvává vysoký počet železničních nehod, střetů na přejezdech i projetých návěstidel. Takové závěry přinesla výroční zpráva Drážního úřadu o bezpečnosti na českých železnicích za rok 2022. 

Zásadní změnou loňského roku byla novela zákona o dráhách, která vstoupila v platnost 1. února a zavedla nové činnosti spojené s dohledem nad bezpečností drážního provozu. Například monitoring licencí strojvedoucích a sankční systém při porušení jejich povinností. V roce 2022 obdržel pak Drážní úřad od Drážní inspekce šestnáct bezpečnostních doporučení, na jejich základě pak přijal odpovídající opatření.

Ze statistik také vyplývá, že v České republice dlouhodobě přetrvává vysoký počet železničních nehod, střetů na přejezdech i projetých návěstidel. Nicméně poslední kontroly nezjistily zásadní nedostatky, které by bezpečnost železničního provozu ohrozily.

„Rozsah činností, který nám ukládají evropská nařízení transponovaná do české legislativy, je velmi široký. Od února loňského roku, kdy vstoupila v platnost novela zákona o dráhách, se naplno rozběhly také schvalovací procesy spojené s jednotným osvědčením o bezpečnosti dopravce i uváděním vozidel na trh. Velkou část dopravců čekala, a ještě i čeká, obnova osvědčení o bezpečnosti. To se vydává s platností maximálně na pět let. Tyto nové žádosti se již posuzují podle přísnějších pravidel evropského nařízení, což znamená, že se důkladně prověřuje i realizace sepsaných postupů v praxi,“ vysvětluje ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář vliv zásadních změn loňského roku na činnost sektoru. 

Pracovníci obou sekcí Drážního úřadu vykonali v roce 2022 celkem 912 státních dozorů zaměřených na provoz i na infrastrukturu. To je bezmála o tři sta kontrol více než v předchozím roce, tehdy však činnost Drážního úřadu omezila covidová opatření.

Zájem o řízení drážních vozidel narostl

Po koronavirové pauze se loňský rok znova zvedl zájem i o zkoušky k získání průkazů způsobilosti k řízení drážních vozidel. Proběhlo tak celkem 73 zkoušek k získání licence strojvedoucího s celkovým počtem 591 zkoušených a 66 % úspěšností. Ze zprávy však plyne, že i přesto, že zkoušky v roce 2022 úspěšně absolvovalo o 56 strojvedoucích více, než o rok dříve, celkový počet držitelů platných licencí strojvedoucích ke konci loňského roku klesl meziročně i tak klesl. Konkrétně o 777 na 9 732 osob.

„Pokles v evidenci je způsoben obnovou licencí, jimž končí desetiletá platnost a část držitelů o prodloužení nepožádala. Pravděpodobně už činnost strojvedoucího nevykonávají,” konstatuje se ve zprávě. Z ní ale dále plyne i to, že v evidenci naopak narostl počet žen –  držitelek licence strojvedoucího. Oproti 66 v roce 2021 jich Drážní úřad ke konci loňského roku evidoval 79.

Zkoušky k získání průkazu způsobilosti k řízení drážního vozidla na vlečce vykonalo pak v roce 2022 celkem 119 zkoušených se 73 % úspěšností.

Vydaná výroční zpráva vychází z údajů dopravců a provozovatelů celostátních a regionálních drah i Drážního úřadu. Předkládána je vždy k 30. září Evropské železniční agentuře (ERA), která shromažďuje veškeré výroční zprávy od národních bezpečnostních úřadů členských zemí EU a využívá je k analýzám bezpečnosti a dalšímu plánování v evropském železničním prostoru.

(mig)