Ředitelství silnic a dálnic v opakovaném tendru na dálniční úsekové měření rychlosti stanovilo konkrétní typ routeru, jenž však dodává jen jedna firma na trhu. Tím ji zvýhodnilo a naopak znevýhodnilo další uchazeče o státní zakázku. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže proto zrušil celé zadávací řízení.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže konstatoval, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), porušilo zákon o veřejných zakázkách při zadávání veřejné zakázky „Systém pro měření úsekové rychlosti na dálnicích 2017“. Jako opatření k nápravě nezákonného postupu zadavatele ruší ÚOHS zadávací řízení na uvedenou zakázku.

Zadavateli se ukládá zákaz uzavřít smlouvu v zadávacím řízení na tuto veřejnou zakázku a zároveň je povinen uhradit náklady řízení ve výši 30.000 korun. V nepravomocném rozhodnutí ÚOHS se praví, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek, když nastavil technické parametry tak, že odpovídaly pouze jednomu konkrétnímu routeru a zvýhodnil tím dodavatele, který dodává právě tento konkrétní přístroj na měření rychlosti.

V rozhodnutí ÚOHS se v bodu 101 uvádí, že ÚOHS provedl průzkum relevantního trhu a zjistil, že „z výše uvedených skutečností vyplývá, že zadavatel nastavil požadavky na technické parametry poptávaného routeru natolik zužujícím způsobem, že v zásadě odpovídají konkrétnímu zařízení, a to routeru Cisco C896VAG-LTE-GA-K9 GE- SFP VDSL2/ADSL2+ over ISDN (non-US) 4G LTE/HSPA+, k čemuž je nutno dodat, že zadavatel v průběhu předmětného správního řízení žádným způsobem ani nedoložil jakékoliv dokumenty či např. materiály konkrétního výrobce za účelem prokázání opaku, pouze se v této souvislosti odkázal na lhůtu stanovenou v § 252 odst. 1 zákona pro doručení vyjádření k návrhu s tvrzením, že v takto stanovené lhůtě není schopen existenci jiných výrobců prokázat, přestože je zřejmé, že povědomí o možném diskriminačním nastavení technických podmínek měl již minimálně ode dne doručení námitek navrhovatele“.

Mohlo by vás zajímat

V rozhodnutí se rovněž uvádí, že zadavatel vytvořil „bezdůvodné překážky hospodářské soutěži a porušil tím zásadu zákazu diskriminace zakotvenou v ust. § 6 odst. 2 citovaného zákona“.

Předmětem plnění zmíněné veřejné zakázky je podle oznámení o zahájení zadávacího řízení „dodávka pěti sad pro měření úsekové rychlosti v lokalitách probíhající dálniční rekonstrukce, včetně instalace, zprovoznění, servisu a demontáže. Jedná se o systém, který bude automaticky zaznamenávat projíždějící vozidla na dvou definovaných řezech, instalovaný na stávajících mýtných branách nebo mobilních konstrukcích a vypočítávat jejich okamžitou rychlost“.

O problémech s tendrem jsme psali v lednu psali v textu Může za zrušený tendr na úsekové měření tlak náměstka dopravy?. Tehdy jsme upozornili na to, že třicetimilionový tendr Ředitelství silnic a dálnic zrušilo s odvoláním na nedostatečnou technickou specifikaci. „V průběhu výběrového řízení i během dodatečného dotazování uchazečů se ukázalo, že je potřeba výrazně zpřesnit technické požadavky,“ uvedl ke zrušení původního řízení mluvčí ředitelství Jan Rýdl.

Nový tendr byl vyhlášen na konci ledna. Informovali jsme o tom v textu ŘSD znovu vypsalo tendr na úsekové měření rychlosti. Změnilo podmínky. ÚOHS zahájil správní řízení na základě stížnosti slovenské společnosti MOVYS 4. dubna letošního roku. V současné době běží lhůta k podání rozkladu k rukám předsedy antimonopolního úřadu Petra Rafaje.

Úsekové měření na dálnici bylo zahájeno v loňském roce v okolí Brna. Z dostupných informací vyplývá, že kamery měřícího systému zde zaregistrovaly celkem 150 000 řidičů a přispěly tak k větší bezpečnosti silničního provozu.

Kristián Chalupa