INZERCE

Úsekové měření rychlostí. Radar. Ilustrační foto: Archiv redakce

ŘSD znovu vypsalo tendr na úsekové měření rychlosti. Změnilo podmínky

Necelý měsíc po zrušení původního tendru na pět sad kamer vypsalo Ředitelství silnic a dálnic novou zakázku. Má změněné parametry. Otázka je, komu to nahraje. Jde o pětadvacet milionů korun.

Ředitelství silnic a dálnic dnes zveřejnilo oznámení o zadávacím řízení veřejné zakázky na dodávku pěti sad kamer pro úsekové měření rychlosti na opravovaných úsecích dálnice D1. Jak zjistil Ekonomický deník, ve specifikacích technický podmínek nastala změna. Jaká konkrétní se však prozatím nepodařilo zjistit.

Změnu podmínek potvrdil redakci Ekonomického deníku i jeden ze zaměstnanců ŘSD, který je s projektem detailně obeznámen. „Drobně se změnily celkové technické podmínky. A to nejen u kamer, ale u celkového systému,“ uvedl muž, jehož jméno redakce zná, ale z obav o jeho pracovně-právní postih nechce uvádět jeho jméno. „Detaily nemohu sdělovat. Musíte oficiální cestou přes tiskového mluvčího,“ dodal a zavěsil telefon.

 

uchyceni kamer na dalnicich„Předmětem plnění veřejné zakázky dodávka pěti sad pro měření úsekové rychlosti v lokalitách probíhající dálniční rekonstrukce, včetně instalace, zprovoznění, servisu a demontáže. Jedná se o systém, který bude automaticky zaznamenávat projíždějící vozidla na 2 definovaných řezech, instalovaný na stávajících mýtných branách a/nebo mobilních konstrukcích a vypočítávat jejich okamžitou a úsekovou rychlost,“ uvádí se v popisu veřejné zakázky. Postup ŘSD vyvolává řadu otazníků, jak jsme upozornili v lednovém textu Může za zrušený tendr na úsekové měření tlak náměstka dopravy? výběrová komise v původním tendru zjistila, že dva dodavatelé nesplňovali dané technické podmínky.

„Místo, aby je vyloučili a ponechali pouze Kapsch, který podmínky splnil, tendr zrušili,“ uvedl tehdy dobře informovaný zdroj. Podle něj na zrušení soutěže tlačila především společnost ČD-Telematika, která mocného zastánce na ministerstvu dopravy, do nějž spadá i ŘSD. Náměstkem ministra Dana Ťoka je totiž Milan Feranec, který je zároveň předsedou dozorčí rady ČD-Telematiky. Zajímavá je také Ferancova profesní minulost, jelikož řadu let působil v Agrofert Holdingu. Je také členem politického hnutí ANO v Olomouckém kraji. Z pozice náměstka ministra dopravy má tak Feranec ideální prostor „tlačit“ na vedení podřízené organizace, kterou ŘSD je, aby tendr „shodilo“ a vypsalo jej znovu. Zaměstnanci ministerstva dopravy ani ředitelství silnic a dálnic odmítají na téma náměstka Ferance diskutovat. Z obchodního prostředí je však slyšet, že za necelé dva roky, co je ve funkci, se z něj stal významný zákulisní hráč s velkým vlivem.

Mluvčí ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Rýdl za důvody zrušení tendru označil nedostatečnou technickou specifikaci.  „V průběhu výběrového řízení i během dodatečného dotazování uchazečů se ukázalo, že je potřeba výrazně zpřesnit technické požadavky,“ uvedl na začátku ledna Rýdl.

Ve zmiňovaném textu jsme psali, že bude zajímavé sledovat, jestli ŘSD změní zadávací dokumentaci a jakým směrem. Podrobnosti materiálu nyní studujeme a dotazujeme se také mluvčího ŘSD. K tématu se tedy v nejbližších dnech vrátíme.

Jiří Reichl

 

Může za zrušený tendr na úsekové měření tlak náměstka dopravy?