INZERCE

Elektrifikovaná železniční trať. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

ÚOHS se připravuje na sloučení s Úřadem pro přístup k dopravní infrastruktuře. V plánu je i přesun zaměstnanců

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se začal připravovat na sloučení s Úřadem pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI). K tomu má dojít na začátku příštího roku. „Počítáme s tím, že pod ÚOHS přejde značná část dosavadních zaměstnanců ÚPDI,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda. Návrh na zrušení Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře skupiny poslanců a ministra dopravy Martina Kupky z ODS minulý pátek schválila ve třetím čtení Poslanecká sněmovna.

Návrh ještě poputuje do Senátu a následovat by měl podpis prezidenta. Už v tuto chvíli se ale Úřad pro ochranu hospodářské soutěže na převzetí pravomocí aktivně chystá. Kontinuita činností, které dosud vykonával Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, by měla být podle Švandy zajištěna i díky přestupu pracovníků. „Bez přerušení tak budou plněny všechny úkoly a povinnosti vyplývající z právních předpisů v oblasti přístupu k dopravní infrastruktuře. Připravováno je rovněž převedení majetku, závazků i pohledávek ÚPDI pod ÚOHS,“ uvedl Martin Švanda.

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře reguluje přístup k drážní a letecké dopravní infrastruktuře, řeší cenovou kontrolu v oblasti užívání drážní dopravní infrastruktury a poskytuje podporu provozování evropské služby elektronického mýtného. Jeho aktuální rozpočet je 23 milionů korun.

Sloučení kritizuje protikorupční organizace

Zrušení úřadu opakovaně v minulosti kritizovala například protikorupční organizace Transparency International Česká republika. Obává se ohrožení kontroly nad dopravci. Kritické bylo i sdružení Oživení.

„ÚPDI na železnicích a nádražích dohlíží na to, aby měli dopravci férové podmínky pro vzájemnou konkurenci. Fakticky to v České republice znamená chránit menší dopravce proti hegemonu – Českým drahám. A pokud politická odpovědnost za kondici a kvalitu služeb Českých drah padá na bedra ministra dopravy, může být v jeho zájmu podpora státního dopravce všemi prostředky. Proto překotný záměr rušit fungující úřad vzbuzuje obzvlášť velké pochybnosti,” upozornil už dříve právník Oživení Marek Zelenka.

Podle vedoucího právníka Transparency International Česká republika Jana Dupáka vláda ruší funkční dohledový úřad, aby ušetřila šest tabulkových míst a pár milionů korun ročně.

Kritická je ke zrušení Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře také například společnost RegioJet. Podle vyjádření dopravce byl pod vedením předsedy úřadu Pavla Kodyma až do května tohoto roku považován ÚPDI za jeden z mála, který fungoval bez větších problémů. O sloučení s antimonopolním úřadem má firma pochybnosti.

„Pavel Kodym, který úřad vedl, byl znovu vybrán ministerskou komisí pro post předsedy, avšak následně došlo k nečekaným změnám, které vedly k rozhodnutí o zrušení ÚPDI a jeho sloučení s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, který v minulosti čelil kritice. Přestože se po odchodu předsedy Petra Rafaje a nástupu Petra Mlsny na ÚOHS situace zdá být lepší, stále existují obavy, že ÚOHS může být ovlivněn politickými či lobbistickými zájmy,“ uvedla ve vyjádření společnost RegioJet.

Společnost RegioJet má ze zrušení Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře obavy. Foto: RegioJet

Ekonomický deník požádal o vyjádření také antimonopolní úřad. „Jedná se o subjektivní názor pana Jančury, který ponecháme bez dalšího komentáře,“ uvedl mluvčí Martin Švanda. Postavení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže jako nezávislého ústředního správního úřadu je podle Švandy více než dostatečné k zajištění nezávislého vykonávání agendy v oblasti přístupu k dopravní infrastruktuře, jak ji požadují standardy nastavené unijním právem.

Cílem má být osekání zbytečné byrokracie

Ministerstvo dopravy ohledně rušení Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře argumentuje tím, že jedním z hlavních úkolů současné vlády je osekání zbytečné byrokracie státního aparátu. Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky se už navíc při vzniku úřadu v roce 2017 řešilo, zda je vůbec potřeba vzhledem k existenci antimonopolního úřadu.

„První kroky vedoucí k začlenění agend ÚPDI pod ÚOHS začaly na podzim 2022, kdy proběhl rozbor možností začlenění pod různé instituce a ÚOHS z této analýzy vzešel jako nejlepší možná varianta,“ sdělil Ekonomickému deníku Jemelka.

Od spojení obou úřadů si ministerstva dopravy slibuje finanční úspory a větší efektivitu. „Na agendách pro ochranu trhu a ochranu práv k přístupu k dopravní infrastruktuře se nic nemění, jen je nově bude vykonávat úřad s větší silou a autoritou, stabilní a nezávislý,“ poznamenal Jemelka. Vše se podle něj také realizuje v mezích unijních právních předpisů. „Nezávislost regulačního subjektu je v budoucnosti, stejně tak jako tomu je dnes, zajištěna,“ dodal.

Jemelka také upřesnil, že například v mzdových nákladech dojde po zrušení Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře k ročním úsporám ve výši šesti milionů korun. „Spolu s tím dojde i k úspoře provozních nákladů v řádu nižších jednotek milionů korun,“ konstatoval.

Ke zrušení úřadu se vyjádřily i České dráhy. Podle mluvčího Petra Štáhlavského je pro ně jako pro dopravce podstatné, aby byly činnosti spojené s otevřením trhu a rovným přístupem k infrastruktuře náležitě zajištěny bez ohledu na to, jaký úřad je touto činností pověřen.

Tereza Čapková