INZERCE

Vlak Českých drah. Ilustrační snímek. Foto: České dráhy

Ochrana práv přístupu k dopravní infrastruktuře nezmizí, jen ji bude vykonávat úřad s větší autoritou, hájí rušení úřadu ministerstvo dopravy

Poslanecká sněmovna před pár dny pustila do závěrečného čtení návrh na zrušení Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI), který hlídá rovné podmínky přístupu k drážní a letecké dopravní infrastruktuře, přestože jeho rušení vyvolává pochyby. Návrh vzešel od skupiny poslanců v čele s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS). Ministerstvo dopravy pro Ekonomický deník uvedlo, že agendu úřadu nepovažuje za zbytečnou, protože je dána i závazky vůči EU, jen je podle něho možné ji zabezpečovat efektivněji, což se převodem pod Úřad pro ochranu hospodářské soutěže stane.

Všichni dopravci jsou při svém fungování závislí na rozhodnutí provozovatele železnice. Aby mohli vyjet na koleje, potřebují jeho souhlas. Provozovatel dráhy například rozhoduje, který vlak projede výlukou. Pokud dopravce konkurenta nepustí k čerpací stanici, ten nemůže podnikat. Všechny s tím související spory dosud právě řešil Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, stejně tak jako hlídal odpovídající ceny za použití kolejí. Teď má ale nově přejít tato agenda pod Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Návrh na rušení a přechod podpořil i sněmovní hospodářský výbor a poslanci ho tak poslali do závěrečného čtení, a to navzdory několika výhradám či podivným okolnostem.   

Stínový ministr dopravy ANO Martin Kolovratník popsal zákon jako nedopracovaný, ukvapený a unáhlený a varoval, že v důsledku jeho přijetí hrozí spory a nejasnosti. Poukazoval například na to, že takto nezávislý rozhodovací úřad musí být podle evropské směrnice nestranný a nezávislý na rozhodnutí vlády a přitom o jeho současném vedení rozhodl ministr dopravy. A také Transparency International ČR vnímá rušení dohledového úřadu jako ohrožení kontroly nad dopravci. „Politici jsou schopní bojovat o existenci každého ze stovek stavebních úřadů a jako protikorupční organizace vidíme, kde se ve veřejné sféře prošustrují desítky milionů či dokonce miliardy. Vláda se ale jako první rozhodla rušit funkční dohledový úřad, aby ušetřila šest tabulkových míst a pár milionů korun ročně,“ okomentoval už dříve ve zprávě organizace její vedoucí právník Jan Dupák. 

Podobné pochybnosti vyjádřila i protikorupční organizace Oživení. „ÚPDI totiž třeba na železnicích a nádražích dohlíží na to, aby měli dopravci férové podmínky pro vzájemnou konkurenci. Fakticky to v ČR znamená chránit menší dopravce proti hegemonu – Českým drahám. A pokud politická odpovědnost za kondici a kvalitu služeb Českých drah padá na bedra ministra dopravy, může být v jeho zájmu podpora státního dopravce všemi prostředky. Proto překotný záměr rušit fungující úřad vzbuzuje obzvlášť velké pochybnosti,” upozornil i právník Oživení Marek Zelenka.

Na zvláštní okolnosti rušení úřadu upozornil nedávno server Seznam Zprávy. Dosavadní předseda Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře Pavel Kodym měl být v únoru jmenován na další šestileté období po vyhraném výběrovém řízení. Ministr ale již připravený návrh stáhl krátce poté, co se seznámil s obsahem dopisu, který Kodym odeslal do Evropské komise.

Jeden a půl století už jezdí na Hlavní nádraží vlaky. První přijel 14. prosince. Ilustrační snímek. Foto: ŽESNAD

Uvedl v něm, že uvažovaný odprodej pozemků Českých drah do majetku Správy železnic považuje jeho úřad za nezákonný. Fakticky by totiž dle jeho expertního názoru šlo o miliardovou injekci státnímu podniku, který je vysoce zadlužený – tedy možnou nedovolenou podporu na úkor ostatních dopravců, napsal server.

Na dalším jednání Fialův kabinet rozhodl právě o zrušení samotného úřadu, který má dle evropských regulí rozhodovat nezávisle na ministerstvu dopravy. Tomu České dráhy jako největší dopravce podléhají. A Kodym teď žaluje Ministerstvo dopravy kvůli údajnému nezákonnému zásahu a vládu zase kvůli nečinnosti. Protikorupční organizace Transparency International a Oživení Kupku právě kritizují kvůli tomu, že jeho kroky nezávislost regulátora narušují. 

Ministerstvo: Agenda úřadu není zbytečná, ale lze ji vykonávat efektivněji

Úřad je ve státním rozpočtu na rok 2023 úřadem s nejnižšími výdaji, a to zhruba 23 milionů korun. Ministr Kupka však opakovaně zdůrazňuje, že rušení žádnou sovislost se zmíněným dopisem nemělo a že jde hlavně o úspory. A to ministerstvo dopravy opět potvrdilo i Ekonomickému deníku, který se resortu tázal, zda považuje agendu úřadu za nadbytečnou nebo zda avízované úspory ve výši pouhých šesti milionů korun jsou opravdu adekvátní. 

„Agenda úřadu není zbytečná, je dána i závazky vůči EU, jen je možné ji zabezpečovat efektivněji, což se převodem (pod ÚOHS) stane,” uvedl mluvčí MD František Jemelka. 

Což jinak řečeno podle ministerstva znamená tedy i finanční úspory v řádu několika milionů korun ročně a snížení počtu úřadů. Zrušení ÚPDI a přesunutí agendy na ÚOHS má podle vyjádření ministerstva především „zjednodušit soustavu správních úřadů výkonu státní správy v oblasti zejména drážní dopravy, snížit počet ústředních správních úřadů, tedy úřadů s obdobným postavením jako ministerstva a především uspořit finanční prostředky ze státního rozpočtu. 

„Žádné peníze navíc rušením nezískáme, s úsporou se operuje v navrženém dopravním rozpočtu na rok 2024. Fakticky pro příští rok držíme rozpočet SFDI v obdobné výši jako letos a nešetříme na investicích, ale snažíme se, aby největší dopravní státní investoři ušetřili na běžné údržbě,” uvedl Jemelka.

Zdůraznil, že k úsporným opatřením se přistoupilo i u jejich investičních organizací, které čerpají prostředky z dotace Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), tedy jak u Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), tak i u Správy železnic. „S tím, že do výdajů na běžnou údržbu dopravní infrastruktury nepromítáme všechny externí vlivy způsobené především inflací a zvýšením nákladů. Část dopadů snížení rozpočtu kapitoly ministerstva dopravy pak řešíme zapojením mimorozpočtových zdrojů jako je úvěr Evropské investiční banky, nebo přípravou zapojení soukromého sektoru na investice do dopravní infrastruktury formou PPP projektů,” dodal. 

Připomněl pak také to, že v případě Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, který vznikl na základě článku 55 evropské směrnice 2012/34/EU a následně příslušného zákona k 1. dubnu 2017 se už v době jeho vzniku zvažovalo, že by agendu vyplývající ze směrnice vykonával přímo ÚOHS, což se teď tedy zřejmě taky stane. 

Podle zprávy o činnosti v loňském roce ÚPDI zaměstnával 23 lidí. Ministerstvo počítá se zrušením šesti míst, jde o podpůrná místa a pozice spojené s vedením úřadu. Zbývajících 17 odborných zaměstnanců se přesune na ÚOHS. Roční úspory v mzdových nákladech jsou odhadovány ve výši 6 milionů korun. „Spolu s tím dojde i k úspoře provozních nákladů v řádu nižších jednotek milionů korun,” doplnil Jemelka.

Monika Ginterová