Ministerstvo vnitra by v plánu NAKITu mělo brát v potaz potenciální konflikt s evropskou judikaturou a zajistit, aby subjekt nekřivil tržní podmínky. 

„Za předpokladu, že Ministerstvo vnitra bude chtít pro zadávání vybraných dodávek a služeb NAKIT, s.p. využívat výjimky z působnosti zákona pro tzv. in-house zadávání, je třeba věnovat pozornost naplnění podmínek, které jsou pro aplikaci této výjimky zakotveny zákonem o veřejných zakázkách v návaznosti na judikaturu Soudního dvora EU. S ohledem na vývoj v této oblasti je třeba rovněž upozornit na chystané legislativní změny v zadávání veřejných zakázek,“ stojí v připomínkách, které Úřad na ochranu hospodářské soutěže předložil k projektu Chovancova úřadu založit Národní agenturu pro komunikační a informační technologie České republiky. 

CHOVANEC SI KVŮLI MILIARDÁM NA INTERNET PROSAZUJE VZNIK STÁTNÍHO PODNIKU

Relevantní judikatura a legislativa EU používá formulace „veřejný zadavatel ovládá dotčenou právnickou osobu obdobně, jako ovládá vlastní organizační složky“. Při posuzování „obdobné kontroly“ (obdobně „kontroly nad hospodařením“ podle české právní úpravy) je nutné zohlednit všechna příslušná ustanovení právních předpisů a relevantní okolnosti. Zadavatel musí mít možnost rozhodujícího vlivu jak nad strategickými cíli, tak nad důležitými rozhodnutími v osobě plnící zakázku, přičemž tato kontrola musí být strukturální, funkční a účinná.

Postavení veřejného zadavatele v osobě plnící zakázku, které nezajišťuje jakoukoli možnost podílet se na kontrole této osoby (tedy pouze formální účast), je z pohledu Soudního dvora EU vyloučeno, neboť by vedlo k obcházení pravidel práva EU pro oblast veřejných zakázek.

„Závěrem shrnuji, že při zřízení NAKIT, s.p., který má plnit vybrané dodávky a služby pro svého zřizovatele – Ministerstvo vnitra – za využití výjimky z působnosti zákona pro in-house zadávání, je třeba, aby byly nejen obsahově, ale i fakticky naplněny podmínky, které jsou stanoveny zákonem účinným v době, ve které bude případná veřejná zakázka zadávána,“ stojí doslova v připomínkách ÚOHS. 

Mohlo by vás zajímat

NGA: JAK ČÍST VÝVOJ KAUZY VYSOKORYCHLOSTNÍHO INTERNETU V ČR

Úřad vyslovil také významné připomínky k fungování plánované instituce z hlediska veřejné podpory. V odůvodnění k návrhu na založení nového státního podniku Národní agentura pro komunikační a informační technologie České republiky, s. p. je uveden výčet činností tohoto státního podniku. „Přestože odůvodnění dále obsahuje informaci, že subjekt nebude působit na volném trhu služeb elektronických komunikací, sítí elektronických komunikací a ostatních služeb z oblasti ICT, čímž bude, jak je uvedeno, minimalizováno riziko vzniku nedovolené veřejné podpory, uplatňujeme v této souvislosti následující připomínku,“ píše ÚOHS. „Jeví se, že přinejmenším některé z činností ve výčtu uvedené, zejména projektová činnost ve výstavbě komunikačních sítí, dále výroba, instalace, opravy elektrických strojů a přístrojů, elektronických a telekomunikačních zařízení, rovněž příprava, realizace a dodávka projektů v oblasti informačních a komunikačních technologií včetně vývoje a dodávky software, poradenská a konzultační činnost v oblasti ICT a kybernetické bezpečnosti včetně zpracování odborných studií, posudků a analýza dat, představují výkon ekonomických činností, v rámci kterých existuje trh a konkurenční prostředí, a veřejnou podporu tak nelze vyloučit.“

Z materiálu dále podle ÚOHS není zřejmé, jak je možné zajistit, že subjekt nebude působit na volném trhu, aby mohla být veřejná podpora minimalizována.

Ondřej Fér