Rok 2024 bude na české železnici ve znamení rekonstrukcí velkých stanic. Správa železnic bude v příštím roce disponovat rozpočtem ve výši 57,5 miliardy korun. Kromě přestavby Masarykova a smíchovského nádraží v hlavním městě začne i celková modernizace v brněnském Králově Poli. Stavět se ale začne také na řadě dalších míst napříč republikou, odstartují tři desítky nových staveb. Do další fáze příprav postoupí rovněž projektování vysokorychlostních tratí, pracovat se bude na zhruba sto kilometrech.

„Rozpočet na příští rok nám umožní udržet vysoké tempo modernizace železnic,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka s tím, že krátce po Novém roce se zahájí také klíčové stavby v pražském železničním uzlu. Ty by měly výrazně zvyšit komfort cestování včetně pohodlného přestupu na další druhy dopravy. „Svoji podobu zcela změní Masarykovo a smíchovské nádraží, stejně jako frekventovaná stanice v brněnském Králově Poli,“ zdůraznil.

Rychlým tempem bude podle ministra pokračovat rověž příprava vysokorychlostních tratí nebo instalace evropského zabezpečovače ETCS – jeho zavádění však, jak několikrát informoval Ekonomický deník (ED), není zdaleka bezproblémové. Má sice zajistit především bezpečnou jízdu bez zádrhelů, ale jak se ukazuje na zkušebním provozu na železniční trati Olomouc – Uničov – Šumperk, zatím se tak neděje. Od loňského prosince se tento úsek už několikrát musel vyrovnat se situací, kdy vlaky najednou zabrzdily či zastavily. A problémů je mnohem více, jak upozornil v nedávném rozhovoru pro ED také předseda Spolku pro efektivní bezpečnou železnici a bývalý náměstek generálního ředitele Správy železnic Josef Hendrych.

Na začátku příštího roku plánuje Správa železnic také dokončit velké rekonstrukce hned několika nejvýznamnějších nádražních budov. „Hotová bude renovace interiérů historické Fantovy budovy na hlavním nádraží v Praze, stejně tak skončí práce v Českých Budějovicích a Plzni. Naplno se naopak rozběhne obnova dalšího památkově chráněného objektu, a to na hlavním nádraží v Pardubicích,“ upřesnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. A dodal, že obyvatelé města zajisté ocení dokončení rozsáhlé rekonstrukce tamního železničního uzlu a současně otevření nové zastávky Pardubice centrum.  

Mohlo by vás zajímat

Dvacet miliard na opravy tratí, více než šest desítek rekonstruovaných budov

Kromě zmíněných staveb začne rovněž rekonstrukce koridorového úseku z Lipníka nad Bečvou do Drahotuší. Na západě Čech přejde do fáze realizace výstavba nové trati z Plzně do Stodu a modernizace stávající trati mezi Plzní, Nýřany a Chotěšovem. Dále odstartuje celková rekonstrukce hlavního nádraží v Hradci Králové, ve východních Čechách bude důležitou akcí i elektrizace a rekonstrukce trati z Týniště nad Orlicí do Solnice. Stavební práce čekají úsek podkrušnohorské magistrály mezi Kyjicemi a Chomutovem. Celkovou renovací projdou nádraží v Chrastavě a Hrádku nad Nisou na Liberecku.  

Plány modernizace české železnice. Foto: Správa železnic

Na Vysočině se naplno rozběhnou práce ve Vlkově u Tišnova a návazném úseku do Křižanova a také mezi Přibyslaví a Pohledem. Ve stejném regionu se zahájí i modernizace stanice Jihlava město. Na Moravě je dále půjde o přestavbu stanice Kyjov a úseku mezi brněnskými Židenicemi a Černovicemi.

V řeči čísel se nově zahájí rekonstrukce 59 km tratí, na dalších 39 km práce nadále poběží. Ještě letos bude dokončeno 89 zmodernizovaných kilometrů tratí.  

Na opravy a údržbu tratí půjde v příštím roce stejně jako letos 20 miliard korun. Největší akcí bude celková obnova šumavské trati z Nové Pece do Černého Kříže. Významná budou rovněž cyklická údržba trati Praha-Hostivař – Votice a trakčního vedení mezi Lysou nad Labem a Starou Boleslaví, díky tomu bude možné předejít případným závadám. Celkovou opravou pak projdou tratě z Olomouce do Prostějova a z Poříčan do Nymburka.

Správa železnic (SŽ) také aktuálně rekonstruuje 65 nádražních budov. Celková obnova čeká v roce 2024 například objekty v Ostravě-Vítkovicích, Lovosicích, Jaroměři, Bečově nad Teplou, Čáslavi, Jihlavě, Hlinsku v Čechách nebo Ústí nad Labem-Střekově. Na hlavním nádraží v Mladé Boleslavi pak začne vznikat zcela nová budova.   

A jak už bylo zmíněné, podle Správy želenic pokračuje také instalace evropského zabezpečovače ETCS. Letos jím byly vybaveny tratě Ústí nad Orlicí – Lichkov, Beroun – Plzeň – Cheb a Přerov – Česká Třebová, aktuálně je tak tento systém na 903 kilometrech tratí. V příštím roce se začne s instalací v úsecích Pardubice – Hradec Králové, Praha – Milovice a Votice – České Budějovice. 

Příprava vysokorychlostních tratí by neměla polevit

Příprava vysokorychlostních tratí bude podle SŽ pokračovat stejným tempem jako letos. Z plánovaného počtu 700 km se v současnosti projektuje už plná polovina budoucí sítě. V příštím roce se pak počítá se zahájením projektové přípravy u dalších více než 100 km vysokorychlostních tratí.

V tomto roce Správa železnic dokončila dokumentaci pro územní rozhodnutí úseku VRT Jižní Morava mezi Modřicemi a Šakvicemi. Zbývá dokončit stejnou dokumentaci pro prodloužení tohoto úseku do Rakvic. Pokročila příprava obou úseků VRT Moravská brána mezi Prosenicemi a Ostravou, kde projektování míří do finále. 

Na trati z Prahy do Drážďan se projektuje úsek Praha – sjezd Lovosice a rovněž česká část přeshraničního Krušnohorského tunelu. Další příprava je limitována aktualizací Zásad územního rozvoje jednotlivých krajů. Ty by měly o rezervách pro trasy VRT rozhodnout v příštím roce.

O stabilizaci koridorů pro VRT budou rozhodovat také zastupitelstva Jihomoravského a Moravskoslezského kraje. To se dotkne příprav tratí na Vysočině a jižní Moravě a přeshraničního úseku z Bohumína do Polska.

Bilance aktuální stavební sezóny

Letošní rok se pak Správě želenic podařilo zlepšit plynulosti dopravy na koridorech především vzhledem k dokončení rekonstrukce traťových úseků Velim – Poříčany, Soběslav – Doubí u Tábora, Sudoměřice u Tábora – Votice, Praha-Smíchov – Praha-Radotín, Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí a další části přerovského uzlu. A také i díky výstavbě bezbariérového přístupu na nástupiště v Roudnici nad Labem. 

Po vyčištění průjezdného profilu první traťové koleje Správa železnic v intenzivně opravovala železniční svršek. Ilustrační snímek. Foto: Správa železnic

Končí i práce mezi Dětmarovicemi, Petrovicemi u Karviné a státní hranicí s Polskem. Hotovo hlásí stavbaři rovněž v úseku Děčín východ – Děčín-Prostřední Žleb, v Plzni mezi tamním hlavním nádražím a Koterovem, dále v Semilech a Rožnově pod Radhoštěm.

Závěr roku je navíc ve znamení řady zrekonstruovaných budov. Práce už skončily v Písku, těsně před dokončením jsou ve Světlé nad Sázavou, v Karviné hl. n., Kravařích ve Slezsku a Sokolnicích-Telnici.  

Současně pokračuje realizace projektu železnice na letiště. Jak nedávno informoval Ekonomický deník, Správa železnic pokročila v přípravě procesu financování modernizace a výstavby trati z Prahy na Letiště Václava Havla. Realizovat jí budou formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) a radit s připravou jí bude Evropská banka pro rekonstrukci a rozvoj (EBRD). Obě strany už podepsaly smlouvu na poradenské služby, na základě kterých banka připraví podklady k veřejné zakázce na koncesionáře stavby.

Naplno teď tak běží modernizace úseků Praha-Bubny – Praha-Výstaviště a Kladno – Kladno-Ostrovec. Od roku 2025 se pak plánuje přestavba tří úseků mezi novou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Ruzyně, výstavba zcela nové trati z Prahy-Ruzyně na Letiště Václava Havla a novostavba stanice přímo na letišti. 

(mig)