Energetický regulační úřad (ERÚ) se chystá na nebývalé rozšíření svých pravomocí i povinností, které mu vznikají v souvislosti s novelou energetického zákona známou jako Lex OZE 2 a připravovanou novelou Lex OZE 3. Dochází k úpravám řady vyhlášek a úřad zároveň do nově vznikající legislativy navrhuje také své podněty. Jedním z nich je i takzvaný „cejch dodavatele“, který by měl zkomplikovat udělení licence pro obchod s elektřinou nebo plynem pro firmy nebo podnikatele, kteří v minulosti nedostáli svým závazkům vůči zákazníkům. Na sympoziu Ekonomického deníku a České justice na téma Právo v energetice to uvedla členka Rady Energetického regulačního úřadu Markéta Zemanová.
Jedním z hlavních úkolů Energetického regulačního úřadu je ochrana spotřebitelů, která podle Zemanové spočívá v různých činnostech od poradenství přes dozor či řešení sporů. „V návaznosti na naší praxi jsme navrhovali ustanovení, která by pomohla ke zlepšení a kultivaci trhu v jejich prospěch,“ konstatovala. A tím má být i cejch dodavatele ERÚ by to podle Zemanové umožnilo neudělit licenci někomu, kdo o ni předtím přišel z důvodu, že se dopustil nekalých praktik na zákaznících nebo se dostal do finančních potíží.
„Vztahovalo by se to i na statutární orgány, protože se bohužel kontinuálně setkáváme s tím, že někdo přivede zákazníky do dodávky poslední instance a vzápětí si založí jinou společnost. Pokud splní podmínky pro udělení licence, tak nemáme žádnou možnost mu ji neudělit jen proto, že víme, že jeho jméno figurovalo v nějakém dodavateli nebo firmě, která se podepsala negativně na spotřebitelích,“ poznamenala Markéta Zemanová. Jde podle ní o věc, po které ERÚ volá delší dobu a v chystaném Lex OZE 3 se snad konečně „zhmotní“.
Novela už zavádí podle Zemanové například takzvaný index zajištění obchodníka, který stanoví procentní podíl elektřiny nebo plynu, jejž si musí dodavatel elektřiny a plynu zajistit pro období nejbližších 36 kalendářních měsíců. „Hodně se o tom mluvilo po pádu Bohemia Energy, teď je to v zákoně navrženo jako takový měkký nástroj,“ podotkla. Co už částečně řeší Lex OZE 2 a bude řešit i Lex OZE 3, jsou termíny vyúčtování a termíny pro vyřízení reklamace. Změny by měly vést k větší vymahatelnosti, a tedy i možnosti kontroly. K novele energetického zákona Lex OZE 3 Zemanová uvedla, že ji aktuálně projednává legislativní rada vlády.
Sdílení elektřiny a komunitní energetika k dořešení
V souvislosti s už platnou novelou Lex OZE 2 Energetický regulační úřad aktuálně chystá změny osmi vyhlášek, jde zejména o pravidla trhu s elektřinou, licenční vyhlášku, vyhlášku o pravidlech a řádech či vyhlášku o připojení k elektrizační soustavě a o vyúčtování. Nejurgentnější oblast, na kterou se aktuálně v souvislosti s novelou Lex OZE 2 musí ERÚ soustředit, je podle Zemanové právě prováděcí legislativa k umožnění sdílení elektřiny a komunitní energetiky.
Sdílení elektřiny je oblastí, které se týká odložení účinnosti do poloviny letošního roku. ERÚ musí do té doby podle Zemanové stihnout v pravidlech trhu zapracovat úpravu výměny dat a informací mezi jednotlivými aktéry. Jde o pravidla pro realizaci sdílení včetně alokace, předávání informací od Elektroenergetického datového centra (EDC) a Operátora trhu s elektřinou (OTE), předávání údajů o zranitelném zákazníkovi, což je nově zaváděný pojem, či rozsah informací o dynamických smlouvách. „Je nutné, abychom to stihli do poloviny roku. Vyhlášku budeme zanedlouho dávat do meziresortního připomínkového řízení a do konzultačního procesu,“ konstatovala Zemanová.
Další zásadní věcí a novinkou je podle Zemanové Elektroenergetické datové centrum, které, aby mohlo začít fungovat, tak musí získat od ERÚ licenci. Mělo by také dojít ke schválení řádu datového centra. „K tomu musíme novelizovat licenční vyhlášku a vyhlášku o pravidlech a řádech,“ uvedla Zemanová. V souvislosti s fungováním Elektroenergetického datového centra je také podle ní potřeba upravit i metodiku cenové regulace. Nově se do regulovaných plateb datové centrum propíše v rámci ceny za provoz nesíťové infrastruktury. Vázat se k němu bude i kontrolní činnost ERÚ.
Mohlo by vás zajímat
Energetického regulačního úřadu se bude v souvislosti s už platnou novelou Lex OZE 2 týkat také registrace energetických společenství. Dojde k vytvoření registru společenství jako informačního systému veřejné správy a úřad bude vyřizovat u společenství zápis, výmaz či změnu údajů.
Vrchní ředitel sekce energetiky a jaderné energetiky ministerstva průmyslu a obchodu René Neděla na sympoziu Ekonomického deníku a České justice na téma Právo v energetice označil balíček změn energetického zákona a souvisejících zákonů, označovaný jako Lex OZE 2, za zásadní legislativní změnu loňského roku.
Jak upozornil, podařilo se ho schválit doslova na poslední chvíli, ve sbírce zákonů vyšel v neděli 31. prosince. „Jsem velmi rád, že se to povedlo stihnout. Nejen proto, že to byl jeden z milníků Národního plánu obnovy, ale aby bylo dost času na přípravu navazujících vyhlášek a přípravu vzniku Elektroenergetického datového centra,“ podotkl René Neděla.
Zmíněná novela energetického zákona otevírá cestu k zakládání energetických společenství a společenství pro obnovitelné zdroje, která budou fungovat na neziskovém principu. Definuje také pozici aktivního zákazníka a pravidla pro sdílení vyrobené elektřiny. Další změny se týkají vzniku a fungování Elektroenergetického datového centra, pozice zranitelného zákazníka a posílení ochrany spotřebitelů energií.
Od letošního roku tak mohou zákazníci začít sdílet elektřinu, a to hned čtyřmi různými způsoby. „Zákazník si může sdílet elektřinu sám se sebou mezi více odběrnými místy. Skupina aktivních zákazníků může sdílet v rámci až deseti registračních čísel. Třetí model se týká sdílení v rámci bytového domu. Čtvrtý způsob se týká energetických společenství. Vypadá to komplikovaně, ale snažili jsme se vyjít evropské legislativě maximálně vstříc,“ řekl René Neděla.
V případě Lex OZE 3 se jedná zejména o transpoziční novelu, která uvede energetický zákon a další zákony do souladu se směrnicí EU 2019/944 o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou.
Páteří novely je oblast akumulace, agregace a flexibility na trhu s elektřinou; jejich význam poroste spolu s tím, jak se bude zvyšovat podíl výroby elektřiny z výkonově nestabilních solárních a větrných elektráren. Novela obsahuje zároveň přesnější pravidla fungování činnosti EDC. „Jedná se o další z milníků Národního plánu obnovy. Klíčové je, abychom zákon dokázali schválit ještě v letošním roce. Samozřejmě i zde platí: čím dřív, tím líp,“ doplnil na sympoziu René Neděla.
Lex OZE 3 a větší ochrana zákazníků
Zemanová přiblížila povinnosti, které Energetickému regulačnímu úřadu s novelou Lex OZE 3 přibydou. Jde o už zmiňované instituty akumulace elektřiny, flexibility a agregace flexibility. Věří, že dojde také k rozšíření výčtu konkrétních zakázaných praktik, navýšení sankcí i navýšení postihů za nespolupráci v rámci kontrol.
Aktuálně může Energetický regulační úřad udělit za nekalé praktiky podle zákona o ochraně spotřebitele pokutu o maximální výši pět milionů korun, což v současnosti podle Zemanové udělal. Jméno viníka Zemanová neupřesnila s tím, že to v tuto chvíli není možné. „Pravomocně jsme udělili jednu z nejvyšších pokut podle zákona o ochraně spotřebitele a blíží se právě tomu limitu pět milionů korun,“ konstatovala. Problematické je podle ní to, že pokud se dodavatel dopouští nekalého chování, je ERÚ až do doby udělení pokuty stejně vázán její horní hranicí.
Zároveň v souvislosti s Lex OZE 3 dojde k rozšíření monitorovacích pravomocí úřadu. ERÚ by měl pravidelně získávat informace o cenách a produktech od obchodníků, což se v současnosti neděje, a bude zajišťovat srovnávač produktů, podle Zemanové jinými slovy kalkulačku. Další monitoring se bude týkat dynamických cen elektřiny, připojování decentrálních zdrojů nebo zavádění chytrého měření a inteligentních sítí.
A další novinka. Energetický regulační úřad bude nově na základě evropské legislativy nazýván jako Jednotné kontaktní místo.
Tereza Čapková
Poděkování za podporu sympozia Právo v energetice patří partnerům, společnostem Pražská energetika a EDF.