Řidičské průkazy by měly do budoucna existovat v digitální podobě, řidiči by je mohli mít jen v mobilním telefonu s tím, že budou platné v rámci celé EU, což by mělo usnadnit i jejich blokaci při spáchání nějakého závažného dopravního přestupku, za který hrozí ztráta řidičského oprávnění. Celkově by tak tyto nové návrhy měly zlepšit chování na silnicích a zvýšit bezpečnost silničního provozu, což by zase mělo pomoci přiblížit se nulové úmrtnosti na silnicích v EU do roku 2050, uvádí se v tiskové zprávě Rady EU. Česko na jednání ministrů dopravy zemí EU zastupuje šéf resortu Martin Kupka.
„Jedná se o zásadní změnu režimu řidičských průkazů v Evropě. Spolu s posílením mechanismů vzájemné pomoci mezi členskými státy, které usnadní identifikaci dotyčné osoby a vymáhání pokut, zlepší nové právní předpisy bezpečnost na evropských dálnicích a zaručí bezpečnější obytné oblasti v celé EU,” zdůraznil španělský ministr dopravy a udržitelné mobility Óscar Puente.
Návrh Směrnice o řidičských průkazech je třeba vnímat jako kompletní přepracování stávající směrnice, neboť poslední velká reforma proběhla v roce 2006 a členské státy ji musely transponovat do roku 2013. Návrh zavádí do stávajícího režimu čtyři hlavní nové prvky:
- evropský systém pro začínající řidiče, který umožňuje řízení s doprovodem po získání řidičského průkazu ve věku 17 let
- přísnější podmínky pro začínající řidiče během prvních dvou let (nebo více v závislosti na pravidlech členského státu) řízení.
- mobilní řidičský průkaz jako součást evropské digitální peněženky a
- používání sebehodnocení jako filtru pro lékařské vyšetření způsobilosti řidiče.
Obecná podstata návrhu Komise tak byla zachována ve společném postoji Rady. Ta však zavedla i několik změn návrhu EK, které lze shrnout následovně:
- zachovat dobrovolné zkrácení doby platnosti řidičských průkazů pro starší osoby
- jasnější vymezení kontroly fyzické a psychické způsobilosti k řízení před vydáním a obnovením řidičských průkazů na základě různých systémů vyvinutých v členských státech
- sladění technických prvků pro mobilní řidičské průkazy s revizí nařízení o digitální identitě (eIDAS) a lepší propojení mezi přijetím prováděcích aktů a povinností členských států při jejich provádění
- podrobnější pokyny pro hodnocení rámce bezpečnosti silničního provozu třetích zemí ze strany Komise upřesnění požadavků na doprovázející osobu v rámci systému řízení s doprovodem, který bude povinný pouze pro řidičské oprávnění skupiny B
- přeformulování podmínek zkušební doby s ohledem na pravomoci členských států a zavedené postupy
- možnost občana složit teoretickou zkoušku za určitých podmínek v členském státě, jehož je občanem, pokud se liší od členského státu pobytu, ale žádná taková možnost pro praktickou zkoušku.
U Směrnice o přeshraniční výměně informací o dopravních deliktech v oblasti bezpečnosti silničního provozu je cílem jejího návrhu z především zajistit, aby řidiči, kteří nemají bydliště v jiném členském státě, dodržovali pravidla silničního provozu při řízení v jiných členských státech. I zde Rada zachovala obecnou podstatu návrhu Komise, ale opět v návrhu provedla i několik změn. Cílem bylo především vyjasnit oblast působnosti a definice právního aktu. To mimo jiné zahrnuje:
- zavedení pojmu „dotčená osoba“ a vyjasnění úlohy a odpovědnosti vnitrostátních kontaktních míst a příslušných orgánů
- doplnění návrhu Komise o další trestné činy, jako jsou případy nerespektování omezení přístupu vozidel nebo pravidel na železničním přejezdu, jakož i případy srážky s vozidlem a ujetí od něj
- další vyjasnění různých postupů souvisejících s přístupem k údajům o registraci vozidel a různých možností příslušných orgánů požádat o vzájemnou pomoc s cílem zajistit, aby byla dotyčná osoba identifikována, aby oznámení o dopravním přestupku dorazilo na správné místo a aby bylo možné lépe vymáhat pokuty za dopravní přestupky.
- všechna nezbytná ochranná opatření na ochranu základních práv řidiče nebo jiné dotčené osoby.
Evropská unie by totiž obecně chtěla, aby byli pachatelé dopravních přestupků dohledatelní a potrestatelní po celém jejím území. Sice už dnes platí, že řidiči dostávají i pokuty z jiných států, velké procento jich ale i tak zůstává nezaplacené. Nová směrnice rovněž stanovuje, že velká část dopisu s oznámením pokuty by měla být v jazyce státu, do kterého míří, pro českého řidiče tedy v českém jazyce.
V současné době se prakticky daří vymáhat pokuty jen za překročení rychlosti a za jízdu pod vlivem alkoholu. Norma, kterou dnes schválili ministři, chce počet dopravních přestupků výrazně zvýšit, mimo jiné třeba o nedodržení bezpečné vzdálenosti, nebezpečné předjíždění, nebezpečné parkování, jízdu v protisměru či přetížení vozidla.
Mohlo by vás zajímat
„Nám se podařilo do tohoto seznamu také prosadit přestupek, kdy řidič ujede od nehody,“ zdůraznil ministr Kupka a dodává: „Aktuálně mají úřady obcí s rozšířenou působností často problém s doručením pokuty hříšníkovi. Nově bude možné využít pomoc národního kontaktního místa, které pomůže oznámení o spáchání přestupku doručit viníkovi. Celý systém tak bude efektivnější, a to bez zbytečné byrokratické zátěže, což jsme během vyjednávání důsledně prosazovali,“ dodal.
Ve svém rámci politiky EU v oblasti bezpečnosti silničního provozu na období 2021 – 2030 se Komise totiž znovu přihlásila k ambicióznímu cíli přiblížit se do roku 2050 nulovému počtu úmrtí a vážných zranění na silnicích EU („Vize nula“), stejně tak jako i ke střednědobému cíli snížit počet úmrtí a vážných zranění o 50 % do roku 2030.
Podle nejnovějších údajů Komise se však počet smrtelných dopravních nehod v loňském roce oproti roku 2021 zvýšil o čtyři procenta. To je stále o devět procent méně než před pandemií, ale tempo zlepšování není dostatečné k dosažení výše uvedených cílů.
Oba návrhy jsou součástí „balíčku o bezpečnosti silničního provozu“, který Komise přijala 1. března 2023 a který zahrnuje také nový návrh o zákazu řízení, kdy zákaz řízení v členském státě vede k následným opatřením členského státu, který řidičský průkaz vydal.
Konečnou podobu norem bude nyní španělské, a v příštím roce poté případně belgické, předsednictví dojednávat s Evropským parlamentem, což nějakou dobu potrvá. Nové digitální řidičské průkazy tak fakticky ještě nějakou dobu existovat nebudou.
Monika Ginterová