INZERCE

Řidička. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Trest pro pachatele dopravních přestupků na území celé unie i digitální řidičské průkazy, shodly se státy EU 

Řidičské průkazy by měly do budoucna existovat v digitální podobě, řidiči by je mohli mít jen v mobilním telefonu s tím, že budou platné v rámci celé EU, což by mělo usnadnit i jejich blokaci při spáchání nějakého závažného dopravního přestupku, za který hrozí ztráta řidičského oprávnění. Celkově by tak tyto nové návrhy měly zlepšit chování na silnicích a zvýšit bezpečnost silničního provozu, což by zase mělo pomoci přiblížit se nulové úmrtnosti na silnicích v EU do roku 2050, uvádí se v tiskové zprávě Rady EU. Česko na jednání ministrů dopravy zemí EU zastupuje šéf resortu Martin Kupka.

„Jedná se o zásadní změnu režimu řidičských průkazů v Evropě. Spolu s posílením mechanismů vzájemné pomoci mezi členskými státy, které usnadní identifikaci dotyčné osoby a vymáhání pokut, zlepší nové právní předpisy bezpečnost na evropských dálnicích a zaručí bezpečnější obytné oblasti v celé EU,” zdůraznil španělský ministr dopravy a udržitelné mobility Óscar Puente.

Návrh Směrnice o řidičských průkazech je třeba vnímat jako kompletní přepracování stávající směrnice, neboť poslední velká reforma proběhla v roce 2006 a členské státy ji musely transponovat do roku 2013. Návrh zavádí do stávajícího režimu čtyři hlavní nové prvky:

  • evropský systém pro začínající řidiče, který umožňuje řízení s doprovodem po získání řidičského průkazu ve věku 17 let
  • přísnější podmínky pro začínající řidiče během prvních dvou let (nebo více v závislosti na pravidlech členského státu) řízení.
  • mobilní řidičský průkaz jako součást evropské digitální peněženky a
  • používání sebehodnocení jako filtru pro lékařské vyšetření způsobilosti řidiče.

Obecná podstata návrhu Komise tak byla zachována ve společném postoji Rady. Ta však zavedla i několik změn návrhu EK, které lze shrnout následovně:

  • zachovat dobrovolné zkrácení doby platnosti řidičských průkazů pro starší osoby
  • jasnější vymezení kontroly fyzické a psychické způsobilosti k řízení před vydáním a obnovením řidičských průkazů na základě různých systémů vyvinutých v členských státech
  • sladění technických prvků pro mobilní řidičské průkazy s revizí nařízení o digitální identitě (eIDAS) a lepší propojení mezi přijetím prováděcích aktů a povinností členských států při jejich provádění
  • podrobnější pokyny pro hodnocení rámce bezpečnosti silničního provozu třetích zemí ze strany Komise upřesnění požadavků na doprovázející osobu v rámci systému řízení s doprovodem, který bude povinný pouze pro řidičské oprávnění skupiny B
  • přeformulování podmínek zkušební doby s ohledem na pravomoci členských států a zavedené postupy
  • možnost občana složit teoretickou zkoušku za určitých podmínek v členském státě, jehož je občanem, pokud se liší od členského státu pobytu, ale žádná taková možnost pro praktickou zkoušku.
Platnost řidičského průkazu končí letos celkem 857 tisícům lidí. Ilustrační snímek. Foto: Policie České republiky

U Směrnice o přeshraniční výměně informací o dopravních deliktech v oblasti bezpečnosti silničního provozu je cílem jejího návrhu z především zajistit, aby řidiči, kteří nemají bydliště v jiném členském státě, dodržovali pravidla silničního provozu při řízení v jiných členských státech. I zde Rada zachovala obecnou podstatu návrhu Komise, ale opět v návrhu provedla i několik změn. Cílem bylo především vyjasnit oblast působnosti a definice právního aktu. To mimo jiné zahrnuje:

  • zavedení pojmu „dotčená osoba“ a vyjasnění úlohy a odpovědnosti vnitrostátních kontaktních míst a příslušných orgánů
  • doplnění návrhu Komise o další trestné činy, jako jsou případy nerespektování omezení přístupu vozidel nebo pravidel na železničním přejezdu, jakož i případy srážky s vozidlem a ujetí od něj
  • další vyjasnění různých postupů souvisejících s přístupem k údajům o registraci vozidel a různých možností příslušných orgánů požádat o vzájemnou pomoc s cílem zajistit, aby byla dotyčná osoba identifikována, aby oznámení o dopravním přestupku dorazilo na správné místo a aby bylo možné lépe vymáhat pokuty za dopravní přestupky.
  • všechna nezbytná ochranná opatření na ochranu základních práv řidiče nebo jiné dotčené osoby.
Nejrizikovější skupinou za volantem jsou mladí muži. Foto: Pixabay

Evropská unie by totiž obecně chtěla, aby byli pachatelé dopravních přestupků dohledatelní a potrestatelní po celém jejím území. Sice už dnes platí, že řidiči dostávají i pokuty z jiných států, velké procento jich ale i tak zůstává nezaplacené. Nová směrnice rovněž stanovuje, že velká část dopisu s oznámením pokuty by měla být v jazyce státu, do kterého míří, pro českého řidiče tedy v českém jazyce.

V současné době se prakticky daří vymáhat pokuty jen za překročení rychlosti a za jízdu pod vlivem alkoholu. Norma, kterou dnes schválili ministři, chce počet dopravních přestupků výrazně zvýšit, mimo jiné třeba o nedodržení bezpečné vzdálenosti, nebezpečné předjíždění, nebezpečné parkování, jízdu v protisměru či přetížení vozidla.

„Nám se podařilo do tohoto seznamu také prosadit přestupek, kdy řidič ujede od nehody,“ zdůraznil ministr Kupka a dodává: „Aktuálně mají úřady obcí s rozšířenou působností často problém s doručením pokuty hříšníkovi. Nově bude možné využít pomoc národního kontaktního místa, které pomůže oznámení o spáchání přestupku doručit viníkovi. Celý systém tak bude efektivnější, a to bez zbytečné byrokratické zátěže, což jsme během vyjednávání důsledně prosazovali,“ dodal.

Ve svém rámci politiky EU v oblasti bezpečnosti silničního provozu na období 2021 – 2030 se Komise totiž znovu přihlásila k ambicióznímu cíli přiblížit se do roku 2050 nulovému počtu úmrtí a vážných zranění na silnicích EU („Vize nula“), stejně tak jako i ke střednědobému cíli snížit počet úmrtí a vážných zranění o 50 % do roku 2030.

Podle nejnovějších údajů Komise se však počet smrtelných dopravních nehod v loňském roce oproti roku 2021 zvýšil o čtyři procenta. To je stále o devět procent méně než před pandemií, ale tempo zlepšování není dostatečné k dosažení výše uvedených cílů.

Oba návrhy jsou součástí „balíčku o bezpečnosti silničního provozu“, který Komise přijala 1. března 2023 a který zahrnuje také nový návrh o zákazu řízení, kdy zákaz řízení v členském státě vede k následným opatřením členského státu, který řidičský průkaz vydal.

Konečnou podobu norem bude nyní španělské, a v příštím roce poté případně belgické, předsednictví dojednávat s Evropským parlamentem, což nějakou dobu potrvá. Nové digitální řidičské průkazy tak fakticky ještě nějakou dobu existovat nebudou.

Monika Ginterová