Neděle, 17. října, 2021

Třemošnická DAKO-CZ na polském veletrhu představí ekologicky šetrnou brzdovou jednotku

DALŠÍ ČLÁNKY AUTORA

Čtrnáctý ročník mezinárodního veletrhu Trako, který patří k největším a nejprestižnějším setkáním železničního průmyslu v Polsku, začíná dnes v Gdaňsku. Návštěvníci z řad odborné i laické veřejnosti se budou moci seznámit s problematikou současného stavu dopravních systémů a železniční infrastruktury v Polsku, Evropě i po celém světě. Veletrhu, který se koná jednou za dva roky, se zúčastní i společnost DAKO-CZ, tradiční český výrobce brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla. 

„Expozici naší společnosti jsme v letošním roce pojali jinak než obvykle. Jsme společností, která drží krok s moderními trendy, a zároveň se je snaží určovat. Toto se projeví i na našem veletržním stánku. Kombinace moderních prvků, materiálů a zeleného mechu má za cíl upozornit na naše nabízené zelené řešení, jež představuje elektromechanickou brzdovou jednotku včetně řídícího systému, která je šetrná k životnímu prostředí,“ říká předseda představenstva DAKO-CZ Lukáš Andrýsek.

Dodává, že u této brzdové jednotky kompletně odpadá olejové hospodářství, díky čemuž se snižuje se její uhlíková stopa a tím i emise oxidu uhličitého. V Polsku je v provozu již několik tramvají osazených touto brzdovou jednotkou.

Nižší hmotnost, snazší údržba

Právě nový řídící systém s označením iRB 02.2 kompletně vyvinutý v DAKO-CZ, který je součástí i zmíněné elektromechanické brzdové jednotky, bude implementován v novém projektu společnosti Modertrans Poznaň. V polské Vratislavi bude nasazeno 27 nízkopodlažních čtyřpodvozkových tramvají s označením Moderus Gamma typu LF 07 AC. Koncepce brzdového systému minimalizuje jeho hmotnost a snižuje nároky na údržbu. 

Součástí dodávky bude i zmiňovaný nový řídící systém s označením iRB 02.2. Řídící jednotka je vybavena softwarem, který zajišťuje optimalizované ovládání brzdy pro její dlouhou životnost, jednoduchou obsluhu a údržbu. Na servisní úkony je dodáván originální diagnostický systém DAKO DiagD.

 Brzdy pro osobní i nákladní auta

Pneumatická řešení brzdových systémů budou zastoupena v oblasti osobní i nákladní dopravy. Společnost na své expozici předvede ukázku provedení kompaktní brzdové jednotky DAKO KKBB pro kotouč v kole, která se vyrábí v provedení s parkovací brzdou nebo v provedení jednoduchém bez parkovací brzdy. Výhodou tohoto řešení je provozní a údržbová nenáročnost. 

Foto: DAKO-CZ

Z oblasti nákladní dopravy bude v Gdaňsku k vidění nová lehká kotoučová brzdová jednotka DAKO KBZ 10 pro nákladní vozy v provedení s ruční brzdou a se signalizátorem brzdění, která je zákazníkům dodávána ve variantě na kotouč šířky 110 a 170 milimetrů. 

Dalším prezentovaným produktem z oblasti nákladní dopravy bude trámcová brzda s označením ITBL. Je určena zejména pro nákladní vozy, u kterých se vyžaduje nízká hmotnost v prázdném stavu. V důsledku této vlastnosti se stává jejich následný provoz šetrnější k životnímu prostředí. 

Další její výhodou je, že má brzdový válec vybavený oboustranným stavěčem odlehlosti, který je snadno ovladatelný zevně vozu. Tuto vlastnost jistě ocení pracovníci údržby při výměně brzdových špalíků. Nenáročnou instalaci brzdy do podvozku zajišťují čtyři závěsky. Brzda se vyrábí v jednoduchém provedení nebo s ruční brzdou. 

205 let od založení 

„Tento ročník veletrhu je pro naši společnost výjimečný. Nejen, že se kvůli covidu setkáváme na první železniční akci od roku 2019, ale také tím, že DAKO-CZ v letošním roce slaví 205 let od svého založení,“ uvádí manažerka marketingu Jana Kavalír.

Expozici společnosti najdou návštěvníci veletrhu v hale C, stánek 20. Veletrh Trako je nejvýznamnější železniční akcí v Polsku a jednou z nejvýznamnějších ve střední a východní Evropě. Na minulém veletrhu v roce 2019 prezentovalo v Gdaňsku své produkty a řešení 647 vystavovatelů z 32 zemí čtyř kontinentů a akci navštívilo téměř 18 tisíc návštěvníků. 

Společnost DAKO-CZ je předním výrobcem pneumatických, elektromechanických a hydraulických brzdových systémů pro kolejová vozidla. Firma s ročním obratem převyšujícím jednu miliardu korun, na kterém se ze 75 procent podílí zahraniční zakázky, sídlí v Třemošnici ve východních Čechách. Vlastníkem společnosti je skupina Czechoslovak Group.

(ede)

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

FacebookTwitter