INZERCE

Elektrifikovaná železniční trať. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Tratě bez elektřiny? Správa železnic stále nemá zajištěné dodávky na příští rok

Správa železnic, která je objemově největším odběratelem elektřiny v Česku, zatím stále nemá nasmlouvané dodávky na příští rok. Situaci řeší s Ministerstvem dopravy, Českými drahami a dalšími dopravci.

Správa železnic ročně spotřebuje 1,3 terawatthodiny elektřiny. Energii dodává do trakčního vedení, kde ji odebírají vlaky jednotlivých dopravců. V posledních letech byl dodavatelem železničářů ČEZ ESCO.

,,Situace je velice napjatá. Zkoušeli jsme nákupy na Českomoravské komoditní burze i na Pražské burze a nikdo se nám nepřihlásil. Cena je stále rostoucí a často je větším tématem, zda vůbec bude ta zdrojovost, než za kolik,“ řekl Svoboda. Ve hře jsou podle něj i nákupy po kvartálech nebo platba v cizí měně, ale řešení zatím není.

Problémem se podle ministra dopravy Martina Kupky zabývá jak jeho resort, tak obecně o cenách energií pro podniky i domácnosti jedná vláda. Ceny bude řešit i mimořádná rada energetických ministrů.

Příští týden budou energie jedním z témat pro jednání českého premiéra Petra Fialy německého premiéra Olafa Scholze.

Cena elektřiny na německé burze roste o stovky procent. Tento týden poprvé překonala 700 eur (asi 17.200 Kč) za megawatthodinu.

(bar, čtk)