Doprava musí být ekologičtější, a to platí i pro železnici. Společnost Deutsche Bahn na to v posledních letech klade velký důraz, nedávno uvedla do provozu solární park, teď chce její dceřinná firma DB Energie ve spolupráci s brémským dodavatelem energie SWB vyrábět elektřinu s neutrálními emisemi CO2. Záměr se má realizovat přímo na místě plynové elektrárny, informoval německý dopravní web Bahnblogstelle.
Společnost Deutsche Bahn udává poslední měsíce stále intenzivněji směr pro CO2 neutrální výrobu trakčního proudu. Teď společně s brémským dodavatelem energie SWB chce vypracovat koncept a podepsat příslušný dopis o záměru nového zařízení, které by mělo vyrábět až 200 megawattů trakčního proudu. Podle mluvčí železnice to odpovídá výkonu asi třiceti moderních větrných turbín nebo potřebě elektřiny pro zhruba sto tisíc domácností ročně. „Je to skutečný milník,” řekl Torsten Schein, předseda představenstva DB Energie GmbH. Zařízení se má realizovat v elektrárně Mittelsbüren společnosti SWB v Brémách.
Podle železnice nabízí tato lokalita „nejlepší podmínky” pro klimaticky neutrální výrobu energie. Kromě budoucích možností připojení k síti velmi vysokého napětí je důležitá také blízkost větrných elektráren na moři, napojení na plánovanou evropskou síť pro výrobu vodíku a CO2 a možnosti skladování v blízkosti lokality. Od roku 2016 se zde v elektrárně s plynovou a parní turbínou poháněnou zemním plynem vyrábí ročně přibližně 200 megawattů trakčního proudu.
Jakým způsobem se zde bude vyrábět CO2 neutrální elektřina, není ale ještě nejasné. Do konce letošního roku by měly být prověřeny různé technické možnosti, včetně například využití biometanu a v budoucnu i vodíku.
Podle vlastního vyjádření chce být železnice do roku 2040 klimaticky neutrální. Hlavním stavebním kamenem na cestě k tomuto cíli je zelená elektřina. Od roku 2018 na ní už jezdí dálkové vlaky Deutsche Bahn a od roku 2025 by jí měly být zásobovány také stanice a kancelářské budovy.
Solární energie přímo do železniční soustavy
Jeden z kroků směrem k více ekologickému mixu elektrické energie už společnost Deutsche Bahn učinila, když nedávno uvedla do provozu park ve Šlesvicku-Holštýnsku. Elektrárnu provozuje developer projektu Enerparc a už byla připojena k síti, oznámila společnost. „Ve Wasbeku nyní v rámci pilotního projektu poprvé dodáváme solární energii přímo do trakční sítě,“ uvedl člen představenstva pro infrastrukturu Berthold Huber. Očekává se, že moduly solárního parku budou ročně vyrábět přibližně 38 gigawatthodin energie. To odpovídá celodenní potřebě elektrické energie v celé německé trakční síti.
Deutsche Bahn je jedním z největších spotřebitelů elektrické energie v Německu. Ročně potřebuje deset terawatthodin na provoz svých zařízení a vlakovou dopravu. Společnost vždy poukazuje na nadprůměrný podíl obnovitelných zdrojů energie (OZE) ve vlastním mixu elektrické energie ve srovnání s celostátním mixem. Přibližně 65 % veškeré železniční dopravy je poháněno zelenou elektřinou a 100 % dálkové dopravy.
Železnice také dodává elektřinu z obnovitelných zdrojů přímo do vlastní sítě prostřednictvím takzvaných smluv o výkupu elektřiny s provozovateli zelených elektráren. Část podílu obnovitelných zdrojů je však bilanční. To znamená, že železnice platí za zelenou elektřinu, která je již na trhu k dispozici, a přiděluje si ji prostřednictvím takzvaných záruk původu. Podobně to funguje i u soukromých spotřebitelů se smlouvami na zelenou elektřinu, v nichž je uvedeno přibližně 100 % obnovitelných zdrojů. Ze zásuvky však vždy vychází celostátní mix elektřiny s výrazně nižším podílem zelené energie. Bez uhlí a zemního plynu jako zdrojů energie se zatím neobejdou ani železnice.
(mig)