Ministr dopravy Dan Ťok tvrdí, že SkyToll nemá se stížností na mýto šanci uspět.
Reakce ministerstva dopravy na informaci Ekonomického deníku o tom, že firma SkyToll, která je provozovatelem mýtného systému na Slovensku a hodlá proniknout i na český trh, chystá právní kroky proti ministerstvu na sebe nedala dlouho čekat.
Na rozdíl od tiskového oddělení, které s redakcí Ekonomického deníku již několik měsíců nekomunikuje, ministr Dan Ťok na položenou otázku na sociální síti Twitter odpověděl během pár hodin.
„Celý postup ministerstva dopravy nás utvrzuje v názoru, že primárním zájmem bylo podepsat smlouvu se současným provozovatelem. Tuto domněnku potvrzuje i skutečnost, že na námitky, které společnost SkyToll proti zamýšlenému JŘBU podávala, ministerstvo dopravy vůbec nereagovalo,“ dodal Bódis.
SkyToll tvrdí, že každý den posílalo na Ministesrtvo dopravy své výtky a námitky proti jeho postupu. Úředníci to však ignorovali a pak vymysleli fintu, jak protesty nespokojeného uchazeče obejít. „Společnost SkyToll považuje postup ministerstva dopravy, které během víkendu stačilo vypsat JŘBU, uzavřít ho a podepsat smlouvu, za velice nestandardní. Zarážející je především fakt, že předtím se ministerstvu nepodařilo dojednat součinnost současného provozovatele za několik měsíců, ale na dojednání několika miliardového kontraktu mu stačilo několik hodin. Je velká škoda, že podobné nasazení nepředvedli ministerští úředníci v posledních měsících, pak by neměli problém stihnout i standardní výběrové řízení,“ dodal Anton Bódis.
Tahanice kolem vybírání mýtného na našich dálnicích tak zřejmě neskončí. Společnost SkyToll kritizuje rychlost uzavření kontraktu. „Zarážející je především fakt, že předtím se ministerstvu nepodařilo dojednat součinnost současného provozovatele za několik měsíců, ale na dojednání několika miliardového kontraktu mu stačilo několik hodin. Je velká škoda, že podobné nasazení nepředvedli ministerští úředníci v posledních měsících, pak by neměli problém stihnout i standardní výběrové řízení,“ dodal Bódis.
O tom, že bude mýto provozovat další tři roky současný dodavatel bylo nicméně jasno už minimálně od konce loňského roku, na což již v červnu při jednání rozpočtového výboru poslanecké sněmovny upozorňoval bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). „Každý, kdo tomu rozumí, už loni věděl, že jiná varianta, než tato není možná. Stačí jen znát lhůty právního systému na tendry, případná odvolání atd.,“ podotkl ve Sněmovně Stanjura. S kritikou stávajícího stavu okolo mýta se přidal také člen vlivného hospodářského výboru František Laudát (TOP 09), který se dokonce obává arbitráže.„Kauza mýto končí velkou nejistotou jak se zachová ÚOHS a vidím také nebezpečí případné arbitráže. Bohužel už je dnes pozdě, ale trvám si na tom, že jsme mohli připravit nějakou variantu, která by změnila rozsah zpoplatnění,“ řekl na posledním předprázdninovém zasedání výboru Laudát.
Ministerstvo svůj postup odůvodňuje tím, že by se nestihlo výběrové řízení a především předání technologie případnému jinému vítězi. To ostatně potvrdily i odborné posudky, které si Doprava nechala vypracovat. Ptalo se dvou znaleckých ústavů na otázku: „Je možné , aby předmět plnění připravované veřejné zakázky Provoz systému elektronického mýta od 1.ledna 2017 s uvažovaným jediným uchazečem, jímž je konsorcium společnosti Kapsch, realizoval i kterýkoli jiný odborně způsobilý dodavatel?,“ položili ministerští úředníci dotaz znalcům. Jejich odpověď byla: „Není možné, aby předmět plnění připravované veřejné zakázky „Provoz stávajícího systému elektronického mýta mýtného systému od 1. ledna 2017“ s uvažovaným jediným uchazečem, jímž je konsorcium společnosti Kapsch, realizoval i kterýkoli jiný odborně způsobilý dodavatel.“ Podrobně jsme o obsahu posudků psali v květnovém textu Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS
Jiří Reichl