Zcela čerstvě dokončený podvozek obrněného vozidla TITUS pro českou armádu představila novinářům nejmladší česká zbrojovka Tatra Defence Vehicle (TDV). Nová kolová platfoma postavená na podvozku Tatra pochází od inženýrů TDV. Firma má dodat české armádě 62 vozidel. Podnikové zkoušky obrněnce zcela kompletně vyvinutého v TDV by se měly konat na konci příštího roku.
Komplikace spojené s koronavirem a následným zastavováním výroby se zatím vyhýbají celému areálu kopřivnické automobilky Tatra, která je třetí nejstarší automobilkou na světě. Generální ředitel Tatra Defence Vehicle Tomáš Mohapl však připustil, že případné výpadky dodávek by mohly způsobit zpoždění v naplánovaném harmonogramu výroby nového obrněnce pro Armádu ČR, který nese jméno Titus.
Pandur II zpoždění mít nebude
„Víme jistě, že u programu Pandur, kterých vyrábíme pro Armádu ČR dvacet, zpoždění nebude, protože jsme před několika dny dokončili svařování posledního kusu Panduru, teď dokončujeme 18. kus z 20 kusové série,“ řekl Mohapl. Před celou firmou Tatra Defence Vehicle však stojí úkol dokončit první prototypy obrněného vozidla Titus, které si objednala Armáda ČR. „Ve složitém subdodavatelském řetězci nemůžeme vyloučit, že některá firma bude mít výpadek zejména v souvislosti s koronavirem, což samozřejmě ohrožuje naplánované práce. Zatím se tak nestalo, snažíme se toto riziko eliminovat,“ řekl Mohapl při představení kompletního podvozku Titusu, který byl zkonstruován v kopřivnické továrně.
Pokud by vše běželo podle plánu, měla by první vozidla Titus, která patří do kategorie MRAP, jít do továrních zkoušek na konci příštího roku. MRAP je označení pro vozidla s důrazem na balistickou ochranu a ochranu proti nástražným výbušným zařízení (IED) zkratka pochází z anglického mine resistant ambush protected. Právě armáda USA jako první zavedla taková vozidla do své výzbroje po tragických zkušenostech z Iráku, kde se jejich jednotky ve vozech Humwee stávaly snadnou obětí výbušných zařízení.
O tom, jak bude nové obrněné vozidlo pro českou armádu vypadat, se mohli novináři přesvědčit o několik metrů dál, kde stál „výbuchový“ model. Ten byl sestrojen ve spolupráci s francouzskou státní zbrojovkou Nexter Systems. Tento vůz bude podroben zkouškám, kdy vedle něj a pod ním vybuchnou nálože, které mají za cíl ověřit kvalitu pancéřování a tedy i bezpečnost posádky a zjistit případné konstrukční nedostatky. Na tyto zkoušky by mělo dojít za několik týdnů.
Koruna utracená v projektu Pandur přinese další 3 koruny domácí ekonomice
Ze studie EY o přínosu projektu Pandur II 8 x 8 vyplývá, že při nákladech 1,6 miliardy korun na celou zakázku na dvacet spojovacích a velitelských vozidel pro TDV je ekonomický přínos 4,8 miliardy korun. Při přepočtu na práci v podobě „člověkoroků“ je číslovka 720. Největší položku z tohoto čísla vykazuje nepřímá generovaná zaměstnanost, která dosáhla 500 člověkodnů. Indikovaná generovaná zaměstnanost dosáhla ekvivalentu 150 let práce pro jednoho člověka. Přímá zaměstnanost pak 73.
Očekává se téměř stoprocentní nárůst tržeb
Kromě projektů Pandur a Titus se Tatra Defence Vehicle zabývá vývojem, konstrukcí a výrobou pancéřových kabin pro vozidla z produkce Tatra Trucks. Vyvíjí a vyrábí obrněná vozidla na podvozcích Tatra. Ve spolupráci s EXCALIBUR ARMY podílí na opravách tanků T-72 a zajišťuje servisní služby pro terénní vozidla na podvozku Land Rover Defender. Tatra Defence Vehicle má 83 zaměstnanců a v loňském roce měla tržby 800 milionů korun. Letos je Mohapl očekává okolo 1,5 miliardy korun.
Jiří Reichl