Průzkumnou štolu pro tunel pod brněnským sídlištěm Vinohrady vyhloubí za 725,3 milionu korun bez DPH sdružení pěti firem, jde o GEOtest, OHLA ŽS, Firesta – Fišer, Metrostav TBR a Inset. Na sociální síti X to oznámil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) Radek Mátl. Celková cena za stavbu se předpokládá ve výši 9,3 miliardy korun.
Mátl již dříve uvedl, že tunelová štola bude podkladem pro realizaci dalšího úseku velkého městského okruhu (VMO) ve východní části Brna. Tunel pod Vinohrady má být dlouhý 1,5 kilometru a celková délka nové části městského okruhu je 2,2 kilometru. Podle plánů ŘSD má stavba tunelu začít v roce 2028 a skončit by měla v roce 2033.
Tunel pod sídlištěm bude dvoutubusový, 380 metrů z něj bude hloubených a 1090 metrů má být ražených. Z tunelového tubusu ve směru k Tomkovu náměstí bude podle ŘSD postavena sjezdová rampa dlouhá zhruba 250 metrů, která vyústí na ulici Rokytova. Napojení sjezdu na tuto ulici bude vyřešeno pomocí průsečné křižovatky. Vzájemné propojení obou tunelových trub je po vzdálenostech přibližně 300 metrů.
ŘSD v informačním letáku zmiňuje, že vzhledem k velké obtížnosti při řešení vlastního tunelového úseku lze předpokládat, že stavba této části velkého městského okruhu bude pravděpodobně až posledním skladebním kamenem celého Východního segmentu. Stavba zahrnuje jak vlastní tunelový úsek, silnici I/42, předmostí navazujícím na estakádu VMO Rokytova i mimoúrovňovou křižovatku MÚK Líšeňská.
Mohlo by vás zajímat
Ještě do doby, než bude tunel dostavěný, by měla být hotová část okruhu u Jedovnické ulice a mimoúrovňová křižovatka, která umožní napojení okruhu na Ostravskou ulici, ta slouží jako radiála k dálnici D1. Díky tomu by měla podstatně klesnout intenzita provozu v ulicích Svatoplukova, Gajdošova a Otakara Ševčíka.
(teč)