INZERCE

Ředitelství silnic a dálnic odstartovalo tendr na zhotovitele průzkumné štoly. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

ŘSD spustilo tendr na zhotovitele štoly pro tunel pod brněnským sídlištěm Vinohrady. Cena tunelu se předpokládá 9,3 miliardy korun

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odstartovalo tendr na zhotovitele průzkumné štoly, která má předcházet vybudování tunelu pod sídlištěm Vinohrady v Brně. Předpokládaná hodnota zakázky je podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla 684,5 milionu korun bez daně. Informoval o tom na síti X. Tunelová štola bude podle něj podkladem pro realizaci dalšího úseku velkého městského okruhu ve východní části Brna.

Tunel pod Vinohrady má být dlouhý 1,5 kilometru, celková délka nové části městského okruhu je 2,2 kilometru. Větší část tunelu bude ražená a celková cena stavby se v současnosti předpokládá 9,3 miliardy korun bez DPH.

Podle Ředitelství silnic a dálnic je tunel Vinohrady jedním ze základních pilířů takzvaného Východního segmentu velkého městského okruhu, a to jak z hlediska dopravního tak technického.  „Vzhledem k velké obtížnosti při řešení vlastního tunelového úseku lze předpokládat, že daná stavba velkého městského okruhu bude pravděpodobně až posledním skladebním kamenem celého Východního segmentu,“ informuje Ředitelství silnic a dálnic.

Tunelová štola bude podkladem pro vybudování dalšího úseku velkého městského okruhu ve východní části Brna. Foto: ŘSD

Tunelu pod brněnským sídlištěm Vinohrady má být dlouhý 1,5 kilometru. Délka hloubené části tunelu je přibližně 380 metrů, délka ražené části přibližně 1090 metrů. Celková cena stavby se v současnosti předpokládá 9,3 miliardy korun bez daně. Délka nové části městského okruhu je 2,2 kilometru.

Nový úsek s tunelem naváže na křižovatku v Rokytově ulici, která se má otevřít v příštím roce. Druhá strana tunelu končí u Malé Klajdovky a mimoúrovňovou křižovatkou se připojí na Jedovnickou ulici u tramvajové zastávky Líšeňská. Kvůli tomu bude podle ČTK také potřeba přeložit půl kilometru tramvajové rychlodráhy do Líšně. Společné povolení, které má nahradit územní rozhodnutí a stavební povolení, chtějí silničáři získat v roce 2027.

Z tunelového tubusu ve směru k Tomkovu náměstí má být podle Ředitelství silnic a dálnic postavená sjezdová rampa o délce přibližně 250 metrů, která vyústí na ulici Rokytova. Napojení sjezdu na ulici bude vyřešeno pomocí průsečné křižovatky. Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic má stavba vinohradského tunelu začít v roce 2028, skončit by měla v roce 2033.

Už tak technicky obtížné zakládání stavby podle Ředitelství silnic a dálnic například komplikuje i to, že se má podle neoficiálních informací nacházet v oblasti stavby dva až tři metry pod terénem historická skládka odpadů. „Mocnost by mohla dosahovat až 10 metrů. Podrobný průzkum a návrh sanace je v zadávacím řízení a jeho provedení stanoví podmínky již tak technicky obtížného zakládání stavby,“ uvedlo Ředitelství silnic a dálnic.

Ještě do doby, než bude tunel dostavěný, by měla být hotová podle ČTK část okruhu u Jedovnické ulice a mimoúrovňová křižovatka, která umožní napojení okruhu na Ostravskou ulici, ta slouží jako radiála k dálnici D1. Díky tomu by měla podstatně klesnout intenzita provozu v ulicích Svatoplukova, Gajdošova a Otakara Ševčíka a po mnoha desetiletích by se do části brněnských Židenic mohla vrátit tramvajová trať.

Velký městský okruh Brno. Foto: ŘSD

(teč)