INZERCE

Úředníci zamítli stavbu pražské lanovky z Podbaby přes Troju do Bohnic. Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Stavbu lanovky Podbaba-Troja-Bohnice řeší ministerstvo životního prostředí

Osud projektu lanovky z pražské Podbaby přes Troju do Bohnic, který zamítli koncem letošního února pražští magistrátní úředníci, stále ještě není zpečetěný. Ministerstvo životního prostředí aktuálně zpracovává podnět k přezkumu závazného stanoviska EIA k záměru. Oznamovatelem je podle mluvčí resortu Veroniky Krejčí Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP). „V současné době podnět prověřujeme a posuzujeme splnění podmínek pro zahájení přezkumného řízení,“ sdělila Ekonomickému deníku.

Podání podnětu na ministerstvo potvrdil také vedoucí komunikace pražského dopravního podniku Daniel Šabík. Žádost o přezkum podle něj předložil technický ředitel Jan Šurovský. „DPP nesouhlasí s některými argumenty uvedenými v posudku Odboru ochrany prostředí MHMP k záměru výstavy lanové dráhy Podbaba – Troja – Bohnice. Obsah žádosti je adresován ministerstvu životního prostředí, v rámci běžícího řízení jej nebudeme dále komentovat,“ uvedl bez bližších podrobností pro Ekonomický deník Šabík.

Další podnět k přezkumu negativního stanoviska se chystá v průběhu příštího týdne podat také zastupitel a bývalý pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Scheinherr už dříve uvedl, že rozhodnutí odboru ochrany prostředí pražského magistrátu vyvolává obrovské obavy přesahující případ lanovky, jedná se podle něj totiž o precedent pro veškeré další stavby v Praze i České republice.

Proti stavbě lanovky se už dříve postavili někteří obyvatelé a občanské spolky. Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Jak dlouho bude trvat prověřování ministerstva životního prostředí a přezkumné řízení není možné podle mluvčí Veroniky Krejčí přesně určit. Dá se podle ní čekat, že řešení bude trvat několik týdnů.

Důvodem zamítnutí záměru lanovky byl podle argumentů magistrátních úředníků její nepřijatelný vliv na krajinný ráz Trojské kotliny a ekologické funkce krajiny. Lanovka o délce dvou kilometrů měla zajistit spojení mezi městskými částmi Praha 6 a Praha 8 do doby, než hlavní město vybuduje tramvajovou trať. Ta byla pro pražský magistrát podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) vždy preferovaným řešením. Trať se má zároveň stát součástí městského tramvajového okruhu.

Jak už ale v březnu uvedl náměstek pražského primátora Petr Hlaváček (STAN), lanovka by jezdila do čtyř let. Pro tramvaj se v současnosti připravuje tunel „a ten město zvládne dokončit za dvacet let a vyjde přibližně na 6,5 miliardy korun“, zmínil Hlaváček. „Mohli jsme mít vtipné řešení městské dopravy. Z Bohnic na Kulaťák za 15 minut i s vyhlídkou. Lanovky neodmyslitelně patří k moderním městům jako Londýn, Berlín či Madrid. Propojila by Dejvice, Troju a Bohnice. Projekt ale zastavily úřady, zbývá už jen dražší řešení – tramvaj,“ uvedl tehdy na sociální síti X.

Lanové dráhy ve městech ale nefungují pouze v zahraničí, od roku 2010 ji má například i Ústí nad Labem. Spojuje obchodní centrum Forum a výletní zámeček Větruše. Jak informuje Dopravní podnik města Ústí nad Labem, jedná se o osobní visutou dvoulanovou dráhu kyvadlového systému s pevným uchycením kabin.

Za hodinu lanovka přepraví až 390 lidí s dopravní rychlostí šest metrů za sekundu. Jedná se o jedinou visutou lanovou dráhu bez podpěr v České republice. Každý rok přepraví přibližně 200 tisíc návštěvníků.

Tereza Čapková