Stavba nového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí by mohla začít už 19. prosince, informovalo na webu ministerstvo dopravy a na síti X generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Ministr dopravy Martin Kupka totiž rozhodl na základě doporučení rozkladové komise o právní moci vydaného stavebního povolení, které však bylo upraveno v reakci a tři z celkových čtyř námitek podaných v rámci blanketního rozkladu ekologického spolku Děti Země, o kterých před časem informoval Ekonomický deník. Záměrem je, aby se na minimum snížily dopady této stavby na okolí a přírodu.
„S rozhodnutím mistra dopravy jsme spokojeni, neboť u třech námitek jsme byli úspěšní, takže stavební povolení bylo doplněno o nové podmínky podle našich návrhů,” okomentoval výsledek Ekonomickému deníku předseda Dětí Země Miroslav Patrik. V případě čtvrté námitky bylo podle něho vysvětleno, že závazné stanovisko z listopadu 2017 ke zmírnění zásahu dálnice do okraje lesa bylo vydáno jak k umístění, tak i k povolení stavby, takže nebylo nutné ke stavebnímu řízení vydávat další.
Ekologický spolek napadl původní stavební povolení čtyřmi námitkami, jak nedávno informoval Ekonomický deník. Týkaly se evidence činnosti biologického dozoru, způsobu měření intenzity hluku při zkušebním provozu, stanoviska EIA a zmíněného zásahu dálnice do okraje lesa.
Jak vyplává přímo z dokumentu – rozhodnutí ministerstva dopravy, původní rozhodnutí se mění v několika bodech. V případě EIA se například v přípravné fázi, kde se ve stupni dokumentace pro územní řízení má zpracovat podrobná akustická studie v relevantním 3D prostředí včetně případných optimálních návrhů pásem hygienické ochrany s prioritní ochranou venkovního chráněného prostoru. Její součástí musí být i „konkrétní návrh protihlukových opatření s průkazem, že h!uk z provozu nepřekročí u chráněných objektů hygienické limity pro denní, respektive noční dobu”, uvádí dokument.
A pokračuje, že v rámci dalších stupňů projektové dokumentace je nutné protihlukovou ochranu řešit protihlukovými stěnami situovanými podle návrhu vypracované akustické studie, respektive individuálními protihlukovými opatřeními. „V rámci další projektové přípravy se má upřesnit pak volba materiálu pro výstavbu protihlukových stěn a všude tam, kde to bude možné, preferovat vyloučení čirých materiálů pro minimalizaci rizika střetů s ptáky; rozhodující však vždy musí být funkčnost materiálu pro dosažení plnění požadovaných hygienických limitů.
Dokument ale zmiňuje několik dalších požadavků. Třeba pro dokumentaci ke stavebnímu povolení zpracovat studii řešicí problematiku vlivu vibrací, zpracovaná má tak být akustická studie pro etapu výstavby, která bude organizačními opatřeními, například vyloučením souběhu nejhlučnějších stavebních mechanismů a technickými opatřeními, konkrtétně použitím méně hlučné stavební techniky, dokladovat plnění hygienického limitu pro etapu výstavby, respektive budou navržena další technická nebo organizační opatření. Měřit by se ale měly i účinky trhacích prací při ražbě tunelů. Součástí další projektové přípravy má být i hydrogeologický průzkum, který zahrnuje i podle dokumentu výběr a případně doplnění vrtů k zjíštění podkladů o kvalitě podzemních vod v okolí vybrané trasy rychlostní komunikace.
Dokument pak řeší také to, aby se v rámci projektové dokumentace vypracoval návrh na rekultivaci pozemků nebo aby byl zrealizován aktuální biologický a zoologický průzkum zájmového území s ďlem upřesnit výskyty zvláště chráněných či jinak ochranářsky významných druhů živočichů v posledních vegetačních obdobích před zahájením stavby.
Z opatření pro fázi výstavby pak v dokumetu zaznívá například požadavek stanovit při výběrovém řízení na dodavatele stavby jako jedno ze srovnávacích měřítek i specifikování garancí na minimalizování negativních vlivů stavby na životní prostředí a na celkovou délku stavby, včetně toho, aby zohlednila moderní a progresivní postupy výstavby, s využitím méně hlučných a životnímu prostředí šetrných technologií.
A ve fázi zkušebního provozu pak dokument například zmiňuje, aby se provedlo kontrolni měření hlukové zátěže u nejbližšich objektů obytné zástavby nebo aby vydání kolaudačrího rozhodnutí se podmínilo odpovídajícimi výsledky kontrolního měření u vybraných výpočtových bodů.
Ve výrokové části se dokument zabývá dalšími dvěma už zmíněnýma podmínkama. Jednak to, že „stavebník zajistí, aby od zahájení terénních prací až do získání kolaudačního souhlasu byl veden ekologický deník, do kterého se bude průběžně zaznarnenávat každá činnost na staveništi, například za pomoci odborného biologického dozoru.” Anebo to, že z hlediska relevantnosti hlukových údajú je první měření intenzity hluku nutno provést po stabilizaci dopravních intenzit průjezdnosti, tzn. nejdříve šest měsíců a nejpozději do dvou let po zprovoznění stavby ve zkušebním období. A v případě prodlužování zkušebního provozu o další roky se pak mají měření intenzit hluku opakovat minimálně dvakrát ročně.
Stavba už v prosinci
Podle ministra Kupky tak vydané stavební povolení tak doznalo změn, které sníží na minimum dopady stavby na okolí a přírodu. „Pokud nebudou podány námitky proti výběru nejvýhodnější nabídky na zhotovitele stavby, stavební práce budou zahájeny ještě před Vánocemi,“ uvedl Kupka.
Podle Mátla ŘSD plánuje zahájení stavby na 19. prosince. Původní předpoklad, že stavba začne na konci letošního roku a hotovo bude v roce 2027, je tak podle něho stále reálný.
„Za pozitivní hodnotíme podpůrné vyjádření Ředitelství silnic dálnic k našemu rozkladu, v němž souhlasí s návrhem na uložení podmínky o vedení ekologického deníku, s nímž se bude moci veřejnost během výstavby seznámit. A také o způsobu měření intenzit hluku během zkušebního provozu,” dodal Patrik s tím, že je škoda, že připomínky v rozkladu nepodpořilo i město Trutnov.
Úsek dálnice D11 mezi Trutnovem a hranicí s Polskem o délce 21,1 kilometru by měla postavit za 11,35 miliardy korun bez DPH největší polská stavební firma Budimex. ŘSD vybralo její nabídku jako nejvýhodnější. Na D11 by se měl nyní podle plánu Ředitelství silnic dálníc prioritně vybudovat tříkilometrový úsek u hranice s Polskem. Měl by navázat na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou letos v září. Česká strana by tříkilometrový úsek chtěla otevřít v roce 2025. Auta by se tak po něm a po S3 vyhnula polskému pohraničnímu městu Lubawka a české pohraniční obci Královec. Celý úsek Trutnov – státní hranice, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být hotový v roce 2027.
„Rozkladové řízení tedy z procesního hlediska proběhlo podle našeho očekávání jen jsme čekali, že bude kratší, pokud je tento úsek dálnice D1109 považovan za tak vysoce prioritní,” doplnil předseda Děti země.
D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.
Průběh stavebního řízení o povolení dálnice D1109 Trutnov – státní hranice ČR/PR délky 21,175 km se 44 stavebními objekty
01.07.2022 = ŘSD ČR zasílá žádost
26.01.2023 = MD oznamuje zahájení řízení (za 6,5 měsíců)
27.02.2023 = Děti Země zasílají přihlášku do řízení a vyjádření
12.04.2023 = MD stavební řízení přerušuje, neboť ŘSD ČR má zaslat platná vyjádření a chybějící podklady
14.06.2023 = MD oznamuje, že účastníci řízení se mohou ke spisu vyjádřit do 10 pracovních dní (za 2 měsíce)
03.08.2023 = MD vydává stavební povolení se 47 podmínkami
04.09.2023 = Děti Země zasílají blanketní rozklad
05.09.2023 = MD zasílá Dětem Země výzvu k doplnění rozkladu do 5 dní o důvody
25.09.2023 = Děti Země zasílají rozklad s důvody
26.09.2023 = MD oznamuje, že účastníci řízení se mohou k rozkladu vyjádřit do 10 dní
23.10. 2023 = Rozklad Děti Země upřesnily
30.11.2023 = Stavební povolení nabylo rozhodnutím ministra Martina Kupky právní moci, ale doznalo změn
(zdroj: Děti Země)
Monika Ginterová