Státní fond dopravní infrastruktury poskytne Správě železnic na zajištění železniční dopravní cesty pro následujících pět let skoro 92 miliard. Smlouva o finančním zajištění železniční dopravní cesty z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 91 935 000 000 byla zveřejněna v registru smluv 18. října. Za každý kilometr, na kterém bude zvýšena rychlost o ≥ 5 km/h, například provozovatel dráhy obdrží částku 20 milionů korun.
Správa železnic se na základě zmíněného ujednání zavazuje zajistit na železniční dopravní cestě provedení výkonů souvisejících mimo jiné: s trvalým udržováním provozuschopnosti železniční dopravní cesty; se zabezpečením styku s jinými drahami; s provozováním železniční dopravní cesty, s údržbou podle projektovaných technických parametrů v souladu s technickým pokrokem a požadavky na bezpečnost a plynulost železniční dopravy; se zabezpečením dodržení technických specifikací interoperability drah, jež jsou součástí evropského železničního systému; s obsluhou železniční dopravní cesty a s organizováním a řízením drážní dopravy; s trvalým udržováním a provozováním zařízení služeb.
„Finanční zajištění předmětu smlouvy bude provedeno na základě rozpočtů poskytovatele, které budou schválené Poslaneckou sněmovnou pro jednotlivé roky trvání smlouvy,“ lze se dočíst v dokumentu.
V prvním roce trvání smlouvy, tj. pro rok 2022, poskytne Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) v souladu se svým schváleným rozpočtem ze svých zdrojů Správě železnic k úhradě ekonomicky oprávněných nákladů, které mu vzniknou v souvislosti se zajišťováním provozuschopnosti železniční dopravní cesty finanční prostředky v celkové výši 15 035 000 000 korun.
V souvislosti se zajišťováním provozování železniční dopravní cesty a provozováním zařízení služeb pak dorazí na účet Správy železnic finanční prostředky v celkové výši 3 100 000 000 korun.
Mohlo by vás zajímat
„Výše finančních prostředků poskytovaných pro každý další rok po dobu trvání smlouvy bude stanovena dodatkem a bude poskytována vždy na základě smlouvy o poskytnutí finančních prostředků z rozpočtu SFDI, kterou bude uzavírat poskytovatel s příjemcem pro každý rok v návaznosti na schválený rozpočet poskytovatele pro příslušný rok a v návaznosti na zpřesnění plánovaných nákladů příjemce souvisejících se
zajištěním provozuschopnosti a provozování železniční dopravní cesty a oprav, údržby a provozování zařízení služeb pro rok, pro který se smlouva uzavírá. Ve smlouvě o poskytnutí finančních prostředků z rozpočtu SFDI budou také upraveny podmínky pro uvolňování a čerpání zasmluvněných finančních prostředků v příslušném roce v návaznosti na plnění ukazatelů stanovených v příloze č. 4 této smlouvy,“ lze se dále dočíst ve smluvním ujednání.
Smlouva upravuje mimo jiné opravy a údržbu železniční tratě, tedy péči o železniční svršek, kolejnice, výhybky, přejezdy. Ale také o železniční spodek: mosty, propustky, lávky. Dále pak tunely a ostatní výkony: preventivní zimní opatření, opatření proti požárům a povodním, pohotovost, likvidaci odpadů a udržování pozemků. V další řadě jde o sdělovací a zabezpečovací techniku, elektrotechniku a energetiku. Součástí plnění budou i opravy a údržba zařízení služeb, tedy stavby či opravy železničních stanic.
Za snížení indexu omezení rychlosti alespoň o 1 procento provozovatel dráhy obdrží částku 181 350 000 korun.
Za snížení indexu odstranění omezení traťové třídy, která jsou způsobena zanedbanou údržbou, alespoň o 0,2 procenta nebo nezhoršení stavu při výchozí nulové hodnotě provozovatel dráhy obdrží tutéž částku.
Za každý kilometr, na kterém bude zvýšena rychlost o ≥ 5 km/h, provozovatel dráhy obdrží částku 20 milionů korun, maximálně však do výše 181 350 000 korun.
Celé znění smlouvy je možné si přečíst ZDE.
(nik)