INZERCE

Mnoho vozidel. Foto: www.pixabay.com

Stát nakoupí 1500 aut. Pravidla určí kdo v čem smí jezdit

Ministerstvo financí připravuje pravidla pro nákup vozů do státní správy a podřízených organizací. Tabulky určí, kdo v čem může jezdit. Bude poptávat cca 1500 vozů.

Na ministerstvu financí se připravuje opravdu velká zakázka. Stát hodlá centrálním zadáváním nakoupit zhruba 1500 automobilů pro ministerstva i podřízené organizace. Všechny budou muset mít zimní i letní sadu pneumatik, autorádio s připojitelným telefonem a klimatizaci. Nejdříve je však potřeba nastavit parametry pro to, jakými vozy mohou úředníci na jednotlivých pozicích jezdit. „Nad tímto zadáním se schází odborníci z jednotlivých ministerstev. Kromě právníků to v tomto případě byli šéfové autoprovozů, kteří diskutovali o technických otázkách a parametrech,“ upozorňuje Barbora Janíčková ředitelka Odboru 47, který má centrální zadávání mj. na starosti. Výstupy od správců vozového parku si pak ministerstvo financí ještě nechalo ověřit nezávislým průzkumem trhu, který si zadalo u specializované firmy. Standardy jsou nyní hotové a každý zájemce si je může prostudovat na stránkách ministerstva financí. „Pokud by nějaký odborník ještě přece jen našel nesrovnalosti, budeme rádi za upozornění, aby bylo možné podmínky zcela vycizelovat,“ dodává náměstek ministra financí Tomáš Vyhnánek.

 Pro referenty Hyundai i20, Corsa, Clio, Golf či Fabia

Typy aut pro referenty. Ilustrační foto: výrobci, koláž ED
Typy aut pro referenty. Ilustrační foto: výrobci, koláž ED

Ze standardů například vyplývá, že referenti by měli jezdit ve voze třídy 1A nebo 1B (liší se pouze provedením kombi / nekombi) nabízeném v minimálně pěti barevných variantách a o minimálním točivém momentu 60 kW s mechanickou nebo automatickou klimatizací. Autorádio má být součástí vybavení a z důvodu bezpečnosti musí umožňovat připojení telefonu přes bluetooth a handsfree. Všechna vozidla musí být vybavena jak letními, tak zimními pneumatikami. Této specifikaci odpovídají například: Ford Focus 1.5 TDCi, Hyundai i20 1.4 CRDi, Opel Corsa 1.3 CDTi, Renault Clio dCi 90, Škoda Fabia 1.4 TDI nebo VW Golf 1.6 TDI.

Vedoucí zaměstnanci, na ministerstvech například ředitelé odborů, v ostatních organizacích náměstci, by měli mít nárok na vyšší standard (kategorie 2A- 2D, které se od sebe opět liší požadavkem na zážehový/vznětový motor a provedení kombi/nekombi). V kategorii 2D se jedná např. o modely Ford Focus 1.5 TDCi, Hyundai i40 1.7 CRDi, Opel Astra ST 1.6 CDTI, Renault Megane dCi 110, Škoda Octavia 1.6 TDI, Toyota Auris Touring 1.6 D-4D, VW Passat Variant 1.6 TDI. Obdobně je definován rovněž standard pro vozidlo, které bude sloužit k přepravě většího počtu osob na jednání či přepravě osob s nákladem (spisy, odvoz zabaveného majetku atd.) nebo vozidlo určené pro pohyb v mírně nestandardních podmínkách (např. kontroly na stavbách, vozidla pro národní parky atd.).

Náměstci mají nárok na Superba, VW Passat, Hyundai i40, Mazdu 6 či Mondeo, Mazdu 6 a Peugeot 508

Náměstci na ministerstvech či generální ředitelé ostatních organizací pak budou mít nárok na vozidla z kategorie 3A nebo 3B. Jedná se o reprezentativní vozidla, která se od nižších kategorií liší o něco vyšším komfortem daným rozměry vozidla či požadavky na vyšší minimální výkon a točivý moment. Naopak požadavky související s bezpečností vozidel a doplňkovou výbavou zůstávají i u této kategorie obdobné jako u kategorií nižších. Jako příklady modelů v této kategorii (příklad pro kategorii 3A v provedení se vznětovým motorem) se dají uvést Ford Mondeo 2.0 TDCi, Hyundai i40 1.7 CRDi, Mazda 6 2.2 D, Opel Insignia 2.0 CDTI, Peugeot 508 2.0 HDI, Škoda Superb 2.0 TDI nebo VW Passat 2.0 TDI.

Ministerstvo plánuje uzavřít rámcovou smlouvu na 2 roky (2017-18). „Zatím máme posbíranou předpokládanou poptávku na cca 1 100 aut napříč 12 resorty a jejich podřízenými organizacemi, ale některé organizace se ještě průběžně přidávají, takže předpokládaný počet aut se do oficiálního vyhlášení zakázky asi ještě o něco zvýší,“ dodal Vyhnánek. Podle něj budou takto nastavené parametry k dispozici všem dalším organizacím, které by případně v budoucnu uvažovaly o nákupu vozidel. Soutěž bude vypsána na několik částí, aby nebyli diskriminováni výrobci, kteří nemají některou kategorii vozů v portfoliu. „V ideálním případě už by se tedy nemělo stát, že se sjedou státní zaměstnanci na stejné úrovni a jeden bude mít limuzínu a druhý standardní referentské vozidlo,“ dodává náměstek Tomáš Vyhnánek.

Jiří Reichl

K tématu centrálního zadávání čtěte také:

Stát nakoupí miliardu listů papíru za 120 milionů korun

Jsme nejlepší v Evropě! Zadáváme nejvíc tendrů bez soutěže

Veřejných zakázek bez soutěže loni přibylo. V Česku jich je třikrát víc než jinde…