INZERCE

Zástupci společností Toyota, Alstom, Orlen Unipetrol a Air Products zakládají Iniciativu vodíkové mobility. Foto: PR agentura Fleishman Hillard

Stát dělá pro rozvoj vodíkové mobility málo, varuje sdružení s účastí Alstomu, Toyoty a Orlen Unipetrolu

Co se týká vodíkové mobility, tak Česku takříkajíc ujíždí vlak. Před nepříznivým trendem varuje Iniciativa vodíkové mobility, za kterou stojí společnosti Alstom, Toyota, Orlen Unipetrol a Air Products. Stát podle nich v oblasti bezemisní vodíkové dopravy zaspal a pokud svůj přístup nepřehodnotí, tak Česko bude mezi zeměmi s rozvinutým vodíkovým hospodářstvím chybět.

Jak dále zmíněné společnosti ve svém vyjádření pro média upozorňují, vodík je ve světě na vzestupu, vznikají továrny na výrobu elektrolyzérů a ambiciózní projekty na výrobu a distribuci zeleného vodíku. „Vodík a celý ekosystém od jeho výroby, distribuce a využití v dopravě a energetice není budoucností, ale dnešní realitou. Je potřeba se tomu trendu přizpůsobit. Vodík lze využít jako pohon do osobních aut, kamionů, autobusů, vlaků a nejspíš i do letadel,“ uvádí Martin Peleška, ředitel zastoupení společnosti Toyota v České republice.

Ambiciózní plány na výrobu a využití vodíku má také vlastník českých rafinerií. „V naší skupině Orlen Unipetrol jsme již z výstavbou infrastruktury pro vodíkovou elektromobilitu začali, i když zatím jde o ztrátové investice. Máme také rozpracovány konkrétní plány na výrobu obnovitelného vodíku za pomoci elektrické energie z ekologicky čistých zdrojů, jako je slunce, vítr nebo teplo v zemské kůře,“ zmínil člen představenstva společnosti Orlen Unipetrol Maciej Romanów.

Podniky již investovaly do rozvoje vodíkové dopravy v Česku miliardy korun z vlastních zdrojů. Nyní v otevřeném dopisu vyzývají klíčová ekonomická ministerstva, aby se k jejich úsilí přidala a aktivně podpořila snahy vedoucí k urychlení rozvoje vodíkové mobility v České republice.

Vodíkem jsou už poháněny vlakové soupravy Coradia iLint. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Společnosti zároveň uzavřely Memorandum o vzájemné spolupráci při podpoře vodíkové mobility, ale i jeho využití v dalších oblastech ekonomiky. „Vodík je nejen unikátním zdrojem, ale také skladištěm energie. Dopravcům zajistí skvělý dojezd, což jsme nedávno dokázali, když naše souprava Coradia iLint ujela rekordních 1175 kilometrů na jednu nádrž,“ doplnil Daniel Kurucz, generální ředitel společnosti Alstom pro Českou republiku a Slovensko.

Iniciativa vodíkové mobility v dopise ministrům vyzývá ke splnění těchto úkolů:

  • Postavit do roku 2030 nejméně 50 plnicích stanic, které při vhodné lokalizaci zajistí provoz zhruba 50 tisíc osobních automobilů, 500 autobusů, 500 nákladních automobilů a 50 vlaků.
  • Do konce roku 2023 vodík legislativně ukotvit v energetickém zákoně a příslušných vyhláškách.
  • Do konce roku 2023 aktualizovat Státní energetickou koncepci a zařadit vodík do energetického mixu České republiky.
  • Vyjednat v EU příhodné podmínky pro podporu nízkoemisního vodíku.
  • Zapojit Českou republiku do mezinárodních infrastrukturních projektů a iniciativ, které se nyní jeví z hlediska dlouhodobého rozvoje vodíkového hospodářství jako klíčové.
  • Vyhlásit komplexně pojaté podpůrné dotační programy a výzvy, jež se budou zaměřovat na rozvoj celého hodnotového řetězce vodíkového hospodářství.
  • Podporovat vědu a výzkum v oblasti vodíkového hospodářství s cílem usnadnit přechod na fungování vodíkové ekonomiky na plnohodnotné komerční bázi.

Signatáři memoranda se zároveň ve prospěch výstavby a následného využívání vodíkových plnicích stanic zavázali spolupracovat v rámci lokálních integrovaných projektů. Například společnost Alstom chce v rámci partnerství s firmou Air Products dodávat nejen kompletní vodíkové vlaky, ale také spolupracovat na výstavbě čerpacích stanic.

Vizualizace čerpací stanice na pražském Barrandově se stojanem na vodík. Foto: Unipetrol

Všechny společnosti již mají s využitím vodíku letité zkušenosti. Producent technických plynů Air Product může nabídnout provozní zkušenosti s více než 250 vodíkovými čerpacími stanicemi ve 20 zemích, podílí se též na několika velkých projektech výroby zeleného vodíku. Toyota vyrábí vodíková auta Mirai, která nabízí k prodeji i Česku. Orlen Unipetrol v březnu spustil do provozu svou první vodíkovou plnicí stanici, další mají brzy následovat.

Alstom loni v květnu představil v Česku první osobní vodíkový vlak na světě Coradia iLint. Jeho výhodou je, že může jezdit po neelektrifikovaných tratích. „Mezi prvními regiony, které o vodíkové vlaky projevily zájem, jsou kraje Moravskoslezský, Středočeský, Ústecký nebo Liberecký. Například v Ústí nad Labem už mají vytvořenou krajskou vodíkovou strategii a jsou připravení na vodíkové projekty, které počítají s využitím vodíkových vlaků a autobusů,“ dodává k tomu Daniel Kurucz.

(rov)