INZERCE

Generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Foto: ČD

Správa železnic užívá naše pozemky, na kterých jsou koleje a nic nám za to neplatí, říká generální ředitel Českých drah Michal Krapinec

Před rokem se stal Michal Krapinec ředitelem Českých drah. Jak uvedl v rozhovoru s Ekonomickým deníkem, v loňském kritickém roce ho ve funkci prakticky nic nepřekvapilo, zastropování cen energií vítá, ale podle něj neřeší zdaleka vše. Jeho prioritou jsou investice do vozidel, letos hodlá utratit 11,3 miliardy korun.

Na začátku března to bude rok, co jste se stal generálním ředitelem ČD, a.s. Jak rok ve funkci hodnotíte?

Utekl velmi rychle. Řešili jsme jak strategické plány, tak akutní dopady spojené s válkou a zdražením všech vstupů. Důležité bylo také zajistit peníze na nákup nových vlaků. Proto jsme vydali první zelené dluhopisy v hodnotě 500 milionů eur a otevřeli si přístup k prostředkům od Eurofimy. Hledáme co nejvýhodnější zdroje. Vedle toho neustále posouváme kvalitu služeb. Bylo toho opravdu hodně.

Ministr dopravy Martin Kupka během vašeho uvedení do funkce řekl, že se České dráhy pod vaším vedením zaměří na služby, které uspějí nejen v porovnání s nabídkou českých dopravců, ale i v celé Evropě. Jak moc se vám to daří?

Kvalita služeb přímo ovlivňuje rozhodování zákazníků, zda pojedou s námi, nebo autem. Například od chvíle, co jsme na spoje mezi Prahou a Chebem nasadili nové soupravy InterJet, tam výrazně přibylo cestujících. Další nové vlaky uvedeme do provozu letos a budou to především vlaky regionální. I tam očekáváme, že cestujících bude přibývat. Vedle toho vybavujeme další vozidla Wi-Fi připojením nebo elektrickými zásuvkami pro dobíjení drobné elektroniky, přibývá také vlaků bezbariérových nebo s přepravou kol.

Úplně nové je letos noční spojení Canopus z Prahy do Curychu severní trasou přes Drážďany a Frankfurt. Z prvních čísel se zdá, že to byla dobrá volba. Noční doprava opět začíná být atraktivním způsobem, jak se lidé mohou přesouvat po Evropě na větší vzdálenosti. Už sama cesta je zážitek, pokud nabídnete dobrý servis.

Zmínil bych i to, že cestující mezi Prahou a Českými Budějovicemi pozitivně hodnotí zkrácení jízdy a spolehlivost spojů, což vidíme na hodnocení, které nám dávají přes aplikaci Můj vlak. I to je novinka a my díky tomu máme „online“ zpětnou vazbu.

RegioPantery Českých drah. Foto: ČD
Pro skupinu ČD pracujete od roku 2012, znáte detailně její chod. Přesto, překvapilo vás po nástupu něco?

Nemyslím, že by mě něco přímo překvapilo. 

V říjnu 2022 jste v jednom rozhovoru řekl, že největším rizikem pro hospodaření Českých drah je cena energií. Platí to i po zastropování cen energie pro velké průmyslové podniky k 1. lednu 2023?

Zastropování cen je určitě vítaným krokem, ale neřeší zdaleka vše. Rizikem pro nás zůstává fakt, že se nám zatím nepodařilo u všech objednatelů přejít na model reálného vyúčtování nákladů za trakční elektřinu. My elektřinu odebíráme od Správy železnic, tak jako všichni ostatní dopravci, ale nedostáváme ji v závazkových smlouvách od zákazníků uhrazenou 1:1. Náš cíl je překlopit všechny smlouvy do modelu vyúčtování skutečných nákladů.

Do jaké míry ČD tento krok kabinetu pomohl? 

Významně. Nicméně je potřeba říct, že nám vyšlo vstříc i ministerstvo dopravy a některé kraje, protože jsme s řadou z nich vyjednali nový systém úhrad za energie. Pokud bychom totiž dál jeli podle dřívějších pravidel, byl by i přes zastropování rozdíl mezi tím, co zaplatíme SŽ a tím co nám objednatelé uhradí cca 2,3 miliardy korun. To by byla velká díra do rozpočtu. Díky vyjednávání s objednateli se nám podařilo pro letošek snížit toto riziko pod miliardu.

Předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Foto: Ministerstvo dopravy
Jsou vypořádány ekonomické vztahy ČD se Správou železnic?  

Máte na mysli převod pozemků pod kolejemi? Situace je taková, že Správa železnic užívá naše pozemky, na kterých jsou koleje a nic nám za to neplatí. A tento stav je potřeba narovnat. Cenu za užívání a případný prodej musí potvrdit Evropská komise a následně si na to musí Správa železnic připravit zdroje. Věříme, že minimálně stanovisko Evropské komise by mělo dorazit letos.

V souvislosti s možným zdražením jízdného, jste hovořil o tom, že musíte ceny vybalancovat tak, abyste lidi nevyhnali zpátky do aut? Podařilo se vám to?

V průběhu roku dosahovala inflace až 18 % a všechny naše vstupy se radikálně zvýšily. Průměrné zvýšení základního kilometrického ceníku ČD pro vnitrostátní přepravu o 15 % bylo rozumným kompromisem.

InterJet Českých drah: Foto: ČD
Na začátku října loňského roku upsaly České dráhy dluhopisy v hodnotě přes 12 miliard korun. V jednom rozhovoru jste uvedl, že cílíte na úrok pod 3 procenta, nakonec z toho bylo 5,625 procent.  Pokud jsem to dobře pochopil, splácet a vydělávat hodláte prostřednictvím investic do modernizace vozového parku?

Tady je potřeba říct, že se výrazně zvedla cena peněz. Úroky, na které jsme mohli dosáhnout dřív, jsou aktuálně v říši snů. V kontextu situace, která na finančních trzích v druhé polovině roku 2022 panovala, považuji úrok 5,625 procent za velmi dobrý. Veškeré cizí zdroje použijeme buď do investic, které nám, věříme, přinesou dodatečné výnosy nebo na refinancování starých dluhů. 

Z krize se chcete proinvestovat?

Výše investic je významně ovlivněna požadavky objednatelů. Ti si říkají, jakou kvalitu vlaků pro své občany chtějí, ale musí to také reflektovat v úhradách. Růst investic a zadlužení musí jít ruku v ruce s růstem ziskovosti (EBITDA), aby zůstala zachovaná finanční stabilita společnosti. Nicméně, investice do vozidel jsou naší prioritou a jsou podmínkou toho, abychom dostali do veřejné dopravy víc lidí. Což je náš společný cíl.

Podle sdělení ČD ze začátku roku chcete investovat do roku 2030 do obnovy vlaků až 100 miliard korun? Existuje časový harmonogram investic? 

Objem investice 100 miliard je rámcový a průběžně ho aktualizujeme v závislosti na uzavřených kontraktech závazku veřejné služby, tedy v závislosti na nasazení nových vlaků. Přesný harmonogram investic je pak rozplánovaný v kratším až střednědobém horizontu, kdy se zakázky na nová vozidla realizují. Aktuálně tak máme přesnější přehled o termínech dodávek a jejich financování na následující cca dva až tři roky.

Kolik hodláte utratit letos? 

Bude to zhruba na úrovni 11,3 miliardy korun.

Vaše největší výzvy pro letošní rok? 

Zlepšování ekonomické situace ČD v době dosavadní vysoké inflace a především rostoucích nákladů na vstupy, obhájení resp. získání nových kontraktů v rámci služeb ve veřejném zájmu a udržení tempa obnovy vozidel, a to nejen přímo v letošním roce, ale také s výhledem na další léta. Základem je přilákat do veřejné dopravy nové zákazníky.

Petr Bošnakov