INZERCE

Železniční trať podél Berounky z Prahy do Berouna. Foto: Správa železnic

Správa železnic investuje 2,3 miliardy do modernizace trati mezi Karlštejnem a Berounem

Správa železnic podepsala smlouvu na rekonstrukci trati mezi Karlštejnem a Berounem. Stavbu budou realizovat společnosti Elektrizace železnic Praha a Swietelsky Rail CZ. Hodnota zakázky je bezmála 2,3 miliardy korun. K zahájení stavby dojde letos v listopadu, její dokončení se předpokládá v roce 2026, uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.

Stavební práce zahrnují kompletní obnovu 7,1 kilometru dlouhého úseku a podle vyjádření Správy železnic si vyžádají menší omezení provozu, než se předpokládalo. Vybudování nové odbočky Lom přibližně v polovině traťového úseku zajistí vyšší kapacitu trati a tím i pravidelnější provoz vlaků. Traťová rychlost se po aktivaci evropského zabezpečovače ETCS zvýší na 120 km/h.

Stavba se nachází ve složitém území CHKO Český kras, s velmi omezeným přístupem na staveniště v úzkém údolí řeky Berounky. Na zastávce Srbsko se vybudují nová, bezbariérová nástupiště a podchod. Pro zvýšení bezpečnosti provozu dojde k sanaci a zajištění skalních masivů nad tratí v okolí obce Tetín.

Rekonstruovaný úsek železnice Karlštejn – Beroun na mapě. Zdroj: Správa železnic

„Vzhledem k velmi vysokému vytížení toho koridorového úseku bylo důležitým kritériem veřejné zakázky co nejmenší omezení provozu. Do soutěže se přihlásil jeden uchazeč a nabídl provedení prací s nižší potřebou výluk, než předpokládal projekt, navíc bez úplného přerušení provozu,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Dodal, součástí nabídky zhotovitele byly pohotovostní služby pro případ mimořádných událostí.

Práce tak budou probíhat za jednokolejného provozu. Díky příslušným opatřením bude kolem pracovních míst zavedena vyšší rychlost projíždějících souprav, a to 80 km/h namísto běžně používaných 50 km/h. Realizace stavby Optimalizace trati Karlštejn – Beroun je schválena ke spolufinancování Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF).

Romantickou, avšak zdlouhavou cestu podél Berounky má do budoucna zkrátit tunel z Prahy-Hlubočep do Berouna. Vlaky jím budou jezdit rychlostí až 200 km/h, což zkrátí jízdní dobu mezi oběma městy z 30 minut na 11 minut. Jedná se však o mimořádně technicky a finančně náročnou stavbu, dokončena má být nejdříve v roce 2037.

(rov)