INZERCE

Vysokorychlostní vlaková souprava. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Správa železnic hledá dodavatele, který připraví papíry pro 12kilometrový úsek rychlé železnice

Správa železnic vypsala veřejnou zakázku na vypracování dokumentace pro územní rozhodnutí nového úseku vysokorychlostní železnice (VRT) Moravská brána I, týkající se úseku z Prosenic do Brodku u Přerova. Dvanáct kilometrů nové vysokorychlostní trati zkvalitní zejména dopravní obslužnost krajské metropole Olomouce, uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.

Stejně jako již projektovaná VRT Moravská brána mezi Prosenicemi a Hranicemi na Přerovsku bude i navazující úsek do Brodku u Přerova sloužit výhradně vlakům osobní dopravy s rychlostí až 320 km/h. Projektanti navrhnou umístění a technické řešení 12kilometrové trati, její napojení na stávající koridor Praha – Ostrava a doprovodnou infrastrukturu. Součástí zakázky je také Geografický informační systém (GIS) pro veřejnost, inženýrsko-geologický průzkum nebo zpracování dokumentace pro posouzení vlivů na životní prostředí (EIA).

VRT Moravská brána I mezi Prosenicemi a Hranicemi, na kterou má prodloužení VRT do Brodku u Přerova navázat, je součástí nového železničního spojení mezi Brnem a Ostravou. Vychází ze schválené studie proveditelnosti z roku 2021. VRT z Prosenic do Hranic a dále do Ostravy je v pokročilejší fázi; v minulých dnech Správa železnic předložila ministerstvu životního prostředí oznámení, kterým odstartovala proces posouzení dopadu – EIA.

Plánované vysokorychlostní tratě v České republice. Foto: Správa železnic

Správa železnic pracuje také na přípravě dalších úseků pro rychlé vlaky. Od loňského roku je v Geografickém informačním systému zakreslený úsek budoucí VRT Polabí v úseku mezi Prahou a Poříčany nebo VRT Moravská brána I v již zmíněném úseku mezi Prosenicemi a Hranicemi na Moravě. Nedávno přibyl také úsek VRT Jižní Morava mezi Modřicemi u Brna a Šakvicemi u Hustopečí. Správa železnic jejich zanesení do GIS předpokládá postupně u všech zvažovaných úseků VRT.

Pod termínem vysokorychlostní železnice se skrývá síť plánovaných železničních tratí v Česku stavěných pro rychlost nad 250 kilometrů za hodinu. Cílem programu je přinést dostupnost rychlé železniční dopravy pro 75 procent obyvatel ČR, dostupnost krajských měst z Prahy má být maximálně dvě hodin. Více o tomto programu se dočtete ve zprávě „Vysokorychlostní tratě v Česku: Jdi tam, nevím kam, ale přines 800 miliard korun“.

(rov)