INZERCE

Francouzský vysokorychlostní vlak TGV je inspirací i pro Českou republiku. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Správa železnic zveřejnila možné umístění vysokorychlostní trati na jižní Moravě, veřejnost jej může připomínkovat

Správa železnic představila možné umístění třetího úseku připravované sítě vysokorychlostních tratí (VRT). Tentokrát se jedná o úsek VRT Jižní Morava mezi Modřicemi u Brna a Šakvicemi u Hustopečí. Lidé mohou vznést dotaz či připomínku ke konkrétnímu místu a odborníci Správy železnic jim prostřednictvím systému přímo odpoví, uvedla Správa železnic.

VRT Jižní Morava bude zhruba 40kilometrová dvoukolejná trať s maximální rychlostí 320 km/h. Sloužit bude výhradně vlakům osobní dopravy. Oproti návrhu ze studie proveditelnosti bude trať prodloužena ze Šakvic do Rakvic, kde zaústí do stávajícího koridoru Brno – Břeclav. Správa železnic nyní hledá projektanta zmíněného úseku.

Portál GIS umožňuje uživatelům zobrazení různých typů podkladových map. Kromě základního katastrálního podkladu si mohou vybrat například hlukovou nebo ortofoto mapu. Portál také zobrazuje vedení vysokorychlostní trati v zářezu či po náspu. Portál pro VRT Jižní Morava bude v provozu do dokončení dokumentace pro územní rozhodnutí, tedy nejméně do poloviny roku 2024.

Plánované vysokorychlostní tratě v České republice. Foto: Správa železnic

Geografický informační systém bude průběžně aktualizován podle toho, jak se bude technický návrh trati zpřesňovat. „Počítáme minimálně se třemi aktualizacemi dat a podkladů. Ze zkušeností z jiných úseků víme, že GIS je skutečně neocenitelná pomůcka při komunikaci s veřejností. Lidé tam vidí, kudy by trať měla vést a jak se může dotknout jejich vlastních či třeba obecních pozemků,“ vysvětluje Marek Pinkava, náměstek ředitele Stavební správy vysokorychlostních tratí.

Svůj interaktivní portál mají také další úseky připravované sítě VRT. Od loňského roku v něm zájemci naleznou zakresený úsek budoucí VRT Polabí v úseku mezi Prahou a Poříčany nebo VRT Moravská brána I, verdoucí mezi Prosenicemi a Hranicemi na Moravě. Správa železnic jejich spuštění předpokládá postupně u všech úseků VRT.

Pod termínem vysokorychlostní železnice se skrývá síť plánovaných železničních tratí v Česku stavěných pro rychlost nad 250 kilometrů za hodinu. Cílem programu je přinést dostupnost rychlé železniční dopravy pro 75 procent obyvatel ČR, dostupnost krajských měst z Prahy má být maximálně dvě hodin. Více o tomto programu se dočtete ve zprávě „Vysokorychlostní tratě v Česku: Jdi tam, nevím kam, ale přines 800 miliard korun“.

(rov)