Správa železnic počítá s tím, že v letošním roce zadá soutěž na návrh jednotlivých etap a postup prací u modernizace brněnského železničního uzlu. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody jde o jeden z klíčových projektů pro rozvoj železniční infrastruktury, který má význam nejen pro město, ale i celou dopravní síť v zemi. „Za předpokladu hladkého průběhu všech schvalovacích procesů a dodržení termínů bychom mohli na začátku příštího roku vypsat soutěž na projekt stavby. Zahájení realizace prvních úseků předpokládáme v roce 2028,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Gavenda doplnil, že v letošním roce předpokládá Správa železnic projednání záměru projektu modernizace brněnského uzlu na Centrální komisi ministerstva dopravy a v projektové přípravě může postoupit po jeho schválení.
Modernizaci uzlu budou podle Gavendy předcházet ještě modernizace úseku mezi Židenicemi a odbočkou Brno-Černovice, která řeší trať podél ulice Klíny, a přestavba a rozšíření železničního mostu přes Bubeníčkovu ulici. V procesu už je modernizace královopolského nádraží.
„Zároveň pracujeme na schválení záměru k celkové přestavbě železničního uzlu a zpracováváme dokumentaci EIA. Mimo jiné také postupujeme v projektových přípravách vysokorychlostních tratí,“ informoval na síti X Jiří Svoboda. Brněnský železniční uzel se podle něj stane strategickým přestupním bodem pro domácí i mezinárodní cestování a bude sloužit jak pro osobní, tak nákladní dopravu.
Mohlo by vás zajímat
Ohledně plánování modernizace uzlu se Svoboda setkal v polovině února také s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS). Podle generálního ředitele Správy železnic se řešil současný stav, nejbližší plány i celková vize projektu. Jak Kupka uvedl na sociální síti Facebook, Železniční uzel Brno bude klíčovým bodem pro vysokorychlostní tratě, kterým bude projíždět většina dálkových vlaků v České republice i velká část mezinárodních spojů.
„Přes jihomoravskou metropoli povedou také všechny linky spojující hlavní města V4 a z Brna se tak stane středobod vysokorychlostní železnice zemí Visegrádu. Musíme proto najít vysoce spolehlivé a kapacitní řešení, protože každý nedostatek by měl dopady pro široké okolí,“ poznamenal Kupka.
Podle plánů Správy železnic by měly z brněnského hlavního nádraží odjíždět vysokorychlostní vlaky ve směru do Prahy čtyřikrát až pětkrát za hodinu, do Vídně minimálně jednou za hodinu a stejně tak do Bratislavy. Do Ostravy by pak měly vlaky vyjíždět jedenkrát až dvakrát za hodinu. „V horizontu realizace VRT Haná mohou vysokorychlostní vlaky odjíždět také ve směru na Olomouc,“ uvádí Správa železnic.
Významnou roli sehraje v rámci modernizace i zastávka Brno-Vídeňská. Jak informuje Správa železnic, dodatečné zastavení vlaku na předměstí má podobně jako v Praze, Jihlavě nebo v řadě zahraničních měst přiblížit vysokorychlostní železnici obyvatelům regionu, kteří při cestě na vysokorychlostní vlak nebudou muset cestovat do centra města a zatěžovat ho zbytečnou dopravou.
Zajistit plynulost dopravy v rámci brněnského železničního uzlu mají i dvě spojovací tratě, počítá se s nimi ve studii proveditelnosti. Poskytnou možnost objízdných tras v případě problému, ale jsou zároveň i určitou bezpečnostní pojistkou, které v kombinaci se zastávkou Brno-Vídeňská umožní nouzovou obsluhu města.
„Spojovací tratě mohou být zpětně využity také pro vybrané (komerční) spoje, které mají ambici na velké vzdálenosti konkurovat letecké dopravě. Expresní vlak Sprinter Berlin – Wien tak i se zastavením na zastávce Brno-Vídeňská může dosáhnout cestovní doby čtyři hodiny a Sprinter Praha – Ostrava po dokončení VRT Haná pouhé hodiny a 35 minut,“ uvádí Správa železnic.
Proměna čeká kromě Brna také neméně významný Železniční uzel Praha. Jak Ekonomický deník informoval, zpracování studie proveditelnosti uzlu se blíží do svého finále. Materiál počítá v centru města s novými železničními tunely, a to ve třech variantách. Jak poznamenal Dušan Gavenda, Správa železnic v lednu obdržela ohledně studie proveditelnosti připomínky od hodnotitelů ke konceptu díla a probíhá dopracování do čistopisu.
„Jakmile bude dokončen, předpoklad je ve druhém čtvrtletí, začne proces závěrečného projednání studie s hodnotiteli a následně na Centrální komisi ministerstva dopravy. Vzhledem k rozsahu studie očekáváme dokončení jejího projednání a případné schválení do konce roku 2024,“ uvedl Gavenda.
Tereza Čapková