INZERCE

Jedna z nejvýznamnějších staveb železničního stavitelství v České republice. Železniční koridor Praha-České Budějovice. Foto: Jihočeský kraj

Soukromý sektor vstupuje i na železnice. Stavět se bude formou PPP projektů

Dosud byla jediným dopravním PPP projektem v České republice dostavba dálnice D4 z Příbrami do Písku. Teď ministerstvo dopravy předložilo hned dva projekty z železniční oblasti: studii na rychlodráhu na letiště a vedení trasy železničního koridoru u Českých Budějovic. Ačkoliv Legislativní rada vlády byla proti a připomínky mělo i ministerstvo financí, vláda PPP projekty
odsouhlasila a schválila tak vstup soukromého sektoru do železniční infrastruktury.

Studie se má týkat výstavby rychlodráhy z centra Prahy na Letiště Václava Havla a změny vedení trasy železničního koridoru u Českých Budějovic. Jedná se o velmi nákladné projekty – první vychází odhadem na 16 miliard korun, druhý na 25 miliard.

Vizualizace stanice rychlodráhy na pražské letiště – Dlouhá Míle. Foto: Správa železnic

„Realizací projektů formou PPP by došlo k uvolnění možností rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a ve stejné době by bylo možné investovat do dalších potřebných infrastrukturálních projektů,“ uvedlo Ministerstvo dopravy v předkládací zprávě.

Vládní legislativci byli proti

Silně kritická byla k návrhu ale Legislativní rada vlády (LRV). „Trváme na připomínce, že v materiálu absentuje odůvodnění výběru příslušných dvou projektů. Podotýkáme, že v současné rozpočtové situaci nepovažujeme za šťastné vydávat i pouhých 6 milionů korun na pokus, když není předtím ani teoreticky jasné, proč má být ´pokus´ proveden zrovna na dvou projektech,
které se podle ostatních tvrzení v materiálu nejeví jako vhodné pro PPP,“ uvádí LRV ve svém vyjádření.

Podle LRV navíc není zřejmé, na základě jakých kritérií byly vybrány právě dva výše zmíněné projekty. Přitom na železnici se aktuálně chystají také podobně významné dopravní stavby, jako například modernizace trati Brno – Přerov, traťového úseku Nymburk hl. n. – Lysá nad Labem či úseku z Ústí nad Orlicí do Chocně.

Volba padla na Prahu a České Budějovice

Jak Ministerstvo dopravy uvedlo v předloženém materiálu, plánované železniční spojení Letiště Václava Havla s centrem Prahy, včetně rozšíření stávající jednokolejné trati mezi Prahou a Kladnem na dvoukolejnou elektrifikovanou trať, by vyšlo na téměř 16 miliard korun.

První úsek mezi letištěm a Nádražím Veleslavín by měl být hotov do konce roku 2027, celá stavba pak do září roku 2029. O financování této stavby metodou PPP se uvažovalo už v roce 2009, tehdy však byl záměr zamítnut jako ekonomicky nevýhodný.

Cílem projektu je komplexní modernizace trati Praha-Kladno s novostavbou napojení Letiště Václava Havla. Důraz bude kladen na nové konstrukce železniční trati, mostní konstrukce, železniční stanice, bezbariérová nástupiště a komunikační a bezpečnostní zařízení.

Předpokládaná frekvence vlaků z Prahy do Kladna i na letiště by ve špičce měla být 10 minut, po realizaci projektu se cestovní doba mezi letištěm a centrem Prahy zkrátí na 30 minut.

Druhý projekt umožní napřímení nevhodného vedení trasy železničního koridoru severně od Českých Budějovic v úseku Nemanice – Ševětín. Projekt podle odhadu vychází na více než 25 miliard korun, část nové trasy totiž bude vedena v tunelech o délce 3 a 5 kilometrů.

Druhý uvažovaný PPP projekt. Zdroj: Ministerstvo dopravy

Hosínský tunel v délce 3120 metrů je situován do lokality mezi letiště Hosín a vlastní obec Hosín. Chotýčanský tunel, dlouhý 4775 metrů, bude veden od Dobřejovic do křížení se stávající železniční trasou v prostoru stanice Chotýčany a dále ve směru k Ševětínu, kde kříží i aktuální dálnici D3.

Součástí stavby je i lokalita železniční stanice Veselí na Lužnicí, kde se navrhuje náhrada technických objektů za demolované objekty v ŽST Ševětín.
Předpokládaný termín dokončení této stavby je březen roku 2031.

Rozdíl oproti stavbě úseku dálnice D4 z Příbrami do Písku je v tom, že železniční tratě by zůstaly v majetku Správy železnic. Stát by následně náklady projektu splácel z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Novinkou je pak možnost zapojení státem vlastněné Národní rozvojové banky do financování PPP projektů.

Ministerstvo vybírá poradce

Po schválení vládou musí nyní Ministerstvo dopravy vypsat výběrové řízení na poradce. Ten má připravit zadávací dokumentaci pro výběrové řízení, až poté by ministerstvo požádalo vládu o souhlas s vypsáním soutěže na partnera ze soukromého sektoru.

Foto: Úřad vlády

,,Zadávací řízení bude takzvaným podlimitnim výběrovým řízením podle zákona. Vypisovat ho bude Správa železnic“, říká mluvčí ministerstva Martin Brychta s tím, že k vypsání zakázky dojde v nejbližších týdnech. Podle ministerstva zatím nebylo finálně rozhodnuto o kritériích výběrového řízení, nicméně půjde o kombinaci kvality a ceny, upozorňuje Brychta.

Jana Bartošová