INZERCE

Solární park Deutsche Bahn ve Šlesvicku-Holštýnsku. Foto: DB AG/Enerparc AG/Bahnblogstelle

Solární energie poprvé přímo do železniční soustavy. Deutsche Bahn uvedla do provozu park ve Šlesvicku-Holštýnsku

Nový solární park ve Šlesvicku-Holštýnsku má učinit mix elektrické energie společnosti Deutsche Bahn ještě ekologičtějším. Má dodávat tolik energie ročně co společnost spotřebuje za den. Podle člena představenstva pro infrastrukturu Bertholda Hubera, tímto krokem DB pokračuje v cestě neustálého zvyšování podílu zelené elektřiny v mixu trakčního proudu, uvedl dopravní web Bahnblogstelle.

Solární park o rozloze 40 hektarů ve Šlesvicku-Holštýnsku má zvýšit podíl zelené elektřiny v síti Deutsche Bahn. Elektrárnu provozuje developer projektu Enerparc a nyní byla připojena k síti, oznámila společnost. „Ve Wasbeku nyní v rámci pilotního projektu poprvé dodáváme solární energii přímo do trakční sítě,“ uvedl člen představenstva pro infrastrukturu Berthold Huber. Očekává se, že moduly solárního parku budou ročně vyrábět přibližně 38 gigawatthodin energie. To odpovídá celodenní potřebě elektrické energie v celé německé trakční síti.

Společnost Deutsche Bahn je jedním z největších spotřebitelů elektrické energie v Německu. Ročně potřebuje deset terawatthodin na provoz svých zařízení a vlakovou dopravu. Společnost vždy poukazuje na nadprůměrný podíl obnovitelných zdrojů energie (OZE) ve vlastním mixu elektrické energie ve srovnání s celostátním mixem. Přibližně 65 % veškeré železniční dopravy je poháněno zelenou elektřinou a 100 % dálkové dopravy.

Železnice také dodává elektřinu z obnovitelných zdrojů přímo do vlastní sítě prostřednictvím takzvaných smluv o výkupu elektřiny s provozovateli zelených elektráren. Část podílu obnovitelných zdrojů je však bilanční. To znamená, že železnice platí za zelenou elektřinu, která je již na trhu k dispozici, a přiděluje si ji prostřednictvím takzvaných záruk původu. Podobně to funguje i u soukromých spotřebitelů se smlouvami na zelenou elektřinu, v nichž je uvedeno přibližně 100 % obnovitelných zdrojů. Ze zásuvky však vždy vychází celostátní mix elektřiny s výrazně nižším podílem zelené energie. Bez uhlí a zemního plynu jako zdrojů energie se zatím neobejdou ani železnice.

Kritici proto již dlouho vyzývají velké společnosti, jako jsou Deutsche Bahn, aby stavěly více vlastních elektráren na obnovitelné zdroje energie a přispěly tak k tomu, aby byl celkový mix v Německu ekologičtější. Zprovozněním solárního parku dělá železnice krok tímto směrem, uvedl Andreas Geißler, dopravní expert z aliance Pro-Rail. Železnice již delší dobu také přímo nakupuje zelenou elektřinu z vlastních vodních elektráren a z větrných elektráren. „Před první světovou válkou dokonce existovaly vodní elektrárny,“ řekl Geißler. Solární energie však zatím nehrála žádnou roli.

(mig)