INZERCE

Existují různé typy vodíku, které se od sebe liší nejen samotným výrobním procesem, ale i výslednými emisemi skleníkových plynů. Foto: Pixabay

Solar Global začne jako první v Česku vyrábět a prodávat bezemisní zelený vodík

Skupina Solar Global uzavřela smlouvu na nákup elektrolyzéru. Díky němu začne zřejmě jako první v České republice vyrábět bezemisní „zelený“ vodík. Zdrojem elektřiny pro elektrolýzu vody bude střešní solární elektrárna. Společně s výrobou vodíku firma v Napajedlech na Zlínsku postaví plnicí stanici pro osobní auta a autobusy.

Zařízení pro instalaci v Napajedlech dodá německá společnost H-Tec Systems. Jedná se o elektrolyzér s polymerní elektrolytovou membránou (PEM) o jmenovitém výkonu 225 kilowattů. Výrobní kapacita vodíku je až 100 kilogramů za den. Takové množství vodíku vystačí na ujetí zhruba 10 tisíc kilometrů osobním vozem s vodíkovým pohonem, případně na 1000 kilometrů jízdy autobusu na vodík.

„Vodík je novým motorem změn v energetice. Naše skupina patří mezi pionýry rozvoje solární energetiky v Česku, je tak pro nás logickým krokem vstoupit mezi prvními do vodíkové ekonomiky. Věříme, že právě zelený vodík vyráběný pomocí energie z obnovitelných zdrojů umožní dekarbonizovat energetiku, průmysl i mobilitu,“ řekl k vodíkovému projektu SG Hydrogen Vítězslav Skopal, předseda představenstva a zakladatel skupiny Solar Global.

Tankování vodíku. Foto: Česká vodíková technologická platforma

Potřebnou energii pro výrobu vodíku dodá střešní fotovoltaická elektrárna o výkonu 600 kilowattů. „Značný výkonový rozsah elektrolyzéru a jeho rychlá výkonová odezva nám umožňují maximálně se přizpůsobit proměnlivé výrobě elektřiny z obnovitelných zdrojů. Takto vyrobený zelený vodík bude čerpací stanice ve městě Napajedla moci tankovat nejen do nákladních vozidel a autobusů, ale rovněž do osobních automobilů s ekologickým vodíkovým pohonem, jako je například Toyota Mirai nebo Hyundai Nexo,“ uvedl k předpokládanému využití zeleného vodíku Vítězslav Skopal.

Vodíková mobilita je zatím na českém trhu v začátcích. Obrovskou výhodou ve srovnání s nabíjecími stanicemi elektromobilů je velmi krátká doba načerpání vodíku do vozidla. U osobních vodíkových vozidel je doba načerpání plné nádrže i pouhé tři minuty, přičemž dojezd takového vozidla je až 800 kilometrů. Podmínkou je dosažení předepsaného plnicího tlaku 700 barů nebo více. Tuto podmínku projekt SG Hydrogen v Napajedlech splní.

Velká expanze ve fotovoltaice

Jak Ekonomický deník informoval v červnu, skupina Solar Global vydala emisi dluhopisů v objemu 250 milionů korun. Výnos z emise chce Skopalova firemní skupina použít na výstavbu fotovoltaik a bateriových úložišť v Česku i zahraničí. Jen na území České republiky chce postavit v nejbližších čtyřech letech fotovoltaické elektrárny o instalovaném výkonu 40 až 80 megawattů. Další projekty v řádu desítek megawattů má ve Španělsku, Německu a Polsku.

Solar Global patřil mezi aktivní účastníky solárního boomu let 2009 a 2010. V té době stihl postavit 26 velkých solárních projektů, z toho polovinu prodal a druhou polovinu dodnes vlastní a spravuje. Později Skopalova firemní skupina přikoupila další solární parky. V roce 2017 postavila bateriové úložiště energie u obce Prakšice ve Zlínském kraji.

(dtr, ede)